vinterbeskyttelse

Pga den bidende blæst, som går gennem marv og ben, pakkede vi de frostfølsomme planter i drivhuset ind i bobleplast i torsdags, og desuden har vi haft et stearinlys tændt hen over natten med det fine resultat, at temperaturen ikke har været under 0 grader.


Strikkepindene har også været i gang for at kreere vinterbeskyttelse, nemlig huer til børnebørnene og muffedisser til mig selv. De bliver forhåbentlig gode, når der skal tages billeder på kolde dage.






Desuden har jeg kigget videre i sidste års frøliste og lavet en collage mere med planter, som alt andet lige kommer til at blomstre i år. Solhatblandingen hedder echinacea paradiso, og på trods af billedet vil jeg vædde på, at 90% af blomsterne vil vise sig at være pink. Violfrøstjernen hedder thalictrum reniforme og får større blomster end den, man ser mest i haverne. Fingerbølplanten hedder digitalis red skin og er efter sigende staudeagtig, hvilket gør den mere anvendelig i et bed efter min mening. Blomsten er også fin.



Kommentarer

  1. Hej Marie

    Ja det er en kold omgang at være ude - fornuftigt med en reel isolering af de frostfølsomme! Og da iøvrigt imponerende hvad et stearinlys kan betyde!

    Hvad mon det er for en Meconopsis - den hvide?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide meconopsis er frøplanter af min egen hvide, formentlig betonicifolia alba ret og slet.

      Slet
  2. Det er nok godt at du har vinterdækket de frostfølsomme i drivhuset og fingre og hovede trænger godt nok også til vinterdækning:) Det er nogle dejlige huer du har lavet til børnebørnene og sådan et par muffedisser kunne jeg også have glæde af.
    Hvad er den hvide for en, den er virkelig sød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide er en meconopsis, altså en hvid version af den blå valmuesøster.

      Slet
  3. Smart med bobleplasttelt og stearinlys, tænk at det hjælper så godt.
    Spændende planter du har sået. Muffediser er en god idé, når man skal tage billeder. Jeg har et par sæt liggende, men glemmer at bruge dem. Så bider det godt i fingrene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne være fedt, hvis vinteren ikke bliver koldere end det, vi har lige nu. Ja fingrene bliver på det nærmeste følelsesløse for tiden.

      Slet
  4. Godaften Marie.Smart med bobleplast i drivhuset...........og utroligt at et stearinlys kan holde det frostfrit.
    Jeg har alle mine krukker i mit drivhus..........men de frostfølsomme i min udestue.
    Og der har jeg dækket til med fiberdug.Håber det er nok.
    Strikkepindene har da godt nok frembragt nogle flotte ting.
    Og din collage har flere skønne blomster.God weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Stearinlyset står ind under bobleplasten i behørig afstand, så det er ikke hele drivhuset, der bliver varmet op. Det er spændende hvert år, hvilke planter der overlever, og hvilke der bukker under.

      Slet
  5. Jamen hvor smart med et stearinlys i drivhuset. Tænk at det kan gøre, at det så holder sig frostfrit.
    Så flittig med strikkepindene du har været. Det er også lige vejr til det. Jeg har lige fået en opskrift på et par muffedisser, så det kan være jeg også skal se at komme i gang med dem.
    Spændende med din staude-digitalis, den har en speciel farve. Jeg synes nu også de alm. digitalis er et hit i haven. Man ved aldrig helt, hvor der kommer en ny plante!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i det, du skriver om digitalis. Jeg foretrækker at holde dem i den del af haven, som vi kalder skovhaven, hvor de kan så sig selv overalt. Den mere "friserede" del af haven holder jeg dem nogenlunde ude af; men jeg nænner ikke altid at rykke dem op.

      Slet
  6. jeg har indtil nu haft et lidt anstrengt forhold til digitalis. Synes de kan være en anelse for meget af det gode, men jeg har i et par år haft en mere spinkel lysegul sag, som viste sig at være en staudedigitalis og den er meget mere diskret. Sidste sommer fik jeg fat i flere af de mere spinkle stauder og nu er jeg spændt på, hvor godt de klarer sig her.
    Sår du selv Soldanella?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den staudedigitalis, du nævner, har jeg også og er meget glad for den. Ja, sidste år såede jeg soldanella, og faktisk spirede de fint og har klaret sig godt indtil nu.

      Slet
  7. Fine huer. De vil ganske givet gøre lykke her i den kolde tid.
    Staude digitalis kender jeg slet ikke. De alm. digitalis holder jeg meget af.
    De følsomme planter har vi sat ind på lageret og bag den gamle biks. Der er frostfri.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Desværre hev Thomas huen af omgående og smed den hen ad gulvet, så måske bliver det først, når han er lidt større, at han får glæde af den. rart for jer, at I ikke behøver at bekymre jer om de frostsarte planter.

      Slet
  8. Sterinlys giver god varme fra sig, bliver det koldere må der bare et par lys mere til :-)
    Det første år vi havde drivhus i vores gamle have, holdt jeg hele drivhuset frostfrit om natten i forårsmånederne, med stearinlys (jeg havde sat små forspirrede sommerblomster derud). Hvis der blev meldt om meget lave temperaturer tændte jeg bare en masse lys, så var der ingen problemer ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar. Søren har en idé om, at vi skal arrangere en griselampe dernede, hvis det bliver rigtig koldt; men flere stearinlys er i grunden enklere.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?