æble-update

Da jeg for en uge siden viste, hvordan der så ud under vores æbletræer efter stormen Johanne, foreslog Tina, at vi skulle prøve at lave en slags kunstværk, og jeg svarede, at det havde Søren på en måde allerede gjort i og med, at æblerne på komposten godt kan ligne et æblevandfald eller en æblegletcher.

Trods den store mængde nedfaldsæbler er der ingen fare for, at vi ikke kommer til at plukke æbler.  På Belle de Boskop træet hænger der nærmest klaser af æbler i år.

For nogle dage siden havde en mand sine five minutes of fame i det lokale fjernsyn, fordi der endelig efter 25 års venten var figner i hans figenbuske.  Det har vi da haft i en del år, og jeg mener også at kunne huske, at jeg har læst det samme på andre blogs. Det skal dog indrømmes, at der er usædvanligt mange i år, og at de er usædvanligt store.


Nogle blomstrende stauder
Den hvide svalerodsensian/ Gentiana asclepiadea 'Alba' har det mærkeligt nok fint, mens den blå er totalt visnet ned.


De to hvide høstanemoner er også ok, mens den lyserøde har haft det hårdt i tørken.

Rundbladet oregano/ origanum rotundifolium Fairy Dingle og almindelig havemerian/ origanum majorana er vidt forskellige.




Sedum washfield ruby
                                 
Forholdsvis lav hjortetrøst/ eupatorium med flotte, stive, røde stængler og stor blomsterhoveder.

Kommentarer

  1. Jeg er ret vild med jeres æblekunstværk! Og fuglene har nok også fået glæde af det :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I hvert fald burde det være nemt få øje på for fuglene🙂

      Slet
  2. Veldig flott kunstverk av epler! Det ser nesten ut som et overflødighetshorn som det renner epler ut av :)
    Flotte gentiana du har. Det er hyggelig at det er noe som blomstrer nå til tross for tørken som har vært. Høstanemoner har jeg kjøpt utallige ganger, men de hvite trives ikke her. Jeg har en rosa variant som jeg har fått, og den klarer seg og blomstrer nå.

    SvarSlet
  3. Nåh ja, det ligner også et overflødighedshorn. Haven er ellers overvejende grøn, så det er rart med noget, der blomstrer. Blomsterne i vores rosa høstanemone er desværre temmelig forkrøblede.

    SvarSlet
  4. Jeg troede oregano og merian var samme plante. Fairy Dingle ser spændende ud, den kender jeg ikke.
    Her har den hvide høstanemone også klaret sommeren bedre end den lyserøde.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vel også samme plante. Alligevel ser det ud, som om merian især bruges om krydderurter og mindre om haveplanter.

      Slet
  5. Hej Marie

    Flot bunke æbler! Ja dette år er et rigtigt æbleår!
    Gentiana er jo i tæt symbiose med specifikke og nødvendige svampe i jorden - lidt ligesom orkideer. Måske er det sympiosepartneren der har haft problemer?

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Det må man sige, ja. Vedrørende symbiosepartner til ensianen så må jeg melde pas.
      Jeg bruger tabletten lige nu, og den har gjort mit svar til det rene volapyk, uden at jeg huskede at tjekke teksten, derfor de slettede svar.

      Slet
  6. Jeg har søgt forgæves efter min lave hjortetrøst, den kunne nok ikke lide tørken. De fleste af mine lyserøde høstanemoner visnede også ned i tørken.
    Mit figentræ er ikke særligt gammelt, det bærer en del figner i år og har gjort det i flere år. Vi bryder os desværre ikke om dem, træet har vi fået foræret.
    Til gengæld har min Belle de Boskop ikke båret 10 æbler i sin 6 år gamle levetid, godt der gror en clematis op i det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt med din lave hjortetrøst, for det er da en nydelig plante. Søren er heller ikke vild med figner, selvom jeg synes, jeg har fundet en god opskrift på en dessert, hvor fignerne skal halveres, drysses med sukker og sprinkles med rom og så i ovnen 20 minutter. Derefter kan de serveres med is eller creme fraiche eller flødeskum. Det æbletræ skal da snart til at levere varen.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Visst ser äpplena ut som ett konstverk. Jag plockar och plockar fallfrukt hos dottern, och nästa gång vi kommer är det lika mycket igen. Härligt med egna fikon.
    Din Hjortetröst är mycket vacker, den blev jag nyfiken på, ser ut som att fjärilarna gillar den också.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt overvældende med al den frugt, træerne giver i år. Jeg tror, at hjortetrøsten har tilnavnet Little Joe.

      Slet
  8. Hei Marie.
    For et kunstverk. Her kommer det tre epler på treet vi kjøpte ifjor. Den hvite høstanemonen gikk, så jeg får skaffe meg en ny.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan er æblerne så ulige fordelt:-) Den hvide høstanemone er simpelthen en skønhed.

      Slet
  9. Jag instämmer med alla andra, ett helt fantastiskt konstverk blev det av alla äpplen. Den bilden måste ni väl spara för det är inte säkert att det kommer att hända igen.

    Den vita Gentianan är jättesnygg, säger jag som är svag för allt som heter Gentiana. Jag visste inte ens att det finns en vit variant av asclepiadea, själv har jag bara den blåa.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan et æbleeventyr kommer vi næppe til at opleve igen. Der findes også en lyserød svalerodsensian, som jeg dog kun har set på billeder, men ensian forbinder jeg nu engang med hvide og blå nuancer.

      Slet
  10. Smukt vandfald! Det er virkeligt et helt kunstværk. Mine lyserøde høstanemoner er der, men de har haft det svært i år. De hvide er lige så ustabile, som de plejer!

    SvarSlet
    Svar
    1. Og nu kan vi så følge installationens gradvise, naturlige forandring, efterhånden som æblerne rådner og bliver udhulet af fuglene.Man kan jo håbe, at dine hvide høstanemoner nu er så veletablerede, at de blomstrer fint næste år.

      Slet
  11. Vackert med äpplena och alla färgerna. Den vita gentianan har jag sökt efter länge och prövat att så men inte lyckats ännu. Förstog jag rätt att den behöver växa med vissa svampar eller växter för att etableras?

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det står for Karstens regning og er ikke noget, jeg har hørt om før. Min erfaring er, at den ikke skal stå tørt, så fugtig jord og halvskygge har jeg gode erfaringer med.

      Slet
  12. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?