motiver fra midtnovember

Man ville være et utaknemligt skarn, hvis man ikke nød det lune novembervejr. Alligevel har jeg det lidt, som om jeg går og venter på, at frosten skal gøre sit indtog, og vejret vende tilbage til det normale.

 
Et vigtigt element i novemberhaven er de visne græsser, og i dag, hvor solen skinner så smukt, bliver de ekstra synlige. Det gælder næsten især fladaks/ chasmantium latifolium, som man nærmest ikke bemærker i gråvejr.


Denne hortensia (Mirai hedder den) starter sin blomstring først på sommeren og er ikke sluttet endnu. Samtidig kan jeg godt lide den limegrønne farve på de visne blomster.


Blandt roserne er Claire Austin den suverænt mest blomsterrige her i november. Farven har som sædvanligt om efteråret bevæget sig fra creme til lyserød.

Stauderne kan også være med endnu, når det gælder blomstring; men for nogle af dem bliver det kun til enkelte blomster hist og pist.
Anemone Honorine Jobert

Rudbeckia Henry Eilers


Ambratræet/ liquidambar styraciflua planter man pga det flotte efterårsløv. I 2019 plantede vi den opstammede herunder, og dengang var den flot mørkerød, som man kan se på det andet billede. Siden har den insisteret på at beholde sin grønne farve, dog med enkelte røde blade i toppen. Jeg gætter på, at der skal en gedigen klimaforandring til, for at den udvikler den flotte løvfarve. Den er importeret fra Holland, kan jeg huske, og foretrækker sikkert klimaet dernede.



Det ambratræ, jeg slutter med, changerer i gult og grønt og rødt, og sådan tror jeg, det er genetisk bestemt til at se ud.

Kommentarer

  1. Du har fortsatt mange flotte novembermotiver, Marie!
    Ja, noen planter har nok arvet/fått gener som gjør at de oppfører seg som de gjør. Det blir som mine asters som helt sikkert hadde blomstret tidligere hvis jeg bodde i Danmark. Dine hortensia / roser og geranium er veldig fine. Her er det nesten slutt på all blomstring, og snart kommer vinteren hvis yr får rett. Det må jeg bare akseptere siden jeg bor her 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi bliver nødt til at acceptere både vores placering i verden og planternes genetik, og hvad asters angår, så har jeg også en variant, som starter sin blomstring uhyre sent, og som derfor kan få blomstringen ødelagt af tidlig nattefrost.

      Slet
  2. Ja jeg er noget ambivalent hvad angår dette efterår. Jeg er ikke meget for vinterkulde og gråvejr og bare grene. Men på den anden side at opleve 3-4 måneders sensommer er lige overkanten. Jeg er klar til frostvejr! Det er dog sjovt at gå rundt med kameraet og finde små blomster, som holder stand. Og jeg er enig med dig at det er en fantastisk tid med de visne græsser lige nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi er i grunden utaknemlige, når vi siger, vi har fået nok af det fine efterårsvejr. Tænk hvis det havde regnet i ugevis, som vi også tit bliver udsat for. Det er og bliver det allertristeste vejr. Efteråret lægger desuden, som du skriver, op til, at man går på jagt efter motiver, også ganske små motiver, til bloggen.

      Slet
  3. Hihi det er dog en herlig trold du har "fanget" på det første billede.
    Efteråret er ikke som det burde. Godtnok har det været praktisk at kunne nå at lave noget ekstra i haven uden forfrosne fingre, men jeg kunne nu godt tænke mig noget koldere vejr til at slå feks. de nye babysnegle ned. Jeg har faktisk sat 2 ølsneglefælder op. Der var lidt for mange mini snegle i nedfaldsæblerne. adr.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har ikke set ret mange dræbersnegle her i efteråret og er faktisk begyndt at håbe på, at de er ved at dø ud. Det er nemlig ikke kun i haven, vi ikke ser dem, men også langs vejene, hvor de normalt vrimler frem, når vejret er fugtigt, og det har det jo været.

      Slet
  4. Ja mit ambratræ er også ved at få farver, men så flotte som det der vises i andre haver er min heller ikke. Din fladaks er rigtig fin, måske er det en jeg skal tænke på det nye sted. Mange af hortensiaernes blomster er så fine langt hen i efteråret. Jo der er mange motiver derude endnu, det er bare andre end for en måned siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sceneriet ændrer sig hele tiden. Det er noget af det, der gør det fedt at være haveejer. Fladaks ses i grunden ikke ret tit, selvom den faktisk er fuldstændig problemløs. Jeg såede den oprindeligt, og det var der heller ingen problemer i. Den har en mere overhængende vækst end de fleste andre græsser.

      Slet
  5. Fantastisk flotte billeder fra novemberhaven, og fin kollage af blomster! Jeg har det som dig med hensyn til vejret, men i dag synes jeg godt det kunne føles lidt koldt om fingrene, så kulden skal nok komme. Sjovt med dit græs i både sol og gråvejr. Der er virkelig forskel.
    Ambratræet kender jeg ikke - det er jo fint i alle de forskellige udgaver, men jeg forstår da godt det røde ville være et ekstra plus, men pas på hvad du ønsker dig! Måske går det alt for hurtigt i opfyldelse:-)
    Det første billede er nok det allermest november-agtige og det er meget smukt.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Midt på dagen er det stadigvæk lunt, men vi skal ikke ret langt ud på eftermiddagen, før det føles koldt. Det er nu også helt okay. Måske har du ret, og jeg skal glæde mig over ambratræerne, som de er, i stedet for at drømme om noget, de ikke er i stand til at levere. Æbletræets forfald er også mit favoritbillede.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Fantastiska motiv från trädgården, både blommor och träd och buskar. Vilket fint collage av allt vackert som är i blom. Ambraträdet har en fantastisk form på bladen, och skiftar i många färger. Den gamla trädstammen är läcker med både svamp, mossa och ett litet bo. Din novemberträdgård är riktigt fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Maribel. Der varsles nattefrost natten til søndag, og hvis det kommer til at holde stik, vil haven hurtigt miste en masse af sine farverige elementer.

      Slet
  7. Smuk, smuk, smuk træstamme! (Jeg lavede lige en Mette Frederiksen, hun kritiseres jo for at gentage ordene). Billedet viser med al tydelighed, at man skal tænke sig godt om, før man fælder gamle træer.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for de pæne ord, Mette 😉

      Slet
  8. Underbara höstbilder från er trädgård och Mirai var väldigt fin. Får se om jag kan hitta den nånstans här nära mig :) Chasmanthium är en favorit som jag har trott vill stå väldränerat. Men så letade jag i en bok efter vilka av mina växter jag skulle flytta till dammkanten - där dök Chasmanthium upp som en växt för fuktparti. Väldigt vacker i buketter..

    Ha det gott! Caria

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak, Carina. Chasmanthium kaldes også nogle steder for flodhavre, og det matcher jo godt med dinteori om, at den godt kan stå fugtigt.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed