forelsket?

Kan man være forelsket i en plante? Ja, det vil jeg faktisk mene, at mange haveejere kender til. I dag er det en klematis, jeg har forelsket mig i med navnet Pacific Cup. Den kom på markedet i 2015  og er skabt i New Zealand af en mand med det nordiskklingende navn Peer Sorensen.


Navnet er virkelig velvalgt, idet blomsten nærmest er formet som en kop eller pokal. De skinnende, hjerteformede blade er også afrundede og desuden lidt stive og læderagtige i strukturen, så de holder formen godt.


Her er en blomsterknop godt på vej til at folde sig ud.

Når blomsten synger på sidste vers, begynder kronbladene at sænke sig ned, og til sidst, sikkert i starten af august,  er der kun frøstanden tilbage. Den er til gengæld også speciel og ligner vel nærmest et løst  garnnøgle.


Det stativ,  planten havde fået tildelt,  blev efterhånden for lille, så Søren har skaffet den en ekstra meter i højden, men det er den nu også vokset forbi; men man klipper vel ikke toppen af en klematis?? Tænk hvis der kommer blomster helt oppe i toppen, når den forhåbentligt genblomstrer!!


Kommentarer

  1. Det var en spændende clematis med en usædvanlig blomsterform, som matcher navnet perfekt. Eller omvendt. Clematis er en utroligt variabel plante.
    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er jo nok nærmest omvendt:-) Man kan nok godt sige, at der er klematis for enhver smag og ethvert sted.

      Slet
  2. Hej Marie!
    Både fin och spännande, förstår att du är förälskad i den. Tycker dessutom att färgen är fantastisk.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Farven er også fin, ja. Min mobiltelefon var ikke i stand til at gengive farverne korrekt, men gjorde dem alt for rødlige, så jeg måtte ty til mit gode, gamle nikonapparat.

      Slet
  3. Fantastisk - jeg kan godt forstå, at du er forelsket i den, den har materialet til det :)

    SvarSlet
  4. Så fin den er! Vakker farge også. Utrolig hvor mange sorter det finnes av de, og det kommer stadig nye på markedet. Noen av de vokser lett 2-3 meter, så de må ha noe å klatre i, ja.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, udvalget er enormt. Jeg tænker på, jeg kunne have snoet den rundt om stativet i stedet for at lade den selv finde vej op. Men det er jo for sent nu.

      Slet
  5. Den klematis kunne jeg også nemt forelske mig i. Jeg falder især for blomsternes smukke form, men de blå-hvide striber er da sjove.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  6. Hej Marie

    Super - flot portræt af en lækker sag.
    Morsomt at New Zealand sådan udmærker sig med så meget, også magnolier - og roser har jeg lige konstateret.

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt. Pga afstanden går der nok også altid noget tid, før deres varer kommer ind på det europæiske marked.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Jeg skjønner godt at du forelsket deg i denne.
    Det finnes mange clematiser på markedet.
    God søndag.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Ja, det gør der unægteligt.

      Slet
  8. Øj, hvor er den fin :) Kan godt forstå du er forelsket :)

    Og man kan sagtens forelske sig i planter - det gør jeg ofte :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke. Det gør jeg nemlig også.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid