clematis


Mens det småregner derude, lægger jeg sidste hånd på et pinseindlæg, hvor det skal handle om de klematis, som blomstrer lige her og nu.
Nogle af vores klematis har en kæmpevækst, mens andre er meget spinklere og langsomme til at begynde at fylde noget i landskabet. De to, jeg starter med, tilhører den sidste gruppe. Omoshiro har lavet en enkelt fyldt blomst i år. Det  er ellers ikke noget den er kendt for at gøre, og de normale, enkle blomster er nydelige i sig selv. Moonglows blomster er derimod altid dobbelte eller semidobbelte.




Miss bateman deler stativ med en slyngrose og er ikke ret blomsterrig i år. Nelly Moser er derimod fuld af knopper, og dette er dens allerførste blomst.

En af de kraftigtvoksende er the President.

Her følger to forskellige montana varianter, først den velkendte rubens med de afrundede blomsterblade, og derefter Marjorie, hvis blomster har spidse blade og er halvfyldte. Nydelig blomst, synes jeg, især når man går tæt på. Marjorie vokser op ad et primitivt stativ bestående af grene fundet i læbæltet, så der er stor risiko for, at hele herligheden pludseligt braser sammen.



Madame le Coultre er begyndt at falme.  

Pacific Cup er derimod lige startet på sin blomstring. Ved foden af den står den lille staudeklematis coactilis, som jeg tidligere har vist, og hvis tre blomster er ved at være afblomstret- en dværg og en kæmpe i samme bed :-) 



Kommentarer

  1. Du har så mange flotte clematis, Marie! Den første du viser er helt fortryllende 😊

    SvarSlet
  2. Mine clematis er også så småt begyndt her mens jeg ikke har været hjemme. Lady Marjorie er rigtig fin, min blomstrer højt oppe i et træ, det har jeg knap så meget fornøjelse. Ellers sker der meget på 3 dage, vi kørte hjem i det værste regnvejr. Nu skal jeg til at kigge billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. De har det jo med at klatre højt op, hvis de kan finde noget at klatre op i. Så er det, jeg begynder at overveje at klippe dem ned. I dag har vi også haft regnvejr, men slet ikke slemt som det, I har kørt igennem.

      Slet
  3. Variationen i clematis er efterhånden enorm. Alene dem, du viser i dag er vidt forskellige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i. Blomstringstidspunktet varierer jo også meget.

      Slet
  4. Hej Marie!
    De är vackra, och faller ofta för att handla en storblommig, och så överlever de inte hos mig. En rosa som heter Rooran såg ut att dö förra året, men i år kommer den upp igen. Hoppas den överlever. Annars är det mest alpklematis hos mig, men de är också vackra.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg måtte lige google Rooran, som jeg ikke er stødt på før, og det er jo en fin fin klematis, så forhåbentligt kommer den til at udvikle sig godt for dig i 2022.

      Slet
  5. Flot collage - sikke nogle dramatiske farver! De meget store og storblomstrende klematis er fantastiske elementer i haven, Sikke en skue! Men det er nok rigtigt, at de kræver et ordentlig robust stativ at klatre op i!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Sydney. Ja, rødt er virkelig en dramatisk farve. En stor klematis kræver bestemt et solidt stativ eller et stort træ at klatre op i.

      Slet
  6. Skønne sager op ad stolper og ned ad vægge. Jeg er ikke ekspert men kan da godt nyde synet af alle dine varianter! Din røde kollage gør sandelig også indtryk. Sikke meget der blomstrer allerede. Bare så fint og poetisk...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Nej, vi behøver heldigvis ikke være ekspert for at nyde synet af klematis, der boltrer sig. Min største dumhed med klematis begik jeg, da jeg plantede to klematis, som skal beskæres forskelligt, samme sted. Jeg syntes ellers, det var så smart med blomstring to gange i stakittet og glemte at tænke på beskæringen.

      Slet
  7. Så vackra klematis du odlar. Jag skrev upp några som jag inte har här. Men jag är glad för Westphal klematis som jag brukar handla av skriver nu på hemsidan att du ska lösa så även vi utanför Tyskland kan börja handla där igen - yippiii!! :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

plantetid