I år har vi ikke set særligt mange sommerfugle; men i går dukkede der en lille fyr op, som jeg ikke kan huske, at jeg har set før. I første omgang troede jeg, at det var en blomst fra blå hør, som sår sig selv lidt vildt i køkkenhaven; men blomsten fløj pludselig sin vej, da min skygge lagde sig henover den. Det må være hannen af almindelig blåfugl, har jeg læst mig til.



I midterrabatten på vores privatvej er disse flade, gråligthvide svampe dukket op. De er så flade, at min første indskydelse var, at det var papirslommetørklæder, som enten postbudet eller avisbudet havde smidt ud af bilvinduet.


Nøgne jomfruer trives godt her på matriklen, selvom jeg ikke følger reglerne for, hvor længe bladene skal have lov at blive liggende.

Nu er den høje, hvide kvæsurt/ sanguisorba tenuifolia alba blevet anskaffet. Det smukke sensommerløv er en ekstra bonus.

Den spinkle, dobbelte violfrøstjerne blomstrer omsider.
Jeg var nervøs for, om den ville klare tørken, fordi den blev flyttet i efteråret. Heldigvis er det gået godt.


Om de fyldte blomster er smukkere end de enkle, er et spørgsmål om smag og behag.
th. rochebrunianum

Den tørre sommer har bekommet denne dværgfyr rigtig vel. Der er ikke et eneste tegn på svampeangreb i form af visne nåle eller kviste. 
pinus strobus sea urchin


Heuchera Rio er et nyindkøb, som jeg foreløbig bruger som krukkeplante; for jeg ved helt ærligt ikke, hvor den skal placeres.

Kommentarer

  1. Det er ellers en flot farve heucheraen har, men din nye kvæsurt har også fine efterårsfarver. Jeg gætter på, at den er fra Staudestedet. Det er for øvrigt en flot sommerfugl, fine billeder du har taget af den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, jeg fandt kvæsurten hos Staudestedet og heucheraen hos Ellengård på vejen tilbage fra Djursland. Det var sidst på eftermiddagen, at jeg opdagede sommerfuglen, og jeg var så heldig, at den ikke længere fløj så meget omkring som tidligere på dagen.

      Slet
  2. Den blåvingesommerfuglen har jeg også sett en eneste gang her. Den er veldig pen. Flotte bilder av den. Den heuchera har jeg ikke sett før, og veldig fin den også. Navnet er notert :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den lille sommerfugl er da virkelig yndig. Jeg fik også indtryk af, at heucheraen var helt ny.

      Slet
  3. Hej Marie

    Flot Heuchera - det er en Terra Nova sag udviklet af Janet Egger - Sjovt nok har hun også lavet 'Spotty Dotty' :)
    Dejligt at se sommer fugle!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt lide de storbladede heuchera, hvor villosa indgår i krydset. Ja, bestemt, hos os har der som sagt ikke været mange sommerfugle i år.

      Slet
  4. Det er altid spændende, når der dukker en ny sommerfugl op i haven. Vi har desværre ikke ret mange forskellige i vores have.
    Heucheraen er så speciel, så jeg kan godt forstå, den er svær at placere. Men det ser da ud til, at den er i godt selskab, der hvor den står.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi kan nu heller ikke prale af at være et sommerfugleparadis.nej, jeg oplever også, at heucheraen er lidt vanskelig at placere.Men den er rigtig god som krukkeplante.

      Slet
  5. Hei Marie.
    Den blåvinge-sommerfuglen så vi for første gang i hagen i fjor sommer, men den har ikke dukket opp i år, enda vi aldri har hatt så mange sommerfugler her som denne sommeren.
    Godt at dine fiolfrøstjerner blomstrer, de er så vakre, men ingen blomstring her, så jeg får nyte dine bilder.
    Ha en fin sensommer/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor mærkeligt! Det er det modsatte af, hvad vi har oplevet. Sidste år i den våde sommer havde vi masser af sommerfugle, men ikke ret mange i år. Vi har en del forskellige violfrøstjerner, og nogle af dem blomstrer fint, mens andre blomstrer meget beskedent og ikke vokser sig ret store og er tydeligt påvirket af tørken.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Jeg har ikke sett den blå sommerfuglen her, men flere andre. Ikke værst å ta bilde av den. Heuchera har jeg notert meg navnet på. en ny dille her hos meg. Nydelige violfrøstjerner.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blåfuglen er virkelig lille og temmelig grå på ydersiden så man lægger ikke mærke til den, før den åbner vingerne helt. Heuchera kan nemt gå hen og blive en dille.

      Slet
  7. Spændende med din nye Kvæsurt, men jeg tror altså ikke at det er den jeg har som jeg har fået af Lene. Den har meget større blade. Jeg har også en anden som er meget mindre i bladene og blomsten og jeg tror det er den du har købt. Hvis jeg lige husker det kan jeg prøve at vise bladene i forhold til hinanden i mit næste indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være interessant at se bladene på din kvæsurt. De andre, vi har, både hvide og røde, har også meget større blade.

      Slet
  8. Hej Marie!

    Mycket fint som du visar upp, inte minst den klarblåa fjärilen.

    Här torkade Thalictrum helt ner men kom igen med en väldig fart och blommar nu, mycket nya erfarenheter efter denna torksommar.

    Pinus strobus är generellt mycket odlingsvörd, jag är förtjust i den långa vackra barren. Här har de också överlevt torkan, lite bruna barr på Minitwist´ men inte mer än att det går att leva med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi gør mange nye erfaringer om vores planter i år. Jeg har også en svaghed for alle fyrretræer med lange, glatte, skinnende og blålige nåle.

      Slet
  9. Kollaget med miscanthus och blåvingen var så vackert i färgerna :) Den lilla pinusen åkte upp på önskelistan. Jag gillar också tallarna som har fina nålar.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren. Den lille pinus er en fryd for øjet hele året rundt.

      Slet
  10. Hej Marie!
    Så fin fjäril, här har det varit lite fjärilar i år, kålfjäril och några citronfjärilar, mina vanliga besökare, som nässelfjäril och påfågelsöga har inte visat sig i år. Riktigt fin Heuchera med vacker färg.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har vores sommerfugle sæson præcist også været. Heuchera en var ikke på indkøbsliste, men kom med hjem alligevel😊

      Slet
  11. Flot blåfugl du fik fanget. De foretrækker planter fra ærtefamilien, især kløver. Måske du har ærter i køkkenhaven?
    Den dobbelte violfrøstjernen er meget smuk, men jeg har nok en svaghed for de enkle. Og så er jeg vild med din lille fyr :-)
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  12. Indtil for ganske nylig havde vi en hel mark med rødkløver som nærmeste nabo. Jeg gætter på, at det er der, sommerfuglen er kommet fra. Det er nok også den enkle violfrøstjerne, der er min favorit.

    SvarSlet
  13. I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring