Tekniske overvejelser

I december på et tidspunkt begyndte bloggen i særdeleshed og tabletten generelt at opføre sig underligt og usamarbejdsvilligt. Min første idé var, at mine billeder fyldte for meget; men den teori blev nu ret hurtigt skudt ned.

Min næste teori gik ud på, at tabletten nok trængte til at blive opdateret, hvilket jeg derpå gjorde. Det var helt sikkert tiltrængt, men havde desværre ingen positiv effekt på problemet.

De næste aftener tilbragte jeg på Google, og til sidst fandt jeg en blogger, som havde løst et helt identisk problem ved at ændre den gadget, der på dansk hedder Etiketter, fra visning i cloud form til at blive vist i listeform. Minsandten om ikke det omgående løste problemet ikke bare på bloggen, men også på alle andre hjemmesider.

Nu er det sådan, at jeg bruger Etiketter som en slags opslagsværk, og med skam at melde har jeg ikke mindre end 575 etiketter. Det ser fuldstændigt tåbeligt, uoverskueligt og antikveret ud i listeform, og cloud formatet er egentlig også en værre rodebutik i mine øjne. Derfor forsøgte jeg at ændre formatet fra listeform til en dropdown menu. Det indebar, at der skulle foretages ændringer i HTML koden, hvilket jeg forsøgte med hjertet oppe i halsen. Desværre, selvom jeg gentagne gange gjorde nøjagtig som anvist på diverse hjemmesider, kom det ikke til at fungere.

Efter endnu nogle aftener på Google er jeg nået frem til, at løsningen må være at ændre bloggens format til et af de fire temaer, som Blogger introducerede i 2017, idet de er født med en drop-down menu til Etiketter, sådan som jeg ønsker. Der er bare grænser for, hvor meget den enkelte blogger kan tilpasse disse temaer til de behov og præferencer, man måtte have, og derfor vil jeg advare om, at Hortofilia jævnligt vil skifte udseende henover vinteren, indtil jeg har fundet en form, jeg er tilfreds med.

For en gangs skyld har jeg fulgt de gode råd og lavet en backup af det oprindelige layout, så jeg til enhver tid kan vende tilbage til det layout, jeg efterhånden har benyttet i ret mange år.

Det tema, jeg er startet med, hedder Notable/ betydningsfuld i en variant med det passende navn Antik. Foreløbig har jeg bare installeret temaet uden ændringer, så i den kommende tid vil jeg undersøge, om det er noget, jeg kan acceptere med eventuelle justeringer, eller om jeg skal prøve nogle af de andre også. Allerede nu kan jeg se, at jeg f.eks. savner min blogliste.

Flere timer senere: Nu ligger både etiketter, links og blogliste i højre side, når man klikker på de tre små streger. Når man klikker på etiketter, kommer de i alfabetisk rækkefølge, og så vælger man sig ind på det emne eller den plante, man er på jagt efter.

Billederne i dagens indlæg skal illustrere årets gang i sensommerbedet fra januar til december. Hovedparten af billederne derommefra er naturligt nok taget i perioden fra maj til starten af november

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Det ser da ikke helt tosset ud.
    Dette layout er også velegnet til mobiler og tablets. Mon ikke du får det tilpasset så du bliver tilfreds.
    Så det var den "lille" database med etiketter der var synderen hos dig...
    Flot bed du viser!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det reagerer automatisk på, om man bruger en PC, tablet eller mobiltelefon. Noget skal helt sikkert ændres, for jeg kan ikke lokalisere navigationslinjen, og det er ikke holdbart i længden; men måske er det nok at skære ned på bredden.

      Slet
  2. Hej Marie!

    HUH... att du vågar ge dig på detta, du har all min beundran. Tycker det ser trevligt ut men du skall själv förstås bli nöjd.
    Jag skulle så gärna vilja förändra min blogg också men aldrig i livet att jag skulle göra det själv. Har funderat på att anlita någon men då kanske jag inte ens kan hantera den nya bloggen, en del försvann ju när Google+ lades ner.
    Och sedan finns ju problemet med reklam, jag vill absolut inte ha reklam på bloggen.

    Önskar dig lycka till på den svindlande färden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg VIL selv ordne det, selvom produktet måske af samme grund bliver mere primitivt. Omvendt er jeg da sikker på, at en fagmand vil kunne lave et produkt, som du vil synes om, og som vil være enkelt at benytte.

      Slet
  3. Det ser väldigt fräscht och lätt ut, jag gillar färgtemat. Fast om du kan vore det trevligt med större bilder. Det skulle matcha texten och bredden ännu bättre :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg sidder og pusler med det lige nu, og du har nok ret i, at større biłleder ville passe godt til layoutet. Personligt kan jeg nu også godt lide, at der er en vis variation i billedernes form og størrelse.

      Slet
  4. Du er en modig kvinde :) Jeg har en gang prøvet at lave om på min blog, jeg havde nær aldrig fundet tilbage igen, så jeg holder mig til det, jeg har, jeg er udmærket tilfreds, men bruger heller ikke tabletten på bloggene. Jeg kan bedst med computeren. Det ser nu udmærket ud, det du har lavet, men ja lidt bart. Etiketterne synes jeg var gode, hvis der var noget særligt, vi ledte efter hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da lidt med bævende hjerte, at jeg er begyndt at lave om på bloggen; men etiketterne er vigtige både for mig og en del af mine læsere. Nu ligger de under hamburgermenuen ( de tre bjælker øverst til højre). Desuden kan man jo prøve at bruge søgefunktionen, hvis man ved nøjagtigt, hvad man er på jagt efter. På en måde kan jeg godt lide, at det er lidt bart. Men måske finder jeg alligevel ud af , at det trods alt er FOR bart. Så må jeg prøve noget andet.

      Slet
    2. Det er blevet noget bedre nu, du giver ikke op :)

      Slet
    3. Jeg har bare reduceret bredden på brødteksten, så der skal ikke ret meget til for at skabe en forandring, der gør en forskel.

      Slet
  5. Det ser da ikke så tosset ud :)
    Jeg tør ikke ændre for meget på min blog, da der stadig hænger gamle indlæg fra den gang jeg håndimporterede fra WordPress - jeg mangler vist stadig et par hundrede indlæg (fordi det ikke er teknisk muligt at importere så gamle WP-filer til Blogger.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Esther! Jeg tror, der er mange,det er nervøse for at ændre på deres blog, og det var jeg bestemt også. Jeg syntes bare, at den meterlange liste med etiketter var for grotesk, så noget skulle der ske. Jeg tror ikke, at jeg ville orke det kæmpearbejde at overføre de ældste filer til Blogger. Respekt!

      Slet
  6. Ja, du er virkelig en modig kvinne, for jeg har ikke turt å bytte til de som kom i 2017. Er redd for at hele bloggen skal forsvinne 😉 Jeg er ikke i nærheten så teknisk begavet som deg, så enn så lenge forblir ting uendret her. Det ser godt ut det du har gjort så langt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis man ændrer på sin blog, er det virkelig vigtigt at lave en backup af den gamle at falde tilbage på. Det har jeg allerede haft glæde af en gang. Teknisk begavet er jeg på ingen måde, bare stædig.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Har också börjat prova med en annan layout, men inte vågat testa på trädgårdsbloggen ännu. Men har provat med min pysselblogg, skall prova ett tag till med den, tills jag känner mig nöjd. Har inte sett den här layouten, vill ha kvar blogglistan, så jag enkelt kan se när det kommit nya inlägg. Här ser det ut att fungera bra. Har du ett namn på layouten? Har du gjort några förändringar i den befintliga layouten?
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej igen!
      Ser att du skrivit layoutnamnet.

      Slet
    2. Det er både smart og besværligt, at de fire temaer fra 2017 er dynamiske sådan at forstå, at de tilpasser sig den plads, der er til rådighed. Ved at gøre brødteksten smallere har jeg fået sidebjælken med links og blogliste etc gjort synlig; men om den også er synlig hos dig, når du besøger bloggen er vist ikke en selvfølge. Når den ikke er synlig, skal man klikke på de tre bjælker, så kommer den frem.

      Slet
  8. Det ser nyt og spændende ud hos dig - jeg synes godt at billederne kunne være lidt større, men nu læser jeg også mest blogs på min pc.
    På min tablet kan jeg af en eller anden grund ikke kommentere, så jeg har opgivet at læse blogs på den. Jeg er heller ikke så modig at få ændret - selvom jeg sommetider har haft lyst - når nu flere andre laver smarte layouts og sider i WordPress og deslige. Men så tænker jeg, at vi skal jo ikke alle samme se ens ud...

    SvarSlet
    Svar
    1. Når billederne ikke ser så store ud, skyldes det, at jeg eksperimenterer med bredden på et indlæg. Nej, vi behøver bestemt ikke være ens, tværtimod. Det kan godt undre mig, hvad tabletten kan og ikke kan.

      Slet
  9. Det tekniske har jeg meget lidt forstand på, så starten af dit indlæg giver slet ingen mening for mig. Men resultatet af dine anstrengelser ser godt ud. - Og det gør dit sensommerbed bestemt også.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord, Elna. Det der edb snak kan godt være noget værre volapyk.

      Slet
  10. Jeg prøver igen. Min kommentar fra i går er vist smuttet i systemet.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ærgerligt, men måske skyldes det al min zappen rundt mellem forskellige blogversioner.

      Slet
  11. Sej quinde !!! :-)
    Det ser lyst og lækkert ud, synes jeg. I hvert fald på min pc, så mon ikke du bliver tilfreds med lidt småjusteringer.

    SvarSlet
  12. Jamen altså - så er det måske også det der har drillet mig på blogger. Jeg prøver i hvertfald at ændre etiketter til liste. Ikke fordi jeg som sådan skal bruge min gamle blogspot blog så meget længere, men fordi jeg helst vil kunne kommentere i Safari browseren hos jer der bruger blogger. (efter forsøg hjalp det ikke)
    Jeg synes at din blog er blevet pæn og billederne står mere tydeligt.
    Men selvfølgelig er det en proces at skifte nyt layout og finde frem til noget du selv kan lide:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så var det åbenbart noget andet, der drillede på din gamle blog. Jeg oplever også selv, at det nye layout får tingene til at fremstå klarere, og det er jeg rigtig godt tilfreds med.

      Slet
  13. Hej Marie,
    Hvor er du god. Jeg føler dit nye layout er let og moderne.
    Det er godt at prøve sig frem. Husk nu ikke at ændre din egen personlige stil med havenørdning på en helt sublim måde. Jeg holder meget af at læse med hos dig og følge din fantastiske tålmodighed med mange specielle planter.
    Hvor er det smukke billeder du viser. God søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for din kommentar, Anne. Jeg er så glad for at få respons både på bloggen generelt, men også på det nye layout. Jeg har siddet og puslet med nogle alternativer i dag, men har indtil videre ikke fundet noget, jeg synes bedre om det her.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed