frødrømme



Frøsæsonen har været i gang et stykke tid allerede, og i dag vil jeg præsentere nogle af de frø, jeg har de største forventninger til. Den første plante er denne smukke pulsatilla grandis Budapest". Man skal vist ikke forvente, at resultatet af de frø, man har sået, bliver identisk med blomsten her på billedet; men bare noget, der snerper derhenad, vil også være fint.



                     http://www.alpinegarden-ulster.org.uk/POM/POM_Budapest_Seedling.htm

Nomocharis, som er en løgplante, har jeg sået 5 forskellige slags af. Efter sigende spirer de ganske villigt; men man skal være tålmodig, mens man venter på, at de blomstrer. Heldigvis har vi de de to skønheder herunder i krukker allerede; men jeg vil gerne have mange flere.
.


Saruma henryi er ny for mig. Jeg har fået frø 2 forskellige steder fra, så forhåbentligt resulterer det i nogle levedygtige planter . Billedet har jeg lånt fra sarastro-stauden.com/de
Saruma 
 


 henryi

Cyclamen har jeg også sået 5 forskellige slags af, bl.a. graecum anatolicum, som er en fantastisk bladplante.

I år har jeg også sået frø af fritillaria, og især glæder jeg mig til at se, hvordan Fritillaria alfredae glaucoviridis kommer til at se ud, altså hvis den da overhovedet spirer. Jeg har set billeder af en, hvor kronbladene er skinnende blanke. 

                                

Til sidst et enkelt, meget håndgribeligt indslag fra haven, nemlig mahonia bealii, hvis duftende blomster springer helt ud, lige så snart vi får lysere tider. Den er efter sigende frostsart, hvilket vi dog ikke har set tegn på. Den skal beskæres hvert andet år for at bevare sin form, og det stikker, skal jeg hilse og sige.

 

Kommentarer

  1. Hej Marie

    Det var vel nok en lækker stribe planter du der har frø til!
    Specielt lægger jeg jo mærke til dine Nomocharis og så Fritillariaen, der ser så fin ud - det bliver spændende at følge!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, jeg synes også, der noget elegant og forfinet over fritillariaen.

      Slet
  2. Spændende frø, du har gang i. Kobjælden er noget så sød. Det bliver sjovt at se, om frøplanterne slægter moderen på.

    SvarSlet
    Svar
    1. a, det er lige præcis det sjove og spændende ved at så frø, at man ikke nøjagtigt kan forudse resultatet.

      Slet
  3. Så mange spændende frø du sår, et tålmodighedsarbejde, men det er så en af dine store interesser. Jeg synes især pulsatillaen ser spændende ud, farven er rigtig fin, så må vi se, hvad farve din bliver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nok rigtigt, at det er en af mine yndlingsbeskæftigelser. Pulsatillafrøene er fra en amatørforening, så man kan ikke vide sig helt sikker på, at man får det, der står på posen.

      Slet
  4. Ja du har altid gang i nogen spændende såprojekter. Flot at have sådan en tålmodighed. Kobjælden er virkelig skøn. Men den cyklamen du viser, er også i særklasse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvis man ikke har tålmodighed, skal man holde sig til frø fra etårige planter. Pulsatillaen er jeg optimistisk omkring, for generelt spirer de ganske pænt.

      Slet
  5. En række flotte planter ,jeg er meget i samme smag som dig med valg af frø/planter, der ligger nogle år forude før du ser resultater specielt med fritillaria og nomocharis,men cyklamen er også sjov fra frø.
    Jeg havde Fritillaria alfredae glaucoviridis i haven på Stevns nogle år,den kan være svær da den helst vil ha en tør sommer,men den er meget flot!!
    Held og lykke med spiringen:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, og så er cyclamen oven i købet temmelig spirevillig, synes jeg, selvom der måske går lidt tid, før det sker. Fritillariaen forestiller mig skal placeres i mit sandbed, sådan at jeg kan have lidt hånd i hanke med dens miljø.

      Slet
  6. En række spændende planter. Jeg glæder mig til at høre om resultatet. Ønsker dig held og lykke med frøsåningen.
    Jeg glæder mig til at kunne komme i jorden igen. For hver dag der går, kommer vi jo nærmere.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan har jeg det også. Det gjorde ikke noget, hvis vinteren blev kort i år.

      Slet
  7. hej Marie.Spændende projekter du har gang i.Budapesten har da den yndigste farve.
    Men dagens blomst må da være fritilliaria ..........den ser spændende ud.
    Godt at du har tålmodigheden til at vente på at det hele spirer.
    Held og lykke med såningen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tålmodigheden skulle også gerne holde, mens planterne vokser til og sætter knopper, og fordi det er første gang, jeg forsøger mig med nomocharis og fritillaria, ved jeg ikke, hvornår jeg kan forvente blomster - måske om 3 år.

      Slet
  8. Her var det mye spennende og lekkert. Kubjellen er så dunete at jeg får lyst til å stryke over den. Riktig skjønn. Håper frøplantene vil ligne.
    Cyclamenen og fritillariaen falt jeg visst helt for også.. Skulle ønske jeg kunne hatt cyclamen i hagen, men klimaet er nok for hardt her.. Synd.
    Lykke til med frøsådden din! Kos deg med spirene etterhvert som de dukker opp :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, jeg håber, det bliver en succes.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?