dårligt vejr findes ikke, kun dårlig påklædning:-(

Sludder og vrøvl!!!!! Ingen påklædning ville have forvandlet de sidste dages vejr til godt vejr. Og det lader til at blive ved og ved.
Heldigvis var der et par vigtige opgaver, der skulle løses inden døre,nemlig frøbestilling hos AGS og SRGC. Min brug af latinske betegnelser har jeg indtryk af kan støde nogle gæster her på bloggen; men uden kendskab til dem ville jeg overhovedet ikke kunne benytte de to frølister.


AGS er den store, landsdækkende, engelske klub; men faktisk synes jeg, at den skotske klubs mindre udvalg er mest fristende. Til gengæld er deres online bestillingssystem håbløst at arbejde med, hvor den store klubs ditto fungerer gnidningsløst. Skotterne mener, det er et spørgsmål om penge - ikke fordi de er nærige;-) men fordi deres klub er forholdsvis lille.

Nomocharis, en løgplante uden et dansk navn, har jeg ønsket frø af begge steder.

Det samme gælder aconitum krylovii, en gul venusvogn med specielt store blade.
Aconitum krylovii, Eisenhut, Aconite

Samt forskellige arter af primula, f.eks. ioessa.

Kommentarer

  1. Nomocharis har jeg set i en lokal have. Den var til at falde i svime over. Glæd dig.
    Her er min nye Euptelia pleiosperma ved at folde blomsterne ud i det milde vejr. Spændende at se dem. Godt jeg fik skaffet lidt småplanter fra Holland i sidste måned.
    Skal vist ind og kigge på listen.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har nomocharis i et par krukker, men de formerer sig ikke, nærmest det modsatte. Derfor er det fristende at forsøge sig med frø.

      Slet
  2. Spændende frø, du har bestilt, jeg håber du får held med dem. Nomocharis er da helt fantastisk ser det ud til.
    Jeg gik også og tænkte på det med vejret og påklædningen i dag, men nok så meget tøj gør det ikke attraktivt at komme ud - heller ikke i dag. Mon ikke det stilner af til i morgen, vi kan jo håbe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her sidst på eftermiddagen har vi heldigvis fået vindstille og tørvejr, og mandag skulle jo blive pæn. Nomocharis er utrolig smuk i alle sine variationer.

      Slet
  3. Hej Marie.Ja !!! du er rigtig god til de latinske navne..................og det støder mig bestemt ikke.
    For er der noget jeg er interesseret i googler jeg det jo bare.Og det er altid spændende planter du viser.
    Og vejret har bestem ikke været udevejr i dag.Så den har stået på lidt julepyntning her hos mig.
    God advent Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig bestemt, at latinen ikke generer dig, og du har jo ret i, at Google er et godt redskab, når vi skal have styr på planternes identitet.

      Slet
  4. Hej Marie,
    Sikke dejlige sager du har bestilt. Ja det er skønt at have noget at glæde sig til. Er spændt på om det lykkedes dig - du er jo god til at få spændende planter/frølinger frem.
    Her har jeg kun været lidt ude i dag, men i går fik den hele armen med oprydning og alt er sat i vinterhi.

    SvarSlet
    Svar
    1. I går var vejret her slet ikke egnet til udearbejde. Jeg ville ønske, at det var rigtigt, at jeg bestilte frøene, men man har 1. og 2. ønskelister, og så bestemmer klubben suverænt, hvilke frø man får. Jeg kan kun krydse fingre.

      Slet
  5. wow dejlige specielle ting du har Marie valgt, det er næsten ikke til at vente, vel.
    Latin, for mig ville jeg ønske jeg kunne øse ud engang det ser jeg frem til....men bare jeg kan huske almindelige navne så er jeg bare glad.
    God søndag 2. advents aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, du har ret, det er spændende, hvilke af frøene jeg får tilsendt. De danske navne kan bestemt også volde mig problemer, især når de ligner hinanden.

      Slet
  6. Hej Marie

    Super at du slår et slag for både det latinske og at så frø selv - og de links du giver er jo de ypperste!

    Og i dette vejr er det godt med lidt bestillingshygge!

    Jeg har samme erfaring med Nomocharis, at den sygner hen over årene - det gælder om at selv få frø før de går til....

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Rart med noget opbakning. Nomocharis er lidt af en udfordring, men noget så køn.

      Slet
  7. Åh nej....endnu en der er begyndt at bestille frø....Jeg bliver jo fristet...og jeg har sørme så mange frø i forvejen at jeg kun må købe 5 poser i år, har jeg besluttet....om det så holder...derom kan jeg have mine tvivl ;)

    Jeg synes det er fint med de latinske betegnelser. Jeg gør hvad jeg kan for selv at kunne de latinske navne på mine planter - og kan da efterhånden en hel del - men det tager nu sin tid at lære :)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg siger hvert år, at jeg er nødt til at holde igen med frøsåningen, især om foråret, når man skal sørge for, at de små potter ikke tørrer ud. De latinske navne tror jeg fuldt og fast på, at man tilegner sig efter behov.

      Slet
  8. Hej. Det ser godt nok nogle spændende planter, du har købt frø af. Jeg kendte ikke de sider, så mange tak for tippet. Jeg vil da helt sikkert derind og snuse. Har endnu ikke købt frø. Jeg har nogle gange svært ved at begrænse mig, men samtidig stor lyst til at prøve nye planter. Jeg planter mange frøformerede planter ud i krukker, så jeg samler mange frø ind fra haven, men tilføjer da også noget nyt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal være medlem for at få frø fra de to klubber, jeg nævner; men der er mange spændende ting atstudere på deres hjemmesider. jeg tager også frø fra nogle afvores egne planter, men er vild med at forsøge mig med nye.

      Slet
  9. De latinske betegnelser støder ikke mig - tværtimod. Jeg synes det er spændende - og det er skønne frø du har bestilt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rart at høre, Lene. Frøbestilling er noget af en yndlingsbeskæftigelse.

      Slet
  10. Lækkerier, du har udset dig. Jeg kæmper lidt for at få min mand til at kunne lide primula. Gør lidt lige som hos børn: får ham til at "smage" lidt ad gangen :) Det er de krøllede blade, han mener han er allergisk overfor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Primulaslægten er jo kæmpestor, så mon ikke du kan finde en enkelt, han kan lide. Jeg har det lige modsat, især når foråret nærmer sig, synes jeg ikke, man kan få nok.

      Slet
  11. Latinske navn er jeg veldig glad i selv, og bruker de veldig mye. Så for min del må du bare fortsette! :)

    Vakre bilder av Nomocharis!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt, jeg mener også, at man begrænser sin planteoplevelse, hvis man undgår latinen.

      Slet
  12. Spændende frølister - held og lykke med dine bestillinger.

    De latinske navne er uundværlige, hvis man vil kommunikere med havefolk m.m. udenfor Danmark.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Gitte. ja, præcis, og har man udenlandske gæster på bloggen, er de også praktiske.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?