hårdt arbejde

I går, selvom det blæste og var hvinende koldt, og det småregnede, fik jeg flyttet krukkerne med agapanthus ind i stalden til vinteropbevaring. En af dem trængte hårdt til at blive delt og befriet for en kløverplante, som var flyttet ind. Det tog Søren en halv time at få den bakset ud af krukken, hvorefter den blev delt i ni dele og plantet op i to potter.
18. juli 


Regnen får farven på muren til at se utroligt  mættet ud. Solskin har den stik modsatte effekt.

Bagefter skulle der ryddes op langs muren, hvor krukkerne havde stået, og jeg følte mig lidt som 1880ernes lugekone, da jeg endte på knæene for en kort bemærkning.

 fra Helle Ravn: Haveliv

Også drivhuset er ved at blive gjort klart til den årlige invasion af frostsarte planter. Clematis Freckles er jo fast beboer af drivhuset og kan nydes ekstra meget i den korte periode, fra tomatplanterne har forladt det, og indtil krukkerne flytter ind.

Georginerne  opbevarer vi også i stalden; men nogle af dem blomstrer det bedste, de har gjort hele sæsonen, så vi har besluttet, at de lige skal have næste omgamg frost med, før de skal graves op og gemmes væk.
 
dahlia taxi driver

Kommentarer

  1. Det må ha vært litt av en jobb bare å få de ut av krukken! Flott å kunne dele de opp i så mange. Frecles ser helt enorm ut, og må trives godt der den står.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, rødderne fyldte krukken helt ud og var ligesom groet fast på siderne af krukken, så det var slet ikke let. Jeg gætter på, at sommervejret har sat ekstra skub i Freckles's blomstring.

      Slet
  2. Hej Marie

    Ja, det er jo ved at være på disse tide hvor man sætter havemøblerne ind og også de store havekrukker:)
    Imponerende at du stadig har dahlier i blomst - og med vejrudsigterne nu så kan det jo blive ved!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, haven kommer til at se lidt ubeboet ud, men sådan må det jo være. Her til morgen har vi dejligt mildt vejr.

      Slet
  3. Jeg er ofte lugekone, hvis jeg ikke bruger min cirkelhakke, går det bedst at ligge på knæ. Mine få georginer er også først nu sprunget rigtigt ud, så de får lov at pynte lidt endnu. Det var en ordentlig agapanthus, jeg har ikke fået mine ind endnu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har det lige modsat. Jeg går først ned på knæ, hvis det er absolut nødvendigt. For seks år siden, tror jeg, mistede vi alle vores agapanthus, fordi de stod i et udhus, hvor frosten trængte ind. Nu er de nye ved at have en god størrelse, og det betyder noget for blomstringen.

      Slet
  4. Hei Marie.
    Utrolig at du har georginer enda. Her er de forlengst kommet inn i kjelleren. Flott å kunne dele opp agapanthus i flere planter. Her har vi hatt snø, men heldigvis har den forsvunnet igjen.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu håber jeg, at agapanthussen blomstrer lige så fint til næste år, selvom den er blevet delt. Det kan man desværre ikke altid være sikker på. Det må have været en speciel oplevelse at se et lag sne her sidst i oktober.

      Slet
  5. Jeg har også stadig mange georginer, som blomstrer flot, så jeg venter også med at grave dem op. Flot agapanthus, og hvor dejligt, at I nu får flere:)Jeg er også tit nede på alle fire, når jeg luger - det er ligesom nemmest og mindst anstrengende:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Næste gang, det bliver frostvejr, er det nok også slut med georginerne. Jeg foretrækker at stå foroverbøjet med rumpen i vejret; men sommetider er der ingen vej uden om, og man må ned på knæ.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Fin Agapanthus, de har riktigt kraftiga rötter. Imponerande klematis i växthuset. Tror vi fått klart med allt inför vintern nu, det sista var att tömma vattentunnorna. Det hade blivit en tjock isskorpa på vattnet.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
  7. Hej Marika!
    Vi har også bragt vandtønden indenfor, selvom der ikke var is på den endnu.

    SvarSlet
  8. Tycker om den vita Agapanthusen :) Men jag har förstått att de fyller sina krukor till bredden och är lite svåra att hantera. Så långt har inte min blå nått ännu. Dahliorna hos mig har torkat lite och idag började jag packa in dem. Men de skjuter ändå nya skott trots att jag grävde upp dem för tja 3 veckor sen.

    HA det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt. Den hvide agapanthus fyldte krukken så meget ud, at det var svært at vande den i sommertørken.

      Slet
  9. Den har da haft det godt hos dig, den Agahanthus - flot at den kunne blive til 9, selv om det var hårdt arbejde for jer begge.
    Hvor er den yndig den lysegule dahlia med flotte mørke blade. Forhåbentlig varer det længe før der kommer mere frost, så du kan nyde den længe.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Dahlier med mørke blade er mine foretrukne. Jeg synes, at de som planter gør mere for deres bede end de grønne, og så må de helst ikke blive for høje, for jeg er ikke vild med synet af dahlier, der er bundet op.

      Slet
  10. Imponerende flot agapanthus med mange blomsterskud. Det er en dejlig følelse når man rykker den ud af krukken og den kan deles i så mange små planter. Det gjorde jeg også for nogle år siden og så frøs de allesammen fordi jeg ikke fik dem ind inden frosten. Siden har jeg indkøbt nye agapanthus planter dog ingen hvide. Det overvejer jeg dog nu, efter at have set din.

    Kærlig hilsen
    Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Ingeborg. Det lyder bekendt, det, du fortæller om at miste dem til frosten. De hvide giver lidt ekstra variation og er lige så frodige som de blå.

      Slet
  11. Vi fik også vores frostsarte planter ind i drivhuset søndag. Vi delte vores agapanthus i foråret, de var godt nok også svære at få ud af krukkerne.
    Planterne er sat i drivhuset og så må vi se, hvornår det bliver nødvendigt, at sætte boblehuset op.
    Vi venter også med georginerne, de er bestemt ikke pæne længere, men de må vente lidt endnu og så længe frosten ikke har taget dem, sker der nu ikke noget ved det.
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hyggeligt at høre fra dig, Lene. Det lader til, at vi har de samme rutiner her om efteråret. Vores georginer er blevet reduceret en del i løbet af sommeren, så det bliver ikke så stor en omgang at få dem gravet op, som det plejer at være. Det kunne være, man skulle finde nogle nye til næste år.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?