brogetbladede stedsegrønne

Brogetbladede planter skal bruges med omtanke og mådehold efter min mening. Resultatet kan let blive rodet og udflydende. Alligevel er der ingen tvivl om, at de bidrager med noget lys og farve i denne mørke tid, også når solen ikke skinner. Her er det brogetbladet buksbom, pieris og benved.


Når man zoomer ind på pierisbladene, overrasker de ved at se meget gule ud.

Men benvedbuskens blade er klart mere gule, og nogle blade er oven i købet rent gule.



Ilex aquifolium myrtifolia oplever jeg nærmest som brogetbladet, men det er den ikke, og så dog. Ved nøjere eftersyn dukker der en ganske smal, gul rand op.



Ilex crenata golden gem har gule islæt på en anden måde.

Miscanthus s. adagio udvikler sig sent i forhold til andre elefantgræsser og har stadigvæk sit grønne løv med sølvgrå bagside.
                                                                              
Nogle få roser

En charmerende scabiosaknop

Andre småting

Og til sidst drivhushygge med clematis cirrhosa freckles





Kommentarer

  1. Haa, your Clematis cirrhosa 'Spreckles' is already flowering. I was in my greenhouse today making Christmas decorations and searched for flowers in my Clematis, but no not yet. I love this clematis which is doing very well in your greenhouse too.
    In winter it's so nice to have evergreens in the garden, especially for the structure. I also love the variegated ones but not too many of them, I suppose like you do.
    Have a nice Sunday!
    Janneke

    SvarSlet
    Svar
    1. Spreckles or Freckles is such a lovely input in the dark month of December and very nivce to visit in the greenhouse. I agree, not too many variegated evergreens.

      Slet
  2. Så mange flotte brokebladede du har! Jeg er veldig glad i de, men de trives dessverre ikke så godt her. De tåler mindre kulde enn de grønne.
    Vakre roser du fortsatt har! Utrolig så lenge de blomstrer :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Her synes jeg, de brogetbladede og de grønne trives lige godt; men de brogetbladede er langsommere i væksten. Ja, rosensæsonen er utrolig lang.

      Slet
  3. Ja det er flot med de brogetbladede planter, dem har jeg også en del af, men du har ret, de må ikke stå for tæt. Af dem du viser har jeg kun Pieris. Din Freckles er bare fantastisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var inde på en engelsk hjemmeside, hvor en række brogetbladede buske blev sammenlignet med en række tv apparater med sne på skærmen, og noget er der da om snakken. Det er rart med sådan en blomstrende klematis nu, hvor der ikke er mange farveklatter tilbage ude i haven.

      Slet
  4. Det er nogle skønne stedsegrønne planter du har, men de broget bladede skal nok ikke stå samlet på et sted ;-)
    Den helt småbladede Ilex er en af dem der er på ønskesedlen her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, nemlig! De skal fordeles med omhu. Den småbladede ilex snød mig i første omgang - jeg troede umiddelbart, det var en buksbom.

      Slet
    2. Ja de minder rigtig meget om buksbom. Første gang jeg stiftede bekendtskab med den, troede jeg det var en buksbom af en eller anden slags.

      Slet
  5. Hej Marie

    Jeg kan have det noget blandet med brogetbladet løv - ikke for hver en pris nej.
    Især de afblegede hvide kultivarer synes jeg ind imellem kan virke sygelige.

    Men jeg tror jeg er noget alene med dette synspunkt:)

    Ellers er det imponerende at du kan vise så meget - det har da egentlig været et ok år!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så er vi nogenlunde på linje, hvad de brogetbladede angår. Polygonatum frister mig dog en del med de hvidbrogede varianter. Et ok år, tjoo, men sidste år var jo helt fabelagtigt, så jeg synes, det er lidt svært at få armene op, især oven på den massive omgang regn, vi har fået i den sidste måneds tid.

      Slet
  6. Godaften Marie.Fine brogede planter du har.
    Er da vild med dit lille opstammede træ.
    Jeg har broget benved flere steder i haven og synes de lyser dejligt op.
    Og har da også en enkelt Pieris.
    Synes også at det er utroligt at din store græs stadig er så flot at se på.Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften, Jette. Ja, de brogede benved lyser meget op, men det er også rigtigt, som flere skriver i deres kommentarer, at man skal være omhyggelig med ikke at plante flere af dem sammen. Det undrer også mig, at elefantgræsset stadigvæk er så frisk.

      Slet
  7. Jag håller nog med dig, om jag förstår dig rätt? Växter med variegerade blad gör att det kan se plottrigt och rörigt ut om det blir för mycket. Jag är nog återhållsam när det gäller brokbladiga växter men några har jag förstås, som den brokbladiga benveden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du forstod mig fuldkommen. Den gule benved er den, jeg er mest skeptisk overfor, fordi den gule farve er så intens; men den lyser virkelig op i decemberhaven.

      Slet
  8. Hej. Spændende med brogetbladet stedsegrønt. Det synes jeg ikke, man ser mange steder, men det ser meget flot ud. Jeg synes, det er rigtig interessant og kunne godt tænke mig at anskaffe nogle af dem her til haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan godt være, at du har ret i, at de ikke er så udbredte; hvis man kun kunne have en enkelt slags stedsegrønne planter i haven, ville vi selvfølgelig allesammen vælge de grønne.Men de brogede giver en god variation.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?