et lille januarpip


Når vejret ellers tillader det, bruger jeg nogle timer hver dag på et absolut hadearbejde, nemlig lugning af brostensbelægningen på gårdspladsen. Det fugtige vejr sætter rigtig skub i udviklingen af lav og mosser, og når belægningen  til sidst virker mere grøn end grå, føler jeg mig nødsaget til at gå i aktion. Min bedre halvdel deler desværre ikke min indstilling og har gang i andre vinteropgaver så som beskæring af æbletræer, så jeg er helt alene med kattene på den kæmpestore gårdsplads,  suk. 



I december 21 fik Søren denne lille vinterjasmin i fødselsdagsgave.  Der går et par år, før den kommer på højde med den herunder, som storblomstrede allerede sidst i november.  Den bor på et krumt lille sted, som jeg jævnligt passerer på min gåtur.

En af de dage, hvor solen skinnede, ryddede jeg op i et af bedene,  og da jeg ville fjerne stilken fra nogle dahlier, som jeg havde valgt ikke at tage ind til vinteropbevaring, fulgte denne flotte klase af knolde med op. I betragtning af den hårde frost, vi har haft, havde jeg ellers forventet en smattet omgang mos i jorden, og det gør mig optimistisk med hensyn til, hvad der mon i det hele taget har overlevet. 

Krukkerne herunder har jeg været bekymret for; for de har stået uden beskyttelse ved nordgavlen her, hvor der er gennemtræk fra vest mod øst og omvendt. Umiddelbart ser de jo heldigvis uskadte ud.

Det sker, at vi får besøg af rådyr, og noget af det, der ikke er så sjovt, er deres mani med at feje på små, sagesløse træer og blandt dem denne kønne penselfyr pinus parviflora Shikoku. Det ødelagde det bløde topskud, som måtte klippes af, så nu er det ikke godt at vide, hvordan det lille træ udvikler sig videre. Til en åben busk, sandsynligvis, eller også kunne vi rette et sideskud op og binde det fast til den lille stub fra den oprindelige stamme. Det er jo ret utroligt, hvad man kan komme af sted med at gøre med et sideskud.



På blomsterfronten går det langsomt, men sikkert fremad.  Den første adonis er tæt på at springe ud, mens de første påskeklokker  faktisk allerede har gjort det. 



PS: Mens vi så håndbold i aftes, bladede jeg i en bog om bonsai og kunne læse, at det ikke  er ualmindelig praksis for bonsaifolk at klippe toppen af en plante og trække et sideskud op i stedet for, hvis man vurderer,  at det gør planten mere bonsaiagtig.  Det gav blod på tanden, så nu ser midten af Shikoku sådan her ud. Det rene guf måske for et lille rådyr, der klør.


Kommentarer

  1. Helt magiske billeder af det friske der spirer i dine bede! Tænk at du allerede har krokus...
    Sådan en gårdsplads er et kæmpe arbejde, men årstiden er vel helt rigtig og du arbejder i det mindste i smukke omgivelser. Selvfølgelig er det møg-ærgerligt med sådan en terrorist der ødelægger dit kønne fyrretræ, men det ser ud som om du får vendt det til en ny udfordring, hvis blot det nye skud så kan få lov at være i fred. Pøj-pøj med dit bonsai-forsøg!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla. Ja, humøret ryger i vejret, når man får øje på små spirer og knopper rundt omkring. Gårdspladsen har jeg bestemt skal være klar senest til april. Det giver rum til nogle pauser ind imellem. Måske er det en god idé at lægge noget beskyttelse hen over fyrrebusken, så rådyret ikke kan gentage sit stunt.

      Slet
  2. Ja, tenk at du har krokus og påskeklokker i blomst allerede! Ja, det er virkelig forskjell på klima hos deg og her. Her er det 30 cm med snø, men det var dobbelt så mye tidligere. Rådyr har vi til felles, og de er en pest og plage. Vakker helleborus!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er specielt tydeligt her om vinteren, at vi har forskellige klimatiske forhold. Helleborus blomsten er af ministørrelse, men nydelig alligevel. Ja øv for de dumme rådyr.

      Slet
  3. Hej Marie!
    Idag var jag ute en stund, och det kändes nästan som vår i luften. Nu tror jag knappast att vi inte kommer att ha vinterväder igen om ett tag, men jag såg små vårlökar titta fram, perenner som var riktigt gröna och fina. Tittade efter blommor på mina Julrosor men hittade inga, är så spänd på dem, då jag beställde en hel del nya förra året, som jag inte har sett i blom. Så småningom kommer vi ifatt dig. Så härligt.
    Trevlig helg /Marika

    SvarSlet
  4. Her er der snak om nattefrost i næste uge, men som du skriver, er det svært at forestille sig, at der er vintervejr på vej, når vejret er så mildt. Det bliver spændende for dig at se blomsterne på dine nye helleborus.

    SvarSlet
  5. Rådyr er en plage i haven. Men godt du fik vendt skaden til noget spændende.
    nøjj har du allerede krokus,, Her har jeg i de sidste par dage fundet flere og flere erentis og vintergækker. Et par af påskeklokkerne er osse ved at vågne. De er tidligere end de plejer her.
    Den nattefrost i næste uge bliver forhåbentlig ikke alt for voldsom. Nok gør det ikke noget tingene bliver lidt forsinket, men feks. kejserbuske har været svedet af en gang, og de ser så sørgelige ud hvis de bliver svedne en gang til.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må bare leve med rådyrene og deres hærgen, for en indhegning kan vi simpelthen ikke lave. Sådan er det vinter og forår: Vi elsker forårstegnene og frygter, de vil blive svedet af frosten.

      Slet
  6. Nu er det mig, der er misundelig, jeg kan ikke komme ud og kigge efter hverken påskeklokker eller Adonis, heldigvis står Adonis i en potte, så måske vil Bent tage den ind så jeg kan se den, den skal jo ned til Fyn,

    SvarSlet
    Svar
    1. Adonis er jo ikke særligt udbredt, men vi har haft den siden i hvert fald 2011, og for to år siden blev jeg nødt til at dele gruppen, så I virkeligheden er det et rigtig fint forårsløg. Det er ærgerligt for dig, at du ikke kan gå rundt og pirke i jorden der, hvor du ved, at der sikkert er noget på vej.

      Slet
  7. Jeg kan godt se, det er en kæmpestor gårdsplads. Det må have været et stort stykke arbejde, for de mennesker, der engang har fundet stenene, og transporteret dem hjem. Og så har de lagt dem så smukt. Gårdspladsen får mig til at tænke på en gammel havebog af Lotte Möller. Maryhill hedder bogen. Heri fortæller Lotte om sine forældres gårdsplads og om det store lugearbejde, de havde. Det er en dejlig bog. Hvis ikke du kender den, kan jeg anbefale dig at låne den på biblioteket.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  8. Hei Marie.
    Å gjøre ren gårdsplassen er litt av en jobb. Vi har et platå foran carporten. Gruer meg til hver gang, selv om den ikke er så stor som din. Her har vi hatt så mye regn. Ikke noe vær å være ute i. Fine helleborus.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
  9. Nu kom du mig i forkøbet mht at snøre den lille fyr som en bonsai :-)
    Hatten af for at du er igang med gårdspladsen - det er virkelig hadearbejde, men det bliver jo så flot når det er klaret.
    Der er lidt tid til at vinterjasminen bliver stor, men det bliver flot op ad væggen.
    hilsen Lisbeth (https://countryliv.dk)

    SvarSlet
  10. Härligt att följa din trädgård och även om jag fattar att det tar tid att göra ren stenläggningen kan jag känna att det är skönt att ha något att göra ute. Vinterjasmin är jag sugen på att pröva. Förra våren kom det upp dahlior i grönsakslandet - det var knölar som blivit kvar och som hade klarat en både kall och våt vinter...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed