frøhøst

colchicum agrippinum 

Når de første nøgne jomfruer viser sig, er det også ved at være tid til at høste frø fra diverse buske og stauder. Efter en sommer med masser af sol og varme og næsten ingen nedbør er det svært at forudsige, hvordan høsten bliver; men det tegner desværre ikke alt for godt for de planter, jeg plejer at høste frø af, må jeg sige. Pulsatilla, som jeg plejer at så i juli, har ikke udviklet frø, og træpæonen herunder står ganske vist med nogle store, dekorative frøstande; men de par stykker, jeg har åbnet, rummede kun sterile småfrø.

Men se nu, hvad der åbenbarede sig i dag, smukke, brune frø😍

Meconopsisfrø plejer jeg at kunne høste store mængder af ; men i år er høsten langt mere beskeden. De fleste af de blå meconopsis er formentlig gået ud; men hvis sommervejret bliver lige sådan til næste år, er det nok også slut med at have meconopsis i haven.

Det allermest enkle er at lade planterne så sig selv, og det gør Spotty Dotty gerne, så i bedet omkring moderplanten kan vi finde frøplanter af fodblad i varierende størrelse og med forskellige aftegninger.


Saruma henryi har allerede smidt frøene - kapslen er sjovt nok blevet hængende nærmest som pynt; men det er en plante, som er nem at dele.

Polygonatum zanlanscianense har udviklet smukke olivengrønne bær, som ender med at blive sorte. Sidste år nåede vi at diskutere, om dræbersnegle også lægger sorte æg, før det gik op for os, at det i virkeligheden var frø af storkonvallen, vi stod og kiggede på. Til vores forsvar skal siges, at det var vores første år med de slimede bæster.


Leopardlilje/ kanellilje/belamcanda chinensis/iris domestica er begyndt at smide frøene. Frøstandene bliver madpapiragtige, inden de åbner sig.

Lyset var perfekt her til formiddag i det overskyede Vestjylland, så for en gangs skyld har det kunnet lade sig gøre at gengive rosernes farve nogenlunde præcist. Det er Hot Chocolate, Geoff Hamilton og Munstead Wood. Geoff  Hamilton har en enkelt klase, mens de andre to storblomstrer.


Kommentarer

  1. Hej Marie

    Alletiders med frøhøst. Også min Meconopsis smed det hele i den første varmebølge, bare den selv overlever!
    Spændende at din Spotty Dotty sådan frøformerer sig selv, og som hybrid(?) er den jo ikke frøkonstant - så du finder sjove sager:)
    Godt med frø fra din Polygonatum, man ser ikke zanlanscianense så ofte.
    Flotte roser!

    Ja en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg havde ikke lige tænkt på, at de forskelligartede frøplanter sikkert skyldes, at SD er en hybrid; men det har du uden tvivl ret i. Vi lod frøene fra zanlanscianense blive liggende på jorden sidste år; men det ser ikke ud til, at der er kommet frøplanter.

      Slet
  2. Heldige deg som får frøplanter av Spotty Dotty. Jeg får frøbelger på vanlig fotblad, men det spirer ingen planter opp. Det er mulig at det er for tørt der under store trær.

    Vakre roser du byr på i dag og i riktige farger :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den almindelige fodblad spirer heller ikke hos mig. Ja, rosernes farver er intense i dag.

      Slet
  3. Ja min meconopsis fik vist heller ikke mange frø, men jeg håber også, at den overlever. Der er store frøkapsler på træpæonerne, men jeg kan forstå, at det ikke er ensbetydende med frø. Jeg må holde øje med dem, det er så nu, kan jeg forstå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må bare vente til foråret og se, hvor mange meconopsis der har overlevet. Nej, en stor kapsel er ikke ensbetydende med frø; men de begynder så småt at åbne sig, og så bliver vi jo meget klogere.

      Slet
  4. Det har i det hele taget været et mærkeligt år og det påvirker planterne meget. Jeg har vist nok bestemt mig til ikke at tage frø i år, men nu må vi se om jeg kan lade være :-), måske giver det sig selv, hvis der ikke rigtig er dannet frø.
    Min gamle træpæon plejer jeg ikke tage frø fra, den smider dem og så kommer der småplanter jeg kan prikle. Sjovt med Spotty Dotty, håber min også vil lave småplanter, men den blev først sat sidste år, så der går nok lidt tid.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har godt nok været et mærkeligt år. Vores gule træpæon sår også sig selv i rigelige mængder, men det gør rockii desværre ikke.

      Slet
  5. Sommerens vejr har vel nok lang betydning. Dels manglende frøsætning, kan jeg forstå, men sikkert også frø i noget, der ikke plejer at modne her i DK. Og om det så spirer og kommer igen næste år... Vi kommer nok til at tale om 2018 i flere år fremover.
    Men tillykke med træpæonfrøene. Hvor ER det i det hele taget nogle flotte frøkapsler.
    Har du nogensinde prøvet at så magnoliafrø? I år har jeg en enkelt bælg - eller hvad det nu hedder. Mon jeg bare kan proppe et frø i en potte? Jeg kan selvfølgelig prøve, men hvis du ved, at man IKKE kan, så springer jeg over.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, 2018 vil vi nok komme til at betragte som en slags eksperimentarium, hvad angår hårdførhed og frøsætning m.m. Jeg har prøvet at så frø af stjernemagnolia. Jeg tror, jeg såede 30, og i dag har jeg to små planter. Det lyder måske ikke af meget, men jeg synes selv, det er helt fantastisk.

      Slet
  6. So interesting you have seedlings of Podophyllum Spotty Dotty. I will go and look for seedlings in my garden, it is such a nice plant. And your first Colchicum is flowering to, I also found one already in bloom, I think that's very early.
    Regards, Janneke

    SvarSlet
    Svar
    1. Seeing that Spotty Dotty is a hybrid, I didn´t really expect it to selfseed; but it certainly does. Indeed, colchicum I associate with September so I quite agree that the flower is early.

      Slet
  7. Roligt med bilder av frön och frökapslar som omväxling. Och igår hittade jag den första frösådda 'Spotty Dotty' i min rabatt. Kul - verkar som jag kan se fram emot fler.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange frøstande er jo utroligt dekorative. Alletiders at du også har frøplanter af Spotty Dotty.

      Slet
  8. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet
  9. Hei Marie.
    Flotte bilder av frø og frøkapsler. Skal ikke ta så mye frø inn i år. Pleier som regel ikke finne frøene på våren. Vakre roser du viser i dag.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg overvejer også at skære på frøsåningen i år. Vi får se, hvad der sker. Ja, rosernes farve er meget mættede her i sensommeren.

      Slet
  10. Jeg tager ikke så mange frø, men selv ved akelejerne var der rigtig mange frøstande med frø, der slet ikke var udviklede, selvom bælgen var mørkebrun.
    Dejlige billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og akelejerne er ellers normalt så gavmilde med frø.

      Slet
  11. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?