blade m.m.

Næsten alle de blade, man kan glæde sig over i december måned, er stedsegrønne; men geranium phaeum er en utrolig bladplante. Denne hedder lavender pinwheel .

Blomsten er heller ikke at foragte.

For nogle få år siden, troede vi, at orbiculare var ved at dø, og jeg var begyndt at søge efter en ny plante, hvilket ikke var helt let; men i dag ser den sund ud, og når den står med sine runde blomster i maj, er den virkelig smuk.


En anden bladplante, som ikke smider bladene, er vores eneste bambus. Den har det mundrette navn Phyllostachys aureosulcata Spectabilis' ;-) og får med tiden de mest utrolige stængler.

Vi har planer om at flytte daphne tangutica til foråret; men ved eftersyn viser  den sig at være temmelig stor. Vi har ingen erfaring med omplantning af daphne, og når man googler, står der, at de ikke kan lide at blive flyttet, så det er muligvis ikke nogen god idé.

Den blomstrer ret spredt over en lang periode med små duftende blomster.

Nå, der er længe til foråret, og i dag er der heldigvis stadigvæk lidt blomster tilbage i haven, f.eks. har heritage nogle fine blomster.

Og der er blomster i en cyclamen i sandbedet. Navneskiltet er forsvundet; men jeg tror, det er cilicium, som blomstrer sep-nov.

Glasbær/callicarpa er stadigvæk iøjnefaldende, men begynder også at have visne bær.





Kommentarer

  1. Den ser jättefin ut R. orbiculare, jag skulle så gärna vilja ha en sådan men här ligger den på gränsen till sin härdighet men någon gång skall jag nog pröva denna vackra Rhododendron. En sak jag lärt mig om Rhododendron släktet, man skall inte ge upp fast det ser ut som om växten är död, de har en fenomenal förmåga att återhämta sig.
    Angående Daphne, jag har goda trädgårdsvänner som är stora kännare av Daphne släktet och de säger att Daphne verkligen ogillar att flyttas, riskabelt alltså, kan gå illa.

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din info om daphne. Vi plejer også at lægge et net over orbiculare for en sikkerheds skyld, for den er heller ikke superhårdfør i Danmark.

      Slet
  2. Jeg vover pelsen og flytter mine 4 Daphne her i vinter, da de ikke kan blive , hvor de står.
    Den hvide flyttede jeg i foråret og det opdagede den ikke.
    Jeg har Daphne stående i potter og med klump oven på jorden, ellers kan jeg jo ikke sælge dem.
    Daphne er generelt en kort-tidsplante: Lever 8-10 år inden den pludselig visner og dør. Den hvide lever længere.
    Den stedsegrønne vil jeg nok vente med at flytte til foråret.
    Vi kan jo se, hvordan min flytning spænder af.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Peberbuskene ville jeg heller ikke være så nervøs ved at flytte. Det er mere den stedsegrønne, jeg er bekymret for. Under alle omstændigheder venter jeg til april/maj, og så har du måske gjort nogle erfaringer.

      Slet
  3. Ja Daphne er ny hos mig, så her har jeg ingen erfaring, det er vist heller ikke den samme, jeg har, men min Orbiculare har det fint her, vi får det så heller ikke så koldt hos os, som I nok nogen gange har det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan sagtens huske, at din orbiculare så godt ud i foråret og blomstrede et stykke tid, før vores gik i gang. Ingen tvivl om, at jeres øklima er mildere end vores, selvom Limfjorden også påvirker klimaet her.

      Slet
  4. Deilig at det fortsatt er noe som blomstrer hos deg. Vi har prøvd å få tak i R.orbiculare denne
    sesongen , uten hell. Den er bare utrolig flott !
    Lykke til med flytting av Daphne :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. R. orbiculare kan fås her http://www.rhodobutik.dk/shop/search-1.html?keyword=orbiculare

      Slet
  5. Hej. Det er flotte blade i din geranium. Heritage ser noget mørkere ud end min, men jeg har lagt mærke til, at en del roser er noget mørkere i denne tid. Heritage er min yndlingsrose og så dufter den så godt. Det er dog et stykke tid siden min havde de sidste blomster:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, farven bliver tit lidt anderledes sidst på sæsonen. Vores heritage har ikke blomstret særlig meget i år, men sætter lige en slutspurt ind.

      Slet
  6. You still have some beauties in your garden. I love those flowers of the Daphne tangutica, I never heard before of this plant so I shall have to find out.

    SvarSlet
    Svar
    1. The flowers of the daphne are very sophisticated in my opinion, and the scent is wonderful..

      Slet
  7. Hej Marie

    Heroppe er Daphne mezereum fredet, men findes dog i stor mængde - jeg flytter gladeligt de frøsåede der myldrer op i haven hvis de står dumt. Det lykkes da vist altid.

    Spændende R. orbiculare med det bemærkelsesværdige løv!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på, at der er milevid forskel på peberbuskene og de stedsegrønne. Det er de stedsegrønne, som tager skade af at blive flyttet. Navnet orbiculare er også utroligt velvalgt, idet både blade og blomster er runde.

      Slet
  8. Ja der er meget at kigge på derude - selv om vi er i december. Jeg læste igår i en facebook gruppe at én havde påskeliljer der stod på spring i haven. Hmmm... lidt for tidligt :-)
    Mange hilnser fra Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Påskeliljer i december - det er næsten perverst ;-) men i dag kunne jeg da også se, at de første vintergækker stikker op over jorden.

      Slet
  9. Godaften Marie.De alunrod er bare sådan en dejlig plante.................og har dem også med mange forskellige farver og former.Og så holder de sig pæne det meste af året.
    Og din geranium har også smukke blade.Smukke buske på denne årstid har jeg ikke rigtig nogle af..............men fine glasbær har jeg også stadig.
    Håber ikke i bliver for hårdt ramt at Helga.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Både alunrod og geranium phaeum har stadigvæk flotte blade, mens hostaens blade er helt smattede. Glasbær gør rigtig meget for efterårshaven, synes jeg, og hvis man er heldig, kan det også lade sig gøre at bruge den i juledekorationerne. De der storme kommer lidt for ofte.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?