Flerstammede træer

Hvordan mon havetendenser opstår? Selv personer som mig, der mest tusser rundt i min egen verden og havemæssigt forfølger de ting, jeg nu engang interesserer mig for, kan helt sikkert ikke undgå at blive påvirket af, hvad der skrives om og vises i blade og bøger, på de sociale medier og ude i den virkelige verden.
bærmispel/ amelachier laevis

For ikke så længe siden faldt jeg over en artikel, som handlede om, at flerstammede træer i de senere år er blevet voldsomt populære på grund af deres vilde og naturlige udseende. At de opleves som mere naturlige end enkeltstammede træer er i grunden lidt pudsigt, for et træ er jo per definition enstammet, og når det bliver flerstammet, skyldes det næsten altid en påvirkning af en eller anden slags.
selvsået hassel/ corylus avellana

Google er jo et fremragende værktøj, når man ønsker at blive klogere på et emne som f.eks. flerstammede træer, især hvis man benytter sig af engelsk. Det er især fagfolk og planteskoler, som skriver om, hvilke krav, der stilles til sådan et træ, og hvordan man kan producere dem.
På denne hjemmeside nævnes tre måder, hvorpå producenten kan skabe flerstammede træer:
1. Ved at plante enkeltstammede træer tæt sammen
2. Ved at skære en stamme tilbage ved jorden (stævning på dansk), hvorved der stimuleres nyvækst.
3. Ved at lade stammerne udgå fra en enkelt stamme lidt over jorden (nogle siger op til 30 cm fra
    jorden, andre 50cm)


Inden jeg tog billeder af den store hassel, var vi overbevist om, at den fælles stamme var op mod en meter høj; men når jeg zoomer ind, er det helt tydeligt, at grenene starter 20-30 cm over jorden.  Træet ser lidt specielt ud, fordi børnebørnene holder af at opholde sig oppe i træet og på et tidspunkt havde lagt vandrette grene ud som basis for  et plastiktag et stykke op i det. På det sidste billede er det tydeligt, at der er blevet fjernet en del grene. Det er sket for at skaffe mere lys til køkkenhaven og gør det også nemmere at kravle op i træet. Træet er på en måde både et organisk klatrestativ og et frugttræ, som bar myriader af nødder i år.


Vore hjertetræ/ Cercidiphyllum japonicum hører også til de flerstammede. Jeg husker ikke, at det var noget, vi målrettet gik efter, da vi købte det, men i dag er vi særdeles glade for det.

 På billedet til venstre herunder er det morsomt at sammenligne hjertetræets oprette vækst med de krogede grene på det gamle æbletræ i baggrunden. Billedet til højre er taget i maj.


Magnolia figurerer ret tit i lister over mindre træer, som er velegnede i en flerstammet version, og vores  snart 40 år gamle stjernemagnolia er et godt eksempel på det.


et rimbillede fra februar 1916

Himlens syv sønner/ heptacodium miconioides startede som en akavet busk, men er vel nu nærmest at betegne som et lille, flerstammet træ, hvilket fortæller, at man gennem beskæring kan forvandle mange buske til små træer.
6. oktober


Den kunne også godt have været beskåret til et enkeltstammet træ, som vi har gjort med fligetbladet tørstetræ; men jeg kan godt lide de tre stammers udtryk. Jeg kommer til at tænke på en genert person, der står og fletter ben.

fligetbladet tørstetræ/rhamnus frangula 'Asplenifolia' 
Kameliaen herunder oplever jeg helt klart som en busk, mens jeg er tvivl om, hvad jeg skal kalde bærmispelen på det første billede.

Mens jeg har lavet indlægget, har jeg spekuleret på, om jeg også oplever de flerstammede træer som vildere og mere naturlige, og er nået frem til, at det gør jeg sådan set ikke. Derimod er de tit små træer, som opleves mere i øjenhøjde så at sige, så de vil nok aldrig komme til at virke lige så pompøse, som store, enkeltstammede træer kan gøre.
 

Kommentarer

  1. Godt tema :-)
    Jeg holder meget af flerstammede. Jeg har aldrig tænkt på, om det ser mere naturligt ud. Men det er det da nok. Det er i hvert fald mindre kedeligt. Jeg kan også godt lide snoede stammer.
    Om jeg bare følger en trend...? man tror jo, man er unik, men er nok påvirkelig som alle andre ;-)
    Det er fine eksempler, du viser. Himlens syv sønner er nu nok favoritten. Dejlig skæv.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Når de er blevet specielt populære, ser det ud til, at det skyldes, at de skal skabe skovhaveeffekt i den lille have. Vi er jo så heldige at have plads nok til at have en "rigtig" skovhave, så vores flerstammede træer har ikke den funktion. Det er da lidt befriende med træer, som ikke er helt perfekte og symmetriske.

      Slet
  2. Flerstammede trær er veldig pent. Hjertetre får flotte stammer helt naturlig, og det samme med magnolia og de andre du viser. Jeg har et hjertetre som er oppstammet, og det får dessverre ikke de fine stammene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var ikke klar over, at hjertetræets stamme kan variere, sådan som du beskriver.

      Slet
  3. Jeg synes heller ikke, at det giver et vildere look, at de er flerstammede, men de er selvfølgelig anderledes. Af dem du nævner er mine også flerstammede, jeg har også en trestammet birk, den er sådan set ret flot. Du skal nok have rettet februar 1916 til 2016. Nok er vi gamle, men ikke så gamle ;)
    Tørsten er flot som træ, vores er jo en busk, det skal jeg vidst lige studere nærmere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, birken er altid det første træ, der bliver nævnt, når det handler om flerstammede træer. Tørstetræet gik fra busk til træ, fordi plæneklipperen efterhånden ikke kunne komme rundt, og resultatet synes jeg er blevet ganske godt. Ups, ja. Det må jeg have rettet.

      Slet
  4. Hej Marie

    Ja, man bliver da påvirket af det der sker omkring en:) Og er man klar over det så er det jo rigtig godt!
    Og dit indlæg sætter jo også tanker igang;)
    Flerstammede træer er jo ikke det skovbruget pt efterspørger - men der er da flere træer der naturligt ofte er mere eller mindre flerstammede - taks og ene for at næve et par danske nåletræer.
    Super billeder der illustrer din pointe.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør man nemlig. Det er fedt, hvis mit indlæg sætter tanker i gang hos læseren. Jeg er selv vild med at læse den slags indlæg. Også birken ser man forholdsvis tit som et flerstammet træ.

      Slet
  5. Jeg syntes osse de flerstammede kan være mere dekorative. Den lillebitte fis af en kirsebærkornel vi plantede et af de første år, er nu en mega flot flerstammet træ.
    Den er da herligt din " 7 sønner"s stamme. finurlig.
    Der er faktisk ret mange buske- træer der kan få fine stammer når de beskæres op. Det kan give en fin virkning gennem grenene.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ligesom mennesker er træer en del år om at blive voksne og stå på egne ben 😊 jeg er enig med dig i det sidste, du skriver. Man skal bare ramme en balance, hvor det opstammede ikke kommer til at dominere, synes jeg.

      Slet
  6. Det er et spændende indlæg, og nogle gode eksempler, du viser. Et stort gammelt træ, er for mig mest “rigtig”, hvis det kun har en stamme. Så er der noget majestætisk over det. Jeg kan godt blive i tvivl om en plante er en busk eller et (flerstammet) træ. Jeg kender ikke definitionen på et træ.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Den tvivl deler jeg 100%, og det hjælper ikke at læse om det, for definitionen på de to er ret så vag. Derimod tror jeg, at måden, man bruger dem på i haven, afhænger af, om man umiddelbart oplever dem som det ene eller det andet.

      Slet
  7. Har läst här att ett träd har en stam och en buske flera. Men det stämmer inte riktigt ändå. Jag tycker om flerstammigt hos de arter som naturligt växer så. Hos mig flera Sorbus till exempel.

    Sen läste jag en sak som jag ska kolla upp mer. Många förstår träd genom att tro de tar bort grenar när det istället är en stam. Vanligt fel på Acer och Prunus tydligen. En gren har alltid en ring och kan tas bort. En stam saknar ring och om jag beskär den blir trädet lättare angripet av sjukdom. Sant?? Jag vet inte men det lät logiskt.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder logisk, at træet bliver mere sårbart ved at få stammen savet af. Alligevel er det sådan, man tit skaber flerstammede træer.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Har nog inte tänkt så mycket på det, ser mer på helheten. Den buskformade kronan är fin, som på din Magnolia.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heller ikke noget, som jeg har tænkt på, før jeg læste artiklen, og pludselig sø jeg blive omtalt rigtig mange steder.

      Slet
  9. Om ikke andet så synes jeg at flerstammede træer er med til at give fornemmelse af en særlig frodighed og er gode hvis man har en lille have og ønsker et udtryk som stod der en gruppe træer. Desuden kan man jo lege med stammernes udtryk ved f.eks. at klippe stammerne rene så lys kan trænge igennem.
    Jeg vil hverken undvære flerstammede træer eller træer med en stamme og krone, de gør hver deres.:-) Tak for et godt indlæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Personligt har jeg faktisk ikke været specielt opmærksom på, om vores træer er en- eller flerstammede, men kan godt se, at de gør noget forskelligt for haven.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?