Fra en vindblæst have


Heldigvis har vi læ fra alle fire verdenshjørner, så blæsten opleves for det meste som en susen uden for haven. Alligevel har den lynhurtigt fået et forblæst udseende med blade og frugt i græsset, og en halvstor gren fra hjertetræet er faldet ned og har væltet den hvide violfrøstjerne, hvis flotte statur jeg ellers var så stolt af. De højeste dahliaer har også fået blæsten at føle; men det er jo småting. 


Blommerne sad øverst oppe i træerne og udbyttet i år er ikke stort, så nu slipper Søren sikkert for at skulle op på stigen for at plukke dem ned. For mig er det "grøn" slik, der ligger i skålen.
Ellers lægger jeg ud med rhododendron auriculatum og dens smukke og velduftende blomster. Den bringer mig en tur ned ad memory lane. Jeg købte den i tidernes morgen hos en spændende planteskole i Tånum i nærheden af Randers, som for længst er lukket. Den lå smukt på en skråning ned til en ådal, og en af dens specialiteter var træer med spændende bark og efterårsløv. Ejeren var fuldt forståeligt frustreret over, at hendes kunder altid kom og efterlyste birketræer med hvide stammer, og hun gjorde, hvad hun kunne for at åbne deres øjne for de mange spændende alternativer, hun kunne byde på.

Auriculatum stod i et hjørne og så halvdød ud, men kom alligevel med hjem og ser stadigvæk i perioder vissen og halvdød ud; men det skal man ikke lade sig narre af. For i august, samtidig med at de nye blade er begyndt at springe ud, kan den pludselig eksplodere i en hvid blomstring garneret af de mørkerøde dækblade og gøre opmærksom på sig selv med den sødeste, krydrede duft.


Summer Song er afløser for Pat Austin i det varme bed. Austin beskriver dens farve som brændt orange; men farven kan variere med vækstforholdene og få elementer af pink. Det synes jeg gælder for den første blomst i vores plante .

To krukker med guldbåndsliljer, som oven i købet blomstrer forskudt, må siges at være luksus. 

Phylliopsis Mermaid og naboen rhododendron prostratum blomstrer både i foråret og i sensommeren. Det er da også luksus.


Denne foldblad vil jeg beskrive som majestætisk, og det er så heldigt, at sneglene ikke kan lide dens plisserede blade. Derimod tiltrækker blomsterspirene masser af småfluer.



Black Beauty ligger ud over sine naboer, og normalt binder jeg den op til nogle solide jernstænger. I år er jeg bare ikke lige i stødet til at få det gjort. Vi får se.

Staudelobeliaer holder efter min erfaring ikke særligt længe i haven, så når Compton Pink blomstrer på fjerde år bliver jeg ligefrem taknemlig.

Kommentarer

  1. Hei Marie

    Din gullbåndlilje er utrolig fin! Jeg synes at liljer er så fine, men de fleste trives ikke her dessverre. Den Black Beauty har jeg prøvd her, men den forsvant etter første blomstring. Nydelig staudelobelia. Forstår at du er glad for den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Guldbåndsliljen synes jeg signalerer, at den ikke kan overvintre ude i vores klima. Derfor behandler jeg dem ligesom vores dahlier og kan også godt lide at have mulighed for at kunne flytte rundt med krukkerne.

      Slet
  2. Ja æblerne er blevet udtyndet, men pyt det trængte de osse til. Og der ligger kvist og blade allevegne. Din lilje er så flot , jeg er imponeret over mine, de er ikke lagt ned , men står flot.
    Din lobelia er så sød, så flot den blomstrer så mange år. De plejer jo at være troløse.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret. Blæsten måtte faktisk gerne have taget endnu flere æbler. På en måde kan jeg godt lide, at liljerne ikke står fuldstændig lodret, men hælder lidt til siden, alt efter hvordan de naturligt udvikler sig. Bare de ikke knækker eller lægger sig langs med jorden, så man ingen glæde får af blomsterne.

      Slet
  3. Jeg genkendte straks R. auriculatum, den er så fin. Jeg nåede aldrig at se den lille, jeg havde på Samsø i blomst. Men jeg har set Anne Maries, den var meget flot. Utroligt at der ikke har været snegle i din foldblad, der er du heldig. Jeg ser ikke snegle her, men min foldblad har sneglebid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Auriculatum er mange år om at blive klar til at blomstre, men så er den også fin. Sneglene er efter en anden foldblad, men holder sig fra denne her og den med hvide blomster.

      Slet
  4. Hej Marie!
    En riktigt spännande rhododendron. Dina liljor ser helt fantastiska ut. Mina trivdes inte i år, får se om de tar sig till nästa år. Lobelian Compton Pink är riktigt fin, och trevligt att den stannat kvar
    Hälsningar Marika.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ikke altid, planterne leverer de blomster, vi eftertragter, selvom vi ikke umiddelbart kan finde en forklaring. Til næste år blomstrer de måske igen - forhåbentligt.

      Slet
  5. Flotte billeder Marie! Dejligt at du ikke har haft store skader i blæsten, selvom det var synd med din violfrøstjerne. Måske vokser den videre i vandret position ligesom den du viste for nylig. Jeg genkender udtynding af æbler fra dit billede, men har desværre ingen blommer her. Er det mon grøn Reine Claude der ligger i skålen?
    Blomsterne ser fine ud allesammen. Det så smukt du har blomstring både forneden og i højden og din Rhododendron er vel nok dejlig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ikke ud, som om den hvide violfrøstjerne sætter nye skud. Måske var den kommet for langt i sin udvikling, da den knækkede, til at det kan lade sig gøre. Det er Teine Claude i skålen, ja. Den blå blomme kender vi ikke navnet på, men den smager udmærket.

      Slet
  6. Godt at I ikke har så mange gener efter blæsten. R. auriculatum er meget flot - dejligt at den kommer så sent på sæsonen. Men jeg kan se at du har flere planter med både tidlig og sen blomstring. Det er bare gode planter at have i haven. Min staudelobelia blomstrer også for fjerde år i træk, så vi må håbe det er et tegn på stabilitet!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi slap nådigt fra blæsten. Alle tiders at din staudelobelia også er stabil. Så tror jeg, at jeg vil forsøge mig med lobelia Hadspen Purple til næste år. Dens farve er helt fantastisk flot.

      Slet
  7. Hej Marie,
    Sikke skønne billeder du viser, ja blæsten har været slem, jeg har gået og samlet mange grene op i skoven som er brækket, især fra lærk og bøg.
    Hvor er det et dejligt billede af æblerne under træer, der er så meget god energi i det billede, selv om det er ærgerligt at frugterne nu ligger på jorden, men godt du fik reddet lidt blommer.
    Phylliopsis mermaid kender jeg ikke men den er skøn, jeg glædes også over alle mine prostratum som står forskellige steder i skoven og blomstrer nu igen. R. auriculaltum er ikke begyndt at blomstre hos mig, det varer nok nogle år endnu men ny væksten er flot.
    Din rose Summer Song er også dejlig og især klæder den blå geranium den rigtig godt.
    Sikke flotte liljer, jeg glædes også over mine både i haven og i skoven, især Golden splendour er jeg glad for, det er første år den blomstrer. Min foldblad står også med et flot højt blomster spir, med de mørke blomster er det noget specielt, heldigvis har sneglene ikke spist den i år.
    Sidste år var sneglene i så store mængder men jeg fik udryddet en masse og i år er der ikke mange, men hver aften finder jeg alligevel 4-5 stykker i skoven som må miste hovedet.
    Får sønnike hjem et par dage fra Dublin det bliver dejligt, du ved jo selv hvordan det er at have børn i udlandet.
    Rigtig god weekend til jer
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Med sådan en omgang blæst bliver man lige gjort opmærksom på, at det, når alt kommer til alt, er naturen, der råder, uanset hvor meget vi herser og regerer. Liljer er et herligt supplement til sensommerhaven, ikke mindst den skønne duft, mange af dem udsender. Sneglene begyndte hurtigt at røre på sig, lige så snart tørken blev afløst af regnvejr, men det ser heldigvis ikke ud til, at de når at blive et stort problem i år. Det passer også mit øje rigtig godt, at den orange rose har sin komplementærfarve som nabo. Hvad børn i udlandet angår, så er vi begyndt lægge lidt pres på sønnen for at få ham hjem til jul. Skype er fin nok, men fysisk tilstedeværelse er nu engang det bedste.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En våd og kold rundtur.

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Aprilblomstring

plantetid