majglæder

I går sprang paeonia mlokosevitschii ud og endda med hele to blomster - det er altid en mærkedag.
                                
Når blomstringen er kortvarig, er det heldigt, at den er en flot bladplante, og at frøstandene til sin tid også er iøjnefaldende.

I dag var det så emodi, der sprang ud -  også en flot pæon.

Så skulle jeg da lige tjekke de gamle træpæoner, og der var min sandten også jackpot.
delavayi

ludlowii

På vej ind fra haven, rundede jeg meconopsishjørnet, som til min overraskelse også kunne byde på nyudsprungne blomster. Der sker ting og sager, når temperaturen runder de 20 grader. Det er allesammen frøplanter og derfor navnløse.

 De fleste tænker på meconopsis som en virkelig blå blomst; men alle de blå rummer samtidig en vis, varierende mængde lilla. NB. Bemærk desuden de dekorative børster på knop og blade.

Sidste år fik frøplanterne, jeg havde udviklet fra den lilla Hensol Violet, en underlig, udvasket farve, som hverken var blå eller lilla, noget, som eksperterne mente skyldtes forårstemperaturerne. I år tyder det på, at farven bliver betydeligt renere.

Et kig ind i skovhaven med rhododendron orbiculare i baggrunden.


Her står også weigela middendorfii.


Længere omme i skovhaven står guldazaleaen med en stærkere gul farve og en herlig duft.

Perlebusk/ exochorda racemosa er en smuk forårsblomstrende busk. Når den er afblomstret, kan det være en god ide at beskære den, så de lange, buede grene ikke ender i kaos.

Endnu et  billede af en storblomstrende camellia.

Nu har vi kigget ned og lige ud, så jeg slutter med et  kig op på skovfogedtræet. Sidste år gav det ikke ret mange æbler. I år ser det voldsomt ud.  Sådan en to års cycklus er typisk for træet.

Kommentarer

  1. Waw for nogle flotte pæoner. Meconopsis'erne er også fantastiske. Mine er gået til, men skal helt sikkert have fat på den igen. Hvor er det også en smuk beplantning ved den lille sti.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Pæonerne er uden tvivl mere langtidsholdbare end meconopsis. Vi synes også selv, at miljøet i skovhaven fungerer godt.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Dejligt vejr vi har haft idag.Meget passende til havearbejde.
    Flotte træpæoner du viser,jeg har overvejet om jeg skal købe sådanne.Kræver de en speciel pleje/pasning?
    Imponerende Kamelia!
    Jeres Meconopsis er da iøjnefaldende,-så vidt jeg husker kan de gro i surbund!
    Det er en dejlig tid i haven!
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. De to træpæoner skal ikke stå for vindblæst og have veldrænet jord. Ellers kræver de vel bare lidt tålmodighed 😊

      Slet
  3. Hej Marie. Hvor er dine pæoner flotte. Det var da tidligt! Mine står med store knopper, så jeg er spændt på at se dem blomstre. Jeg flyttede dem jo her i april, men det har de vist ikke taget skade af:) Det var jeg noget bekymret for.
    Din blå frøplante er meget spændende - jeg synes farverne er helt fantastiske. Det er sjovt når man laver noget selv!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes også, pæonerne er noget så flotte.Når dine pæoner har knopper, så er flytningen da lykkedes perfekt. Ja, det er sjovt at så frø, nogle gange kan man slet ikke forudsige, hvad der kommer ud af det.

      Slet
  4. Det er næsten ikke til at få armene ned over alt den skønhed, som er i vores haver nu, det er så smukt. Min emodi kommer nok i morgen, det tager noget længere tid, inden ludlowii kommer i blomst, men løvet er jo smukt. Det er det også på valmuesøster, i år vil mine ikke blomstre. Men den smukkeste du viser i dag er den første mlokosevitschii, jeg kan god forstå, det er en stor dag, når den blomstrer.

    SvarSlet
  5. Ja, der er en særlig friskhed over haven her i maj, og de tidlige pæoner er et vigtigt element. Mærkeligt at dine valmuesøster ikke vil blomstre, er de måske for unge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den gule er for ung, den lilla blev flyttet sidste år, i håb om at den så ville blomstre, det ville den så ikke, men jeg er glad for, at den viste sig igen, trods alt.

      Slet
    2. Ja, så kan du da håbe på blomster til næste år.

      Slet
  6. Underbara bilder av riktiga primadonnor!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan man bestemt godt kalde dem.

      Slet
  7. Hej Marie

    Det var da noget af en mærkedag - superlækre pæoner du kan vise og så 4 samme dag - imponerende!
    Og meconopsis - ja hvad skal man sige!

    Her var det også varmt igår vi nåede 23,5 grader - men det var påskeliljerne der åbnede sig:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, lige nu er det specielt spændende hver dag at følge med i, hvad der sker. Den svenske havesæson er godt nok markant kortere end den danske - vi er heldige.

      Slet
  8. Så mye vakkert som blomstrer hos deg nå! De er alle like fine. Den gule peonen med den vanskelige navnet altså mlokosevitschii er helt nydelig. Dine meconopsis like så. Jeg liker så godt det lille lilla innslaget i det blå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, godt kan ikke skal vælge. Det bliver så interessant at følge farvevariationerne, efterhånden som de mange meconopsis springer ud.

      Slet
  9. nuuuhhhrrr, sikke nogen skønheder - både dine træpæoner og meconopsis er sandelig misundelses-værdige.... altså værdige til misundelsen :-)

    SvarSlet
  10. Utrolig vakkert i hagen din nå ! Takk for rundturen. Dere ligger nok endel foran oss. Våre meconopsis har kun 10 cm bladverk foreløpig.
    Nydelige peoner:-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sikkert rigtigt, at vi er foran jer hernede, men så kan I måske bruge mine billeder som en forsmag på, hvad der venter jer om forhåbentlig kort tid.

      Slet
  11. Underbara bilder och inte bara av P mloko... Det är en underbar tid och temperatur nu och visst händer det mycket bara på en dag. Bra att Hensol Violet fick bättre färg i år.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. hvor har du ret; Og det er næsten, som om det svenske ord "underbar" fanger majstemningen meget bedre end det danske "vidunderlig".

      Slet
  12. Skovfogedæbletræet står vel nok smukt lige nu med alle de hvide blomster. Det er også et dejligt æble med en smag, der skiller sig ud fra andre æbler. Desværre kan man ikke købe æblerne i butikkerne, men det er vel fordi holdbarheden er for kort.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt​, at æblerne ikke kan købes i butikkerne, men nu kan man i det mindste godt købe træet igen.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid