Tredje søndag i advent


- og jeg starter igen mit indlæg med nogle stedsegrønne planter. Skimmia Magic Merlot er et typisk decemberkøb til en krukke for hele ni år siden. Planten er aldrig vokset, selvom jeg har eksperimenteret med forskellige placeringer, den ene bedre end den anden.

Den lille penselfyr med tilnavnet Snow in the Valley er kommet til syne nu, hvor bladene er faldet. Den har stadigvæk lidt "sne" på de yderste skud.


Rhododendron cilpinenses knopper er så dekorative. Planten er forholdsvis frostsart, så jeg plejer at dække den til hen på vinteren. I år kom frosten bag på mig, så jeg nåede det ikke, og nu kan det sikkert være lige meget. Eventuel skade må vel allerede være sket.

En penselfyr mere

Der er et par løvfældende planter, som stædigt holder fast i bladene, selvom vi har haft frostgrader i flere dage. Det gælder en gulbladet fasanbusk og et lille ambratræ.



Kamsjatkabirk/ betula ermanii Mount Zao Purple hedder dette lille træ, som Anne Marie fra Lønbæk planteskole skaffede hjem til mig fra en planteskole enten i Sverige eller Finland. Dets stamme er et studie i smukke farver, som er kommet rigtig frem, efter jeg har vasket den og fjernet et grønt lag kvælstof, som nærmest gjorde træet helt anonymt.Det er ikke let at se på billedet; men de spinkle grene kan fremvise både han- og hunrakler.

Jeg har set en beskrivelse, der siger, at stammen er chokoladelilla og kobberorange med hvide striber af barkporer, og det holder 100%. 



Birketræet har en del træk til fælles med det tibetanske kirsebærtræ, som man tydeligt kan se, bl.a. vandrette barkporer (lenticeller) i et smukt mønster. Begrebet barkporer er helt nyt for mig og vildt fascinerende. Ifølge Google består barkporer af noget løst væv, der er opbygget af celler med store indbyrdes mellemrum i korklaget. De sætter et træ med tyk bark i stand til at udveksle luft med omgivelserne. hvilket er en forudsætning for, at træet holder sig i live. Med andre ord er det træets næsebor, som danner sådan et fint mønster😁

Papirbarklønnen/ acer griseum er nærmest selvskreven, når det handler om smuk bark. Når det handler om barkporer i et fint mønster kan lønnen dog ikke være med. Barkporerne er tydelige nok, men danner ikke noget mønster.

Bedst som jeg drønede rundt på jagt efter barkporer i det fine vejr i går, lød der en højrøstet snakken eller skræppen oppe i himlen, hvor en flok gæs fløj nordpå.  Det lyder så hyggeligt og socialt, men handler vel i bund og grund om, hvordan de fastholder deres formation. Det er der så åbenbart nogle få, som ikke ønsker at indordne sig under.

Kommentarer

  1. Dine små penselfuruer av forskjellig arter så fine, og spesielt de med hvitt ytterst 😊
    Skimmia har jeg prøvd å plante i hagen her, men de har ikke overlevd dessverre. Din som er variegert tåler nok enda mindre ja i og med at den ikke vokser. Din kamsjatkabjørk var utrolig lekker! Der den kommer fra vil jeg jo tro det er temmelig kaldt? Kanskje den kunne klare seg her. Må ha begjæret slo til med en gang... ☺
    Ha en fin adventsøndag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marit. Her i haven trives alle andre skimmia end den variegerede ganske udmærket. Dit ræsonnement om birken kan jeg sagtens følge. Der er vist i øvrigt stor variation i barkens farve inden for kamsjatkabirkenes familie.

      Slet
  2. Decemberlækkerier på stribe... De smukkeste rodo-knopper, der ligner små blomster (øv, at de fik frost). Og så den lille penselfyr nr. 2 - den er lige mig, og ikke mindst ambratræet, der står med så flotte farver på dette tidspunkt. WOW.
    Ja, og så er bark altid et hit, især når det er så flot, som det du viser i dag. Jeg vidste heller ikke at det er barkporer. Det har min sydbøg bl.a. så det må jeg studere lidt nærmere. Sjovt :-)
    God adventssøndag. Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Lisbeth. Det er nok snarere bladene end rhododendron knopperne, der eventuelt har taget skade., heldigvis. Det undrer mig, at jeg ikke har hørt om barkporer før. Det virkelig et spændende emne.

      Slet
  3. Bark mønstre er undervuderet. Der er så mange smukke. Og det er på denne årstid man kan nyde dem mest.
    Skimmia er jeg heller ikke gode venner med. Desværre. jeg kan rigtig godt lide dem, men min jord er nok for leret. Trods masser af kompost gennem årene. De vil ihvertfald ikke være her.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores jord er også leret, men med noget kompost og noget dræn i plante hullet, trives vores skimmia faktisk udmærket. Især hvis træstammer e oplyses af solen, kan de byde på mange forskellige mønstre.

      Slet
  4. Hej Marie

    Alletiders som deres flotte mønstre kan gøre en interesseret i lenticeller:)
    Et spændende emne som der er skrevet afhandlinger om..
    Jeg kom også til at tænke på den tibetanske da jeg så billedet af din birk fra Kamtjatka.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, det er da et spændende emne. Hvorfor er der ingen, der har fortalt mig, at kartoflerne øjne er barkporer, f. eks😊

      Slet
  5. Træerne er så smukke med barken, de to jeg har haft gik desværre ud. Rhodoknopperne er bare så fine, lad os håbe, at de ikke har taget skade af frosten. Nu er det i hvert fald blevet mildt igen. Håber vi får lov at se solen i næste uge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er det lønnen, du har mistet to af? Ja, måske går der lang tid, før vi igen får besøg af frosten. Heldigvis synes jeg mere, det er blomster og blade, der får frostskader, end det er knopperne, det går ud over.

      Slet
    2. Ja en papirbarkløn, som vi flyttede, det døde den af. Og en prunus, også med smuk bark, den blev syg, det var prunussyge, sagde Anne Marie - altså vist noget med gummiflåd. Meget smitsomt, så vi fjernede dem. Vi havde to, de var ikke købt hos Anne Marie.

      Slet
    3. Ok. Det var virkelig ærgerligt, for begge træer er ekceptionelt smukke, hvad barken angår.

      Slet
  6. Håller med om att Mt Sao är en superfin björk. Och den vackra Skimmian hade jag beställt men tyvärr fick jag den inte. Får försöka igen tänker jag. Många vackra stammar och vacker bark hos dina växter och visst är de fina att njuta av nu.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er også fristet til at se, om en ny skimmia vil være mere grovenlig end den gamle. Sneen er desværre smeltet. Den danner ellers en fin baggrund for træstammerne.

      Slet
  7. Jeg har en alm. bjergfyr i haven, men jeg er lidt forelsket i din penselfyr. Den har sådan en fin facon. Du har før vist din fasanbusk, men det er fantastisk som det pynter her i dec. med lyst løv og smukke røde frøstande. Klart bevis for, at det kan betale sig at tænke i flotte barktræer. Ved denne årstid uden alt det grønne, er det en nydelse at se al den flotte bark.

    SvarSlet
  8. Den største penselfyr klipper jeg omhyggeligt lysene på hvert forår. Ellers ville den nok være mindst dobbelt så høj. Ved at få klippet de nye skud holdes den lav og tæt, og det kan jeg godt lide. Ja, fasanbusken fik genvalg, netop fordi den står så flot, nu hvor stort set alle andre træer og buske har smidt bladene.

    SvarSlet
  9. Hej Marie!
    Alltid intressanta växter hos dig. Riktigt fina dina penselfyr och fasanbusken har vackra blommor. Stammen på björkträden är något extra, så fina. Knopparna på rhododendron ser nästan ut som små rosenknoppar, snygga.
    Här har snön nästan försvunnit och det är isiga gator kvar.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Marika. Hos os er der ikke engang is tilbage på vejen, og hele 8 grader har vi været oppe på i dag. Det er lidt kedeligt, men også lettere at manøvrere i end snevejr.

      Slet
  10. Det er nærmest utroligt du kan finde disse lækre sager i haven i dette buldermørke, men du ved vel hvor du skal lede, og så er det jo skønt der er så mange fine detaljer at glæde sig over i vintertiden, bark, blomsterknopper og skønne farver og mønstre!
    Tænk hvad en enkelt lille solstråle kunne gøre...
    Nå, men man skal jo endelig ikke klage så længe vejret er mildt og vådt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Solen lyser utroligt fint op i dag. Det er lige, så bøgehækken gløder. Birketræer stamme har jeg pønser på at vise, siden den blev vasket; men uden sol er det svært at få detaljerne med, som du skriver.

      Slet
  11. Jeg lærte indtil flere nye ord, da jeg læste dit indlæg. Det var spændende læsning og fine billeder. Jeg elsker at gå i haven på denne årstid og betragte detaljer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. I dag var vejret ligefrem så indbydende, at jeg gav mig til at rydde lidt om i de bede, vi kan kigge ud på fra køkkenet. Det var rigtig hyggeligt, og man kan bedre følge med i, hvad der sker derude.

      Slet
  12. Hey great blog! I really like this post.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring