Den første måned i det første år i et nyt årti

Sidste år ved denne tid formulerede jeg tre haverelaterede nytårsforsætter, som jeg vil bruge dette indlæg til at gøre status over.
hamamelis x Jelena

Det første handlede om, at jeg ville bruge mere tid på afslapning i haven og f.eks. vende tilbage til at nyde at læse en bog eller et blad derude i ny og næ, og jeg kan lige så godt først som sidst bryde sammen og tilstå, at det overhovedet ikke er sket.  Men regnede det ikke også hver eneste dag i 2019?  sådan mindes jeg det i hvert fald. Måske, hvis solen bliver en hyppigere gæst i 2020, så vil det lykkes for mig i år.
blomsterknop i magnolia grandiflora

Det andet forsæt gik på at bryde havearbejdet op i mindre moduler af ca. en times varighed for at skåne ryggen og især lænden, hvor slidgigt er begyndt at være et problem. Det har jeg i det store hele overholdt, og samtidig er jeg begyndt at gå en daglig tur i et friskt tempo, og de to ting tilsammen tror jeg er det, som har bevirket, at slidgigten nu kun sjældent gør sig bemærket.
julerosa med sartrosa kinder

Det tredje forsæt handlede om at tænke i større grupper af især stauder med det formål at skabe mere ro og overskuelighed. Jeg udvalgte to mindre bede som forsøgsområder og forenklede da også pligtskyldigt beplantningen der i foråret; men jeg må nok erkende, at det simpelthen ikke er noget, jeg tænder på.
Clematis Freckles både udenfor og indenfor i drivhuset

Det er nu heller ikke sådan, at vores bede generelt er beplantet med bittesmå eksemplarer i et broget og uoverskueligt virvar. Faktisk er de ganske omfangsrige i en del af vores bede, så jeg har konkluderet, at lige netop det nytårsforsæt nok ikke var det mest velvalgte og derfor ikke skal gentages.
Camellia Yuletide

To ud af tre er i grunden ikke så tosset. Nu pønser jeg på at komme op med et nyt forsæt til erstatning for det tredje, som jo uheldigvis viste sig langt fra at være et projekt, som gjorde mit haveliv sjovere, og det var jo det egentlige formål med forsætterne. Jeg har den seneste måned noteret, at bloggen er blevet langsommere. Det skyldes nok, at de billeder, jeg lægger op, er for store, og jeg er allerede begyndt at finde ud af, hvordan de kan formindskes. Det skal være det tredje forsæt for i år.

Hvad er dette? Det er fristende at gætte på, at det er en frugt fra duetræet/ davidia involucrata, som har ligget og spiret i al ubemærkethed midt i en stor hosta.  Det siges bare, at disse frugter er mindst to vintre om at spire, og denne frugt kan da ikke være over et år gammelt. Se bare herunder, hvordan frugterne kommer til at se ud med alderen.

Jeg vil slutte med et billede af duetræets blomster i maj sidste år.

Kommentarer

  1. Nyttårforsetter er ikke noe for meg, for det blir som regel ikke gjennomført. Jeg skal prøve å gjøre som deg nemlig å gå mer. Jeg slapper omtrent aldri av i hagen fordi jeg trives med å arbeide der :)
    Frecles er så nydelig, og det er Yuletide også 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg holder bestemt også meget af at arbejde i haven, men det kunne nu også være hyggeligt bare at sidde og og nyde roen derude uden at skulle have noget fra hånden.

      Slet
  2. Uh, det er farligt med nytårsforsætter ;-))))
    Og klogt, at gøre status, for det er et godt forsæt, at forsætter helst skal gøre det sjovere.
    Det med at billeder fylder på bloggen er lidt svært at undgå. Er der ikke noget med, at man kan uploade frit antal billeder med blogspot? Men hvis hvert enkelt billede er for stort, kan det selvfølgelig godt blive langsomt.
    Det er vel nok spændende, hvad der kommer ud af din lille spire. Og om du kan lave et nyt duetræ til dig selv.
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var mit erklærede mål, at forsætterne skulle gøre havelivet (endnu) sjovere. Sure opgaver som forsætter har jeg ikke meget fidus til. Jeg ved meget lidt om det tekniske aspekt af en blog Og er sandt at sige tilfreds, når bare det fungerer.

      Slet
  3. Hej Marie!

    Är det årets blomning på Hamamelis? Här har de stora knoppar som jag hoppas håller sig som knoppar några månader till men här är varmt och ännu ingen vinter i sikte.

    Nyårslöften eller inte men det är nog viktigt att hålla i gång sin kropp. Jag skadade min rygg i fjol när jag skottade blöt snö och haft svårt att röra mig i perioder. Nu går jag varje dag minst en timme för det duger inte att vara handikappad när våren kommer.

    God fortsättning Marie!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er årets hamamelisblomster, der er begyndt at springe ud. Virkningen af gåture kan virkelig ikke overvurderes.

      Slet
  4. God idé at du er begyndt at gå ture, og at du kan gøre det i rask tempo, det kan man ikke, når to hunde skal snuse og tisse alle vegne :) men det virker heldigvis alligevel, endnu i hvert fald. Afslapning i haven er ikke nemt, vi kommer hele tiden i tanke om noget/eller får øje på noget, der lige skal gøres. Nu fik jo ikke de regnmængder, så jeg sad nogle gange i haven og læste.
    Når jeg går ind på din blog, er den bestemt ikke langsom.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på, at gåturene har givet mig nogle rygmuskler, som nærmest var ikkeeksisterende før. Ja, sådan er det, og vi kan jo lide at arbejde i haven. Pyh, jeg er glad for, at du ikke oplever bloggen som langsom.

      Slet
  5. Nytårsforesætter, uha uha. Men 2 ud af 3 gennemført er da flot.
    det med variernde arbejde i haven har jeg osse praktiseret i flere år, netop pga. gigt. Det fungerer fint, dog skal man vænne sig til at have flere ting i gang uden de bliver færdige sådan lige på en studs.
    Det er da sjove frugter, og spændende om du kan få dit eget duetræ frem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ingen tvivl om at det er smart at lytte til, hvad kroppen fortæller, i stedet for at mose løs, som man plejer. Det kunne være fedt, hvis der kom et lille duetræ ud af det.

      Slet
  6. Hei Marie.
    Veldig lurt at du går turer i raskt tempo. Viktig å holde kroppen i gang. Helsa mi tillater ikke det. Men får en del trim med alle trappetrinnene på tomta. Viktig å finne tid til å slappe av og bare nyte. Selv om jeg liker å jobbe i hagen.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, din ryg ville sikkert hurtigt protestere, hvis du tog en rask gåtur. Det er blevet en vane,tror jeg, at jeg hele tiden skal være aktiv, og vaner er svære at lave om på.

      Slet
  7. Hej Marie

    Frøene fra Davidia involucrata angives at være dobbelt sovende - først lunt, så kølighed og så spirer de. Måske har efteråret givet de rigtige betingelser i år?
    Spændende!
    Din blog er ikke spor langsom - og dine billeder laver blogger automatisk om til det der fylder mindst.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ville være utroligt heldigt, hvis efteråret har leveret de temperaturskifte, som sætter gang i spiringen. Jeg er lettet over, at andre ikke oplever bloggen som langsom. Så må det være herhjemme, der er et problem.

      Slet
  8. Bilden på Hamamelis... Jag vill plantera fler men sortimentet är inte jättestort i Sverige. Härligt att du får doften redan nu :)

    Nyårslöften har jag inte gett några på många år. Dina lät kloka det som inte lyckades så bra - jamen du njuter säkert medan du jobbar i trädgården. Och ibland får man testa vad som känns bra.

    God fortsättning på 2020! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hamamelis er en skøn busk, og i Danmark er den blevet mere udbredt de senere år, også selvom den er temmelig dyr. Jeg kan godt lide at blive udfordret på mine vaner ( dog ikke for meget😉

      Slet
  9. GOD fortsättning på det nya året! Med nya trädgårdsdrömmar och gröna idéer...
    Kram från ett blåsigt Öland & Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren. Det er så hyggeligt at høre fra Øland☺

      Slet
  10. 2 ud af 3 er da meget godt :-) og året var bestemt ikke det bedste til at sidde ude og slappe af. Ideen med at dele "arbejdet" lidt op lyder som en god ide. Jeg har også tænkt på at det må være vejen frem.
    Godt nytår.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er skam også tilfreds med resultatet. Det med at dele arbejdet op i bidder kan godt være lidt svært, hvis man har en deadline med gæster, der kommer på besøg og skal se haven; men ellers synes jeg, det går helt godt.

      Slet
  11. Hvis du piller frugtkødet af frøet,kan du straks se om det er fra duetræet:det er furet på langs.
    Godt nytår
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Også godt nytåt til dig, Anne Marie. Jeg tør ikke pille ved den, der har spiret, men har godt set det på andre frugter fra duetræet.

      Slet
  12. Godt nytår
    Tror da pokker at du ikke fik læst en bog i skyggen i haven, for der var jo sjældent varmt eller tørt nok til at sidde i skyggen. Håber på bedre chancer i år.
    Havearbejdet skal helst ikke gøres kedeligt af forsætter - så hellere fortsætte i samme trend.
    Spændende med den lille spire :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, det tænker jeg også! Nu har jeg fundet ud af, at mine billeder ikke er det, der gør bloggen langsom herhjemme, og så er det nytårsforsæt skudt ned. Tænke tænke 🤔

      Slet
  13. Jeg er ikke til nytårsforsætter, men kan godt anerkende andres indsats. Er imponeret over du har fået slidgigten under kontrol, og vil huske dine gode råd (her mærkes der også dagligt til ømme knæ).
    Jeg ville aldrig love mig selv at sidde stille i haven og læse en bog, for jeg ved godt hvordan det ville gå - uanset vejret. Men det kunne være dejligt at prøve engang...
    Spændende om du får et helt nyt duetræ fremavlet!

    Pøj-pøj med det nye år, forsætter eller ej!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg skal være helt ærlig, så tror jeg, at gåturene har gjort den største forskel. Det kan simpelthen ikke passe, at en bedrager pensionist som mig ikke kan finde ud af at slappe af og hygge sig i fred og ro. Det må da kunne lade sig gøre. I dag pottede jeg frøet op og satte potten i mit sandbed, og så krydser jeg fingre for, at det vil lykkes.

      Slet
    2. Jeg er altså ikke en bedrager. Der skulle have stået bedaget😡

      Slet
  14. Hej Marie!
    God fortsättning på det nya året. Nyårslöften blir det inga hos mig. Att sitta med en bok i trädgården och ta det lugnt, brukar inte bli långvarigt, trivs nog bäst av att vara i rörelse. Huvudsaken att vi trivs och mår bra.
    Har gjort alla möjliga undersökningar på min blogg, har du fortfarande problem med att du ser reklam på min blogg?
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde. Det er sjovt at læse kommentarerne til dette indlæg og se, at stort set alle bloggere har svært ved at sidde stille og nyde haven på den måde. Jeg har prøvet at åbne din blog flere gange, og jeg gætter på, at der har været en reklame hver tredje gang, men ikke nødvendigvis for Føtex. Næste gang jeg oplever det, vil jeg prøve at anmelde det som spam. Det er bare ikke i orden at misbruge din blog på den måde.

      Slet
  15. Det er da flot med 2 ud af 3 :) Jeg klarede ca. 1½ af mine have-nytårsfortsæt :)

    Jeg kan sagtens forstå, hvis man ikke vil lave nytårforsæt (som flere skriver) men jeg må indrømme, at jeg syntes det var sjovt at lave nogle have-relaterede...og selvom jeg slet ikke fik skrevet så mange indlæg på bloggen, som jeg gerne ville, så følte jeg det nu ikke som et nederlag, at jeg ikke klarede opgaven i første omgang. Jeg lader den blot køre videre et år mere.

    Er forresten ret sikker på, at jeg ville have fået skrevet færre indlæg, hvis jeg ikke havde lavet det forsæt...så det positive er i hvert fald, at forsættet har fået mig til at huske på, at jeg har en blog(!)

    Foreløbigt går det godt med at opfylde målet for januar...har skrevet de 4 ud af 5 indlæg...det bliver mere spændende, hvordan det ser ud senere på året. Haha.

    Men, jeg har besluttet, at et gennemsnit på 5 indlæg om måneden også tæller :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også oplevet forsætterne som stimulerende snarere end tyngende. Hvad antallet af indlæg angår, så er min norm et indlæg om ugen og gerne flere, hvis ellers lysten og inspirationen er der.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring