Oktobervejr og småt, større, stort

 

Sjældent har man vel oplevet sådan et vejrskifte ved starten på en ny måned som det, vi haft ved starten på oktober - fra lunt og mildt solskinsvejr til dyngvådt regnvejr uden ret mange solstrejf. I dagens indlæg er jeg startet i det bittesmå med acis autumnalis, en miniatureløgplante, som lige sår sig selv nok til at overleve i spaltebedet. Blomsten er en enkelt cm lang - well, 1,2 for at være helt nøjagtig.

 

Høstkrokus har jeg lagt rundt omkring, gerne inde under træer eller buske for at beskytte dem mod mine haveaktiviteter, og de er så småt ved at stikke hovedet op. 

De små staudeklematis blomstrer stadigvæk. Her er det Roguchi.

Viorna blomstrer også, selvom det nu er de gyldne frøstande, der dominerer.


Staudesalvie i mørklilla farver, f.eks. caradonna, vil desværre ikke trives her i haven, og jeg synes, de hurtigt bliver forvoksede at se på i krukker. I de senere år har jeg til gengæld fået øjnene op for den gruppe, der på dansk under et kaldes solbærsalvie. Hvis de skal overleve hos os, skal de overvintre frostfrit, så det er oplagt at bruge dem som krukkeplanter. Det er de i mine øjne særdeles velegnede til.

Bagved salvierne gemmer sig en selvsået matrem. Den slags planter er en ægte gave til haven.

På flere blogge er man begyndt at skrive om, at det er ved at være tid for at grave dahliaknolde op.  I år vil jeg trække den opgave længst muligt, for creme de cassis og flere andre er først for nyligt begyndt at blomstre.

Endnu engang har jeg taget aconitum med i et indlæg. Denne gang er det oktoberstormhat/ aconitum carmichaelii, som er en fabelagtig staude. Når man først har plantet den, passer den fuldstændig sig selv og bliver nogle cm større år for år, og oven i købet præsterer den hvert efterår det smukkeste, blå blomsterflor helt uanset vejr og vind. Den tofarvede variant har tilnavnet Cloudy og er lige så god som selve arten. 


En heldig kombination, når jeg selv skal sige det, af den stive stormhat og det graciøse diamantgræs/ calamagrostis brachytrica.

Blandt græsserne vil jeg desuden fremhæve knoldet draphavre/ arrhenatherum elatius var. bulbosum. Efter blomstringen blev den klippet helt ned og er nu lige så fin og uskyldsren som i foråret.

Alunrod er lige så godt et bunddække som det brogede græs bare på en helt anden måde. Her er det den storbladede heuchera Rio.

Det første af vores træer til at vise løvfaldsfarver er hjertetræet og kun i den del, der vender mod syd.

Kommentarer

  1. Jeg er så imponert over alle dine Aconitum. Du har jo så mange forskjellige! Jeg har mange forskjellige alunrot, men din Rio har jeg ikke sett før. Spennende å se noen nye navnesorter :)
    Creme de Chassis har jeg også kjøpt i år, og som hos deg har den nettopp startet blomstringen. Jeg synes det er litt merkelig at de er så sene til å blomstre etter en så lang og varm sommer. Jeg undrer på når en egentlig skal begynne å drive disse knollene... I mars måned kanskje 😉
    Mine skal få stå ute så lenge de er mulig uten hard frost. Når de nettopp har begynt blomstringen skal de ikke tas opp nå nei 😉

    SvarSlet
    Svar
    1. Det undrer også mig, at georginerne er så langsomme til at udvikle sig. Det er jo også ærgerligt, at vi på den måde går glip af mange af de smukke blomster. Tænk at jeg kunne vise en alunrod, som du ikke har☺

      Slet
  2. Den lille miniminiblomst er bedårende og må være let at overse, hvilket den bestemt ikke bør. Godt du huskede den og tog billeder til os.
    Jeg noterer mig solbærsalvie som mulig krukkeblomst, og så vil jeg se nærmere på knoldet draphavre - hvor er den fin og lækker.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Man skal nærmest vide, at den lille acis er der for overhovedet at få øje på den. Græsset kommer til at se kedeligt ud, når det har blomstret, men efter tilbageskæring bliver den efter nogle uger fin igen.

      Slet
  3. Sådan en miniminiblomst vil ikke overleve her, det kan jeg slet ikke styre. Til gengæld har jeg flere oktoberstormhat, de sår sig selv hos mig, det må de gerne. Mit lille hjertetræ mister bladene, inden de får efterårsfarver. Det store står i skoven, der lægger man ikke så meget mærke til farverne eller også får den ingen. Draphavren ligner en der breder sig meget, er det rigtigt?

    SvarSlet
    Svar
    1. Noget sol skal der uden tvivl til, for at hjertetræet får efterårsfarver. Draphavren breder sig noget, men er slet ikke ustyrlig, i hvert fald ikke i vores lerjord.

      Slet
  4. Hej Marie

    Hele slægten Aconitum er fantastisk - og der findes jo stadig nye i Kina og landene omkring. Det er jo ideelle haveplanter, giftige for de værste marodører og med den elegante finurlige blomst.
    Lækre sager du viser!
    Kender du den limegule Aconitum anthora, den med de dybt fligede blade? Man forsøger at lave hybrider med bla denne - spændende!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i Østen er aconitum af alle slags en særdeles udbredt planteslægt. Anthora kender jeg godt og har den faktisk på min frøliste for næste år.

      Slet
  5. Nååhh den fine miniminifeblomst. Det ligner den altså.
    Oktoberstormhat har en skøn blå farve. desværre vil den ikke vokse her i haven. Eller rettere den vil ikke blomstre.
    Ja det er meget forskellige hvor lang geoginer er. Nogle er ved at være færdige, sådan da. Andre er først lige begyndt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er første gang, jeg hører om, at oktoberstormhat ikke vil blomstre. Det er da ærgerligt. Når jeg tænker efter, synes jeg først, det er i de senere år, at georginerne har været så længe om at starte blomstringen.

      Slet
  6. Min creme de cassis har blomstret uafbrudt siden juni, så jeg har været heldig at nyde blomsterne i flere måneder. Til gengæld flyttede jeg min oktoberstormhat i foråret fordi den ikke fik blomster. Vist for meget skygge og måske også tørke. Så nu står den et bedre sted, men jeg må vente til næste år at se blomster. Din ser fantastisk ud sammen med diamantgræsset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må sige, vi har haft stik modsatte erfaringer med de to forskellige planter. Vi ville selvfølgelig helst have masser af blomster i dem begge to.

      Slet
  7. Ja efteråret viser sig godt nok nu, vi har fået 60 mm regn på de første 5 dage af oktober.
    Jeg har både prøvet med løg og at så den lille Acis, men det lykkes ikke rigtig, den er elles så sød.
    Oktoberstormhat kan man ikke undvære i efterårshaven. Vi plejer ikke, at grave Georginer op før sidst i november, den første frost skal lige tage dem og så skal vi have det til at passe mellem pyntegrønt og juletræer :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har fået nogenlunde den samme mængde regn som jer. Nogle gange lykkes man simpelthen ikke med såningen, selvom man følger alle forskrifter., Og løg af acis er vist ikke særligt udbredte hos løgproducenterne. Når I har juletræer og leverer pyntegrønt, må I se frem mod en travl periode om kort tid.

      Slet
  8. Så fint der ser ud hos dig her i det begyndende efterår. Heldigvis har vi også fået regn (sammen med en masse blæst) men temperaturerne er stadig lune.
    Den er vel nok nuttet den lille Acis autumnalis. Minder mig om Linnea. Også dejligt med de andre blomster i haven. Nu nyder man hver enkelt på en anden måde, fordi man ved det snart er slut. Diamantgræsset er vældig dekorativt. Står det vinteren over?

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Nævn ikke linnea - den kan jeg simpelt ikke få til at etablere sig, og den jo noget så nuttet. Nej, diamantgræssets aks knækker efterhånden, så der kun står en grøn tue tilbage. Den har sit højdepunkt på denne tid og så måske, hvis man er heldig, senere på året med rim på aksene.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Höstfärgerna har kommit till mig med de gula lönnlöven. Eken behåller sina gröna blad längre. Du har en hel del vackert som blommar fortfarande. Upptäckte att mina Tidlösa , Colchium, har slagit ut och ser nästan ut som att The Giant har förökat sig. Höstsilveraxet som jag inte trodde trivdes i skuggrabatten, har slagit ut, och ser betydligt finare ut nu än när det var som varmast i sommar. Det är jag glad för, flera alunrot, heuchera blommar riktigt fint. Din dahlia är fin, mina står kvar och blommar fortfarande, och de får stå kvar tills frosten kommer.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Din have må være flot og farverig med alle blomster, du nævner, sammen træernes høstfarver.

      Slet
  10. De små staudeklematis er slet og ret bedårende.
    Solbærsalvie havde overvintret i vores have i flere år, men sidste vinter gik den ud.
    Det må være et meget smukt syn, når jeres store hjertetræ står med efterårsfarver.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Staudeklematisserne er nok også blandt mine favoritplanter. Flere af de planter der er på grænsen af deres hårdførhed her i landet er bukket under her i haven for vinterens minusgrader, men det kan være, det var mange år, før vi oplever noget lignende, så jeg er fristet til at prøve igen i år

      Slet
  11. Gillar uttrycket hos salviorna och att de passar väldigt fint i kruka. Jag älskar också stormhattar som du nog vet :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, aconitum er vores fælles passion. Det kan jeg tydeligt huske.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid