Varmechok


Som teenager kunne jeg nærmest ikke få sol nok, og solcreme brugte jeg ikke meget af. I dag er jeg meget mere fornuftig, og under den nylige hedebølge trak jeg inden døre langt væk fra den bagende sol.  Stor var min overraskelse derfor,  da jeg tog en runde først på aftenen i onsdags og opdagede, hvor medtagne en del planter var oven på den ekstreme varme.  Vi fik travlt med at vande, og morgenen efter blev jeg igen overrasket, denne gang positivt, over at se, hvor godt de fleste af planterne havde kommet sig oven på vandingen. I nat fik vi 2 mm regn, og det batter jo ikke meget. I dag har vi overskyet vejr, og det er meget mere skånsom for planterne end endnu en solskinsdag.

Plantemæssigt starter jeg med en forholdsvis ny viticella klematis her i haven, nemlig Carmencita. Jeg har læst mig til, at den nydelige klematis blev fremavlet af en svensker i 1952. jeg glæder mig til, at den fylder sit stativ ud.

Princess Diana stammer fra England og blev udviklet i firserne. Blomsterne er mest elegante, når man ser dem fra siden synes jeg. Så bemærker man også kronbladenes lysere kant.


Hosta venusta  er bunddække under et lille træ. Om foråret er der en runding af hundetand. Hostaen ser vist ud, som om den har det lidt tørt.

Denne staudeklematis købte jeg som en Aromatica, der som tilnavnet antyder, har en skøn duft. Det har denne her imidlertid overhovedet ikke, og jeg sikker på, at det er en Arabella, som har fået den forkerte etikette på et tidspunkt.

Guldbåndsliljen/ lilium auratum må finde sig i at bo i en krukke i år. Den har i øvrigt en fin, krydret  duft.


Det var nogle små hortensiaplanter, der led mest under varmen, mens Blue Bird ser helt upåvirket ud.


Ghislaine de Feligonde har været igennem en omfattende slankeoperation, og nu kan man se dens stativ igen. Heldigvis har vi en lille eller i hvert fald mindre plante, der pynter, mens den store får gang i væksten. Den har fået et par skovlfulde kompost, så det skal nok gå. Når den er helt afblomstret, får den en sidste omgang med saksen.

Crocosmia masonorum Lucifer har det med at brede sig umådeholdent. Alligevel synes jeg, det er en flot sommerblomst med en nærmest skulpturel vækst.

Kommentarer

  1. Ha, jeg har lige skrevet til Gunvor, at Lucifer ikke breder sig. Det gør den ikke hos mig indtil videre, men helt sandt er det så ikke, kan jeg forstå.
    Ja det har været varme dage, roserne blev hurtigt brændt af, og rhododendron hænger med hovedet af tørken. Vi ønsker i den grad regn, vi får ikke noget her, ser det ud til, men blæsten kan vi få.
    Jeg skal ud og klippe min Filigonde, kommer jeg lige i tanke om, hvorfor mon :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejret er bestemt ikke optimalt for os haveejere. Lucifer fordobler nok sin vækst på en sæson hos os, så den nærmer sig vel det invasive. Omvendt er den nem at fjerne eller begrænse, hvis den bliver for stor. I det mindste slipper du for at deadheade rosen, når du beskærer den.

      Slet
  2. Vi fik en bittelille smule i morges der mindede om regn. Der kom ikke engang noget i tønderne. Men sneglende vrimlede frem, så sneglejernet blev rødglødende.
    De er søde de små clematisser. Desværre er de ikke så glade for vores jord. Bortset fra Montana.
    Hihi Jeg er forlibt i Lucifers farve, og har lige fået at vide den ikke er lige så vildsom som nogle af de andre mombretia. Jeg har en orange der ser såå sød og fin ud det første år og året efter har den invaderet resten af bedet. Men jeg skal åbenbart osse passe på Lucifer?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vil ikke ligefrem sige, at sneglene kom vrimlende, men regnen havde tydeligvis sat liv i dem. Som jeg skriver til Lisbeth, er Lucifer en plante, der breder sig i hvert fald her i haven, så man bliver nødt til at ty til spaden en gang imellem. Til gengæld er den så flot, synes jeg.

      Slet
  3. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  4. Hei Marie.
    Her vannes det som bare det. Men nå er det meldt regn så jeg håper vi får litt. Ikke styrtregn,
    men kommer dalende stille og rolig. Prinsesse Diana er bare nydelig. Den har jeg vært på jakt etter en stund, men den dukker nok opp.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. En dag med stille regn ville være lykken, så vi kunne holde pause med vandingen. Princess Diana er en virkelig stabil klematis, som det helt sikkert er værd at anskaffe.

      Slet
  5. Ja, det er ikke godt for plantene når det blir så varmt. Da er det kun vanning som redder de. Godt at dine planter kom seg igjen. Så flott Carmencita var. Den har jeg ikke sett før.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vandingen redder planterne, men regn er alligevel langt bedre. Det var de kønne farver, jeg faldt for i Carmencita.

      Slet
  6. I det mindste er det tilfredsstillende at planterne reagerer på vanding, når de har det alt for varmt og tørt! Rart at jeres arbejde ikke er forgæves.
    Det ser ellers fint og frodigt ud i haven med de skønne klematis, Hortensia og roser! Diana har en virkelig elegant blomst, og jeg holder også så meget af Montbretias vækstform og blomster. Her har vi den almindelige gammeldags, men den er ikke i blomst endnu, så der er noget at glæde sig til.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Her til formiddag har vi haft støvregn. Det opleves nærmest som en dulmende creme oven på en hed solskinsdag😏 men trænger helt sikkert ikke ned til rødderne. Den orange montbretia blomstrede altid i min barndomshave, når min bror havde fødselsdag midt i september. Den er nu også fin.

      Slet
  7. Hej Marie!
    Det var alldeles för varmt i två dagar hos oss, nu är det svalare och lite regn har vi fått, men det var inte så mycket. Dina clematis är mycket fina. Är riktigt imponerad av Ghislaine de Feligonde. Det kan man kalla en förvandling. Det är en ros som jag absolut vill ha. Tyvärr verkade den vara slut på de flesta ställen. Får gå ut och leta igen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ud, som om vi har haft nøjagtigt det samme vejr. Hvis du får fat i rosen, er du jo hermed advaret om, at den kræver noget plads, hvis den får lov til at vokse frit.

      Slet
  8. Ja der var godt nok mange planter, der krøllede bladene sammen da varmen var værst. Det er lidt forskrækkende at se på. Lækre farver på Carmencita og Princess Diana at få op i øjenhøjde. Jeg plantede den almindelige Crocosmia i en nedgravet bundløs spand for at undgå spredning, men den er vist ikke så glad for det. Det kniber med blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har to rhododendron, som har fået solskader på nogle af bladene, og de forsvinder ikke. Det er ærgerligt og ikke ret kønt. Det kneb med en spand uden bund har vi brugt hos en høstanemone, og der fungerer det udmærket.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring