Dagens indlæg må starte med de gamle æbletræer,  som nu er sprunget ud, hvilket skaber en tydelig rumfornemmelse hos en, når man bevæger sig rundt inde under deres kroner.


Ellers vrimler det, som hos alle jer andre, med blomstermotiver i det smukke majvejr. I år har vi fornøjelsen af en gruppe fritillaria persica ivory Bells.
Epimedium amber Queen breder sig  stille og roligt, selvom den står et tørt sted, hvor hjertetræet stjæler al fugt i jorden.


Den fyldte trillium er en af forårets skønheder. 

Mælkebøtten fylder voldsomt i grøftekanterne herude på landet i denne tid. Hvis den får lov, er den faktisk en staude. Den, jeg viser I dag, er dukket op hvert år i en årrække, selvom den gror i en revne i cementen omme på den gamle møddingsplads.


Anemone trullifolia pradesh er lige så trofast.

Duskkonval/ smilacina racemosa er det også en fornøjelse at gense.


Endnu en hundetand, erythronium x Joanna.

En af vores få grupper af tulipaner - jeg tror, det er Ronaldo, og sjovt nok matcher de mørke blomster blomsterfarven hos rhododendron prostratum.

Primula sieboldii med de afrundede blade har også nydelige blomster.


Vedvarende måneskulpe/ lunaria rediviva er god til at udfylde ledige pletter i skovhaven.

Clematis alpina 


Cornus controversa variegata må hente vandet langt nede, for jorden i bedet er knastør. Vi glæder os til regnvejret, vi er blevet lovet senere på ugen. 

Kommentarer

  1. Det kan jeg godt forstå, her er vi lovet 3 mm, det er 20 for lidt. Lad os nu se, hvad det bliver til. Sidst jeg besøgte jer, var der også tørke, det er trist, når foråret bliver så tørt. Din Cornus er fantastisk flot. Min duskkonval står i skoven og er ikke klar endnu. Mælkebøtterne er nok svære at slippe af med, men de er jo i grunden flotte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg lokkede Søren til at kappe bambussen ned, som er nabo til kornellen, så kan man rigtig dens specielle form. Regnvejret har det med at fordufte, inden det kommer i gang, så vi må bare håbe det bedste.

      Slet
  2. Ivory Bells er så fin. Epimedium er en planteslekt jeg liker veldig godt, og jeg kjøper noen nye hvert år av de. Primula sieboldii er også en veldig fin plante ja. Primula er som Epimedium en spennende planteslekt. Nydelig clematis også. Din Cornus controversa variegata ser helt fantastisk ut 😊
    Du er heldig som får den til å trives.

    SvarSlet
    Svar
    1. For tre år siden var det også megatørt, og vi opdagede pludseligt, at kornellen stod og hang, så vi skyndte os at gennemvande den. Det er vi lykkelige for i dag.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Det är något speciellt med gamla knotiga träd, de är vackra. Du bjuder på en hel del vackra vårblommor. Fritillaria persika Ivory Bells är både vacker och har ett vackert namn. Köpte en blå klematis Alpina förra året, skall bli spännande att se om den är lika livskraftig som mina andra alpinister. Din är riktigt fin.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, navnet Ivory Bells matcher blomsterne fint. Dine andre alpeclematis trives jo fint, så hvorfor ikke også den blå. Clematis er bare nogle år om at blive blomsterrige, det er i hvert fald min erfaring.

      Slet
  4. Gamle krogede frugttræer er så smukke. Om jeg begriber de folk der fælder dem fra en ende, når de flytter ind i et gammelt hus.
    Hihi mælkebøtter er ukulige, men egentlig smukke. Hvis de var mere sarte og svære at få i gang, mon så ikke de ville være en eftertragtet haveplante? Skægt at tænke sig.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har uden tvivl ret i det sidste, du skriver. Vi har en tendens til at blive tiltrukket de mest besværlige planter. Ja, gamle, knudrede træer har en speciel udstråling. Det kan vi sagtens blive enige om.

      Slet
  5. Det er et fantastisk syn med dine gamle æbletræer som danner blomstrende loft. Du viser så mange fine sager, men jeg blev så glad for at se mælkebøtten. Sikke en grokraft - naturen er fantastisk! Hvem har brug for skulpturer i haven, når man kan plante en C. controversa?!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige denne mælkebøtte genser jeg med glæde hvert år. Ellers er jeg ikke vild med dem. Da kornellen var en lille plante, nippede rådyrene af de nye skud. Det er de heldigvis holdt op med, for den skal jo helst bevare sin specielle form.

      Slet
  6. Herlige billeder fra en ende af og æblelunden er jo en efterhånden en sjældenhed, som det er godt I bevarer. Af alle frugttræer er æblerne de smukkeste i blomst synes jeg, og det må jo være skønt at gå derinde under trækronerne nu.
    Det er vel nok nogle fine Fritillaria, og bispehuer og Cornus med den flotte grenbygning osv. Selv mælkebøtten ser ud til at være i topform:)

    Tak for skønne billeder!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Ulla. Vi kunne slet ikke forestille os haven uden æbletræerne, men ingen kan vide, hvad der sker med dem den dag, vi flytter herfra.

      Slet
  7. det er dæl'me flotte æbletræer i har :) :) :)

    SvarSlet
  8. Du starter et godt sted, for intet er smukkere end gamle krogede æbletræer på en grøn plæne. Havde det været mine træer, ville jeg gå mange ture under om, og jeg ville sætte mig på en bænk og slappe af og bare nyde synet.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. De skaber en speciel stemning, det giver jeg dig ret i.

      Slet
  9. De smukke blomsterbilleder til trods, kunne jeg næsten nøjes med billedet med de gamle æbletræer - hvor ER de dog smukke.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
  10. Hoppas ni fick gott med regn! Vilken lycka att ha så gamla äppleträd och att kunna gå under dem... ..underbart. Ni har mycket fin blomning. Jag har gödslat mine F. persica extra den här våren men också bestämt att om de inte blommar nästa år så kommer jag gräva upp dem. De har kommit upp med blad i flera år men blommar aldrig om.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed