En blomsterhilsen


På en måde er det den nemme løsning at lave et blogindlæg udelukkende med blomsterbilleder, men det er alligevel den, jeg benytter mig af i dag.  Blomsterne kan vel beskrives som " the icing on the cake", men sandt at sige er der mange andre elementer, som er vigtigere.Omvendt har jeg ikke lyst til at bo i en have uden blomster.

 Colchicum/ nøgen jomfru hører denne årstid til, men det ser ud til, at nogle af dem har haft det hårdt og måske ikke fået vand nok tidligere på året, dengang de skulle have gang i væksten.
Colchicum speciosum album

Colchicum autumnale album

Colchicum Waterlily

Colchicum agrippinum



De næste billeder viser den samme dahlia, som til fulde lever op til sit rygte om at kunne variere meget i farverne.
Dahlia Pineland's Princess

Rosernes genblomstring startede sidst i august. Den flittigste af dem alle er Claire Austin, som sætter utroligt mange knopper.

Alissar, Princess of Phoenicia med det flotte øje sætter også mange knopper; men blomsterne er forholdsvis små. Den skal helt sikkert have en portion kyllingemøg til foråret.

Oktoberstormhat er også ved at starte på årets blomstring.
Aconitum carmichaelii

Til sidst et efterårsblomstrende træ.
Himlens syv sønner/ heptacodium miconioides

Kommentarer

  1. Du har så mange deilige blomster i hagen din nå, Marie. Det er fantastisk at så mange blomster fortsatt er like fine nå. Vi får håpe på en lang og varm høst så vi kan nyte blomstring en stund til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Marit. Ja, en lang Indian Summer ville ikke være dårligt.

      Slet
  2. Søde cyklamen. Og mange forskellige nøgne jomfruer.. Mine er næsten blæst i stykker i dag.
    Men flere af dem står osse i yderkanterne, for jeg elsker dem i blomst, men er knotten på den om foråret fordi de smider sig ned og kvæler alle andre forårsting.
    Er det den samme dahlia? Den er godtnok sjov.
    Jeg er osse nede og nyde min 7 sønner hver dag. Den er så flot, selvom den ikke er nær så stor som din endnu. Jeg lærte den at kende fra Høneballehaven.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jomfruøerne blade irriterer også mig. De pynter ikke og lægger sig henover forårstingene, som du skriver. Ja, det er mærkeligt, at dahliaens blomster kan være så forskellige. Træet bliver kønnere og kønnere med årene, synes jeg.

      Slet
  3. UHH du viser lige det, jeg ikke har mere. Claire Austin har jeg ikke valgt til her i haven. Himlens 7 sønner, suk. Anne Marie havde en lille en, den havde Per bestilt. Vi må se, om jeg finder en og om jeg har plads.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du måtte selvfølgelig efterlade en del yndlingsplanter. Efterhånden tror jeg ikke, Himlens syv sønner er så vanskelig at opdrive, som den var før i tiden, men pladsen skal jo også være der.

      Slet
  4. Jeg ved ikke om det er en nem løsning med blomsterbilleder, men pyt med det. Jeg nyder at kigge på alle de fine små skønheder. C. agrippinum er fantastisk. Dejligt med roser som genblomstrer så sent, så du kan nyde dem helt ind i efteråret. Min oktoberstormhat er fyldt med knopper men ingen blomster endnu. Jeg glæder mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Oktoberstormhatten er så smuk, synes jeg, og rosernes genblomstring er så hyggelig, når de mikser sig med efterårsfarverne

      Slet
  5. Hej Marie!
    Tidlösa eller Colchicum är mycket vackra. Får nog titta till mina, såg inget spår av dem senast jag tittade i rabatten, där de är planterade. Blir fascinerad av den färgskiftande Dahlian. Riktigt fina rosor. Då jag ser dem påminner det mig mera om sommar än höst. Hoppas på soligt höstväder. De lovade snö i norr, känns som att det är för tidigt.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Uf, meldingen om sne kommer alt for tidligt. Tidløs kommer mere spredt i år , end de plejer synes jeg. Det snyder lidt at tage enkeltbilleder af roser, for det kan nemt komme til at ligne et stort blomsterflor, og det er det jo i virkeligheden ikke.

      Slet
  6. Jeg tilgiver dig for at vælge den nemme løsning Marie! Du har så meget fint der blomstrer at det bare er en stor fornøjelse at kigge billeder. Der er så mange fine detaljer i dine nærbilleder, og farverne er jo dejlige - allesammen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Alletiders at du kunne lide billederne. Det var også sjovt at lave dem.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En våd og kold rundtur.

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Aprilblomstring

plantetid