blogpause og lidt mere sne

Der sker ikke meget nyt derude, og vejret har jo ikke været specielt indbydende, så jeg har holdt en lille pause på bloggen.  I formiddags kom der dog et fint lag puddersne, som desværre allerede var blæst bort før aften. Nogle få billeder med puddersne blev det alligevel til.



 

 

                         



I blogpausen har jeg sået flere hold frø af næsten udelukkende stauder, som gerne vil have kulde. Sidste år kom jeg til at så alt for mange af frøene indendøre, og fordi vinteren var så lang, nåede det at blive et problem at få dem priklet ud og givet lys nok.  En del spirede ikke og får chancen en sæson mere, men collagen herunder viser nogle få af de mange, jeg ved er godt på vej. Alle billederne er lånt fra planteskoler. Det bliver spændende at se, hvordan de arter sig, f.eks. den første, som hedder synthyris missourica og går under det nuttede engelske navn kittentails.



Kommentarer

  1. Sneen var hurtig væk. Der måtte godt komme lidt, nu der varsles frost.
    Den er da nuttet, den lille kittentail

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, sneen forsvandt alt for hurtigt. Den lille kittentails har stået med grønne blade, siden den spirede i foråret.

      Slet
  2. Vi har endelig fået sne i dag, men jeg nåede ikke at tage nogen billeder, da jeg kom sent hjem fra arbejde! Smukke billeder, du fik taget!

    SvarSlet
    Svar
    1. Der har man jo en fordel som seniorborger. Nu burde vi efterhånden også kunne se, at dagene er blevet længere.

      Slet
  3. Så mye du har i blomst i hagen nå! Virkelig vakkert med snødryss på. Synd den ikke ble liggende.
    Det er nydelige blomster du driver og sår. Masse spennende og ukjent for meg, ser jeg. Lykke til :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo lidt et spil ilotteriet at så stauder i modsætning til etårige sommerblomster; men jeg kan godt lide uvisheden og nyder dem, der lykkes, ekstra meget.

      Slet
  4. Hej Marie

    Det er da lykkedes dig at finde fine billeder til idag!
    Men du har ret det går langsomt - imorgen er der nok ikke de store forandringer.
    Men hvad, de to mørkeste måneder ligger bag os!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Sneen hjalp mit kamera rigtig meget i fprmiddags. Du har ret i, at de "værste" måneder ligger bag os.

      Slet
  5. Jeg synes nu, du har pænt med blomster at vise frem, når jeg tænker på, vi stadig kun er i januar.
    Det lyder spændende med dine staudesåninger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det har du nok ret i. Jeg oså bestræbt mig på, at der er blomster i haven hele året, og med det milde efterår, vi har haft, er det lykkedes i år.

      Slet
  6. Det ser fint ud med lidt puddersne, det ses ikke hos os. Sikken en masse spændende planter du har sået, håber de lykkes for dig i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, puddersneen forvandler helt havens udtryk. De viste stauder skulle gerne blomstre i år. Så får vi se, hvordan denne sæsons frø arter sig.

      Slet
  7. Ja her er sneen snart ved at forsvinde fra haven. Så jeg har to snemænd stående på en grøn græsplæne.....!
    Den lille kittentail er vel nok fin!

    SvarSlet
  8. Så har du fået mere sne end os, for vi har ikke kunnet lave snemænd. Måske skulle jeg lægge en grangren over den lille kittentails, nu hvor der kommer en frostperiode.

    SvarSlet
  9. Hej Marie.Sikke da en masse smukke blomster du har her i januar.Har også kun lidt rester af sneen,
    Er spændt på at se dine staudesåninger...........det er noget jeg også vil prøve.
    Øver mig med mit nye kamera.......men det varer vist lidt før jeg er ligeså god som dig til at tage billeder.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, du bliver meget dygtigere end mig til at tage billeder. Jeg bruger jo bare mit mobilkamera, og på gråvejrsdage kan den ikke tage skarpe billeder.

      Slet
  10. Dejlige blomster du har i din januar vinterhave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja, det er dejligt med blomster derude; men nu begynder kulden at bide, så foreløbig udvikler knopperne sig sikkert ikke videre.

      Slet
  11. Ååh, hvor vakre blomstene blir med et lite hvitt dryss av snø. Riktig lekkert. Godt at du har fått mange nye frøsorter. Lykke til! Håper det blir bra i år og at ikke vinteren blir så lang og hard. Ha en riktig god kveld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak fordi du lagde en kommentar. Ja, forhåbentligt bliver vinteren ikke lang ligesom sidste år. Lidt mere sne ville heller ikke være af vejen.

      Slet
  12. Hvor er dine fotos af de frosne planter i sneen dog bare smukke...de rene glansbilleder:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, sneen gjorde virkelig en stor forskel den dag.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?