solen lagde vejen forbi i dag

og det kunne ligefrem lade sig gøre at færdes ude. Det var som at være på uledsaget udgang, vil jeg gætte på, og der kom et indlæg ud af det, selvom det ikke var planen.



Den helleborus, der sprang først ud sidste år, er også godt på vej i år.

Helleborus er tilbøjelige til at få svamp, og jeg har allerede fjerne en del blade med de famøse sorte pletter; men vi har også nogle planter, allesammen med cremefarvede blomster, som ser syge ud på en lidt  anderledes måde.

Jeg burde nok grave dem op og destruere dem, men kan næsten ikke nænne det, for der er mange, og de er fulde af knopper.

Den gule staudepæon har allerede sendt skud over jorden. Jeg har dækket dem med nogle blade og bedt den om at sove videre.

Der går mindst et halvt år, før den blomstrer - den tid den glæde.

Allerede sidst i marts er der blomster i den tidligste trillium, som har stukket næserne op midt i noget skovsyre.


Jeg slutter med stien mellem læbæltet og nordsiden af bøgehækken, 





Kommentarer

  1. Så trist med soppsykdommer på dine helleborus. De er ofte utsatt for det her også i milde strøk av landet. Forstår godt at du ikke ønsker å fjerne de når de er fulle av knopper. Vakker peon du viser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er virkelig ærgerligt. Jeg må snart bestemme, hvad jeg gør. Måske fjerner jeg alt over jorden i første omgang.

      Slet
  2. Hej Marie

    Sjov mariehønekoloni du fandt - og godt at se forårstegn i din have, den Helleborus ser ud til at være parat! Måske planterne ved noget vi ikke ved?

    Selv ville jeg nu godt have lidt rigtig vinter - vi får se!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lidt vinter uden trafikale problemer kunne jeg også godt tænke mig - forårstegn eller ej.

      Slet
  3. Der er meget, der tidligt på den i år, for tidligt må vi sige. Hellere lidt vinter nu end sidst i februar. Ærgerligt med din fine hvide helleborus. Jeg synes ikke, at jeg har sorte pletter på bladene endnu, så de får lov at sidde lidt længere. Det kniber med at finde dem igen, hvis jeg allerede nu fjerner bladene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Trillium og helleborus bliver heller ikke generet af vintervejr i december -februar. De venter bare lidt med at springe ud. Det er fint, at du ikke er stødt på tegn på svamp endnu.

      Slet
  4. Det gjorde godt at komme ud i det fine vejr idag og få en fornemmelse af,at det igen bliver forår.
    Imponerende at se din træpæon og trilium med så store knopper/skud.Begge planter står på min planteønskeseddel!
    M.v.h. Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det var herligt at komme ud igen efter at have kukkeluret inden døre i flere dage. Det milde efterår i år har nok sat ekstra skub i en del planter.

      Slet
  5. Hej Marie,
    Sikke fine planter du viser. Dine Helleborus skal du ikke grave op. Mine så også sådan ud en vinter, men hen i jan/februar kom fine hvide blomster uden pletter. Al den regn og rusk er hårde ved planterne.
    Godt du fik en dag ude - jeg var desværre i skole, men så ud på den blå himmel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilbagemeldingen om de syge helleborus. Det er en af de fede ting ved at have en blog, at der tit er andre, som kan genkende de problemer, man gerne vil have løst.

      Slet
  6. Last photo of the path behind the hedge is magnificent! I think I have to go out to make some photos too, the sun is shining now. Love those Trilliums in your garden, they won't grow in my garden. The white Helleborus niger is always more difficult than the other later flowering Helleborus orientalis varieties and often get fungi. I prefer the stronger ones.

    SvarSlet
    Svar
    1. Indeed, the sun invites us to go out and shoot some photos. Actually I think the sick hellebore is an orientalis hybrid, but even among those the light coloured ones seem more difficult than the others.

      Slet
  7. Hej Marie.Ger var det også det smukkeste vejr i går.Og dejligt at du kunne komme lidt ud i haven.Din helleborus ser da rigtig godt ud.
    Her er der heller ikke nogle sorte pletter på bladene.........men masser af fine knopper.
    Vi nød det gode vejr til en tur til Kbh. og fik set alle julemarkederne-julebordene i Royal Copenhagen og en tur i Tivoli.Og det var da ikke så tosset.
    Fin sti du har ved bøgehækken.
    Godaften Jette

    SvarSlet
  8. Det må have været perfekt vejr til sådan en juletur til København. Det er lidt spændende, hvor meget vintervejr vi får. Hvis vinteren bliver mild, vil vores påskeklokker blomstre tidligt.

    SvarSlet
  9. Här blommar den vita julrosen för fullt, även om det kommer kyla och snö brukar den bara huka sig och fortsätta när snön försvinner. Jag såg också en pion och en Trillium som började titta upp och gjorde som du, täckte över med löv.

    Tråkigt med Helleborus som så lätt får svamp men jag skulle inte ta bort den, bara knipsa bort de smittade bladen när våren kommer.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt at vi har haft de samme oplevelser med planter, som begynder at vise livstegn. Tak for rådet om den syge helleborus. Jeg tror, jeg vil følge dit råd og så måske arbejde noget grus ind i jorden, som den gror i, så den kommer til at stå noget mere tørt. Lid ekstra kalk er måske også en god idé.

      Slet
  10. Guten Morgen, du hast ja Trillium, eine wunderschöne Pflanze, bei mir geht es leider nicht. Vielleicht kann man den Helleborus mit einem Fungizid spritzen, wenn du ihm alle Triebe abschneidest?

    Sigrun

    SvarSlet
  11. Ja, Trillium ist eine schöne Schatten Staude. Ein Fungizid ist vielleicht eine gute Idee.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?