Løst og fast på en regnvejrsdag


I dag har vi haft bygevejr, så jeg besluttede at tilbringe noget af tiden med at lave et indlæg.  Vi er i alt oppe på at have fået 22 mm i de seneste dage. Det er da ok, men vi kunne godt tænke os mindst dobbelt så meget. Det er høstfolket uden tvivl ikke enig i.

August er i grunden en sjov, blandet affære. Solide eller iøjnefaldende blomster som hortensier, dahlier, liljer og glødende stauder sammen med agapanthus og store græsser er vel det, de fleste af os forbinder med måneden; men den kan også byde på sarte ting som den fyldte anemonopsis, jeg starter med i dag. I mine øjne emmer den af Japan.

Falsk orkide/ roscoea humaneana hører ligeledes til de spinklere planter. Den udvikler kun en enkelt blomst ad gangen. Derfor har den en langvarig blomstring.

En tredje let og luftig plante er den sentblomstrende allium carinatum pulchellum.Selvom den skal konkurrere med store græsser om pladsen, kommer den troligt år efter år og breder sig endda en lille smule, så sart er den i hvert fald ikke 

Vores agapanthus er en blandet affære, hvad blomstringen angår. Nogle af dem storblomstrer, andre blomstrer, men på ingen måde overdådigt. Atter andre står kun med knopper, og den kedeligste gruppe er den, hvor der slet ikke er ansat knopper. Der må vi nok vente til næste år med at se blomster.

Silberpfeil

Royal Velvet

Om natten får vi besøg af rådyr, og ind imellem synes Søren, at sporenes størrelse tyder på, at der også må være tale om dådyr. I år har de kastet sig over stammen på en koreagran. Det er et stort og stærkt træ; men det er en voldsom og brutal behandling, stammen har fået på alle fire sider.

I foråret flyttede jeg et nyspiret hjertetræ/ cercidiphyllum, som havde stået vinteren over i drivhuset, ud under udhænget ved husgavlen. Uheldigvis sved nattefrosten skuddene på den stamme, planten havde sendt op, så jeg regnede med, at det lille træ var kaput; men min sandten om ikke den har sendt hele 7 grene op i løbet af sommeren. Det er for mange, så nu spekulerer jeg på, om jeg skal reducere antallet til 3, eller om jeg skal vælge en enkelt gren og føre den op som stamme.

Vores eksisterende hjertetræ er sjovt nok også flerstammet. Det har 5 stammer, men startede med 8, hvilket vi var enige om virkede for rodet, især fordi nogle af stammerne fik for dårlige vilkår.

A propos en frostsvedet stamme, så led rispapirplanten/ tetrapanax papyrifer Rex den samme skæbne, selvom den som sædvanligt var beskyttet med nogle grangrene. Ligesom det lille hjertetræ har den overrasket positivt ved at starte på ny helt nede fra jorden.

I de senere år har pileurt / persicaria udviklet sig til at blive en populær plante i sensommerbedene. Blackfield hedder denne mørkerøde variant, som vi udelukkende har for blomsternes skyld.
 
Painter´s Palette har vi derimod udelukkende for bladenes skyld. Den udvikler ganske vist små, tynde blomster senere på måneden; men jeg synes ikke, de tilfører planten noget ekstra.

På det sidste billede har jeg valgt at vise denne hortensia, som jeg synes er utroligt blå i år. Når jeg ser den fra den modsatte side, tænker jeg, at den spærrer for udsigten op gennem haven og derfor skal halveres til næste år; men som den står der solitært i rundingen må jeg også erkende, at den er rigtig flot, som den er.


Kommentarer

  1. Ja og det har du helt ret i, den er bestemt flot, jeg er ikke så meget for de blå hortensia, men denne pynter på det sted. Pileurt breder sig rigtig meget hos mig, måske endda rigeligt, men paletten som jeg købte hos Rita er vist gået til. Vi har også en koreagran, som rådyrene var hård ved, men den har klaret det, det er mange år siden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er godt at høre, at jeres koreagran klarede skærene. Så er der håb for vores. Det er både godt og skidt, at pileurt breder sig så meget. Det gode er, at de hurtigt kan få et bed til at se veletableret ud. Paletten breder sig dog ikke på samme måde som de andre.

      Slet
  2. August er en rigtig dejlig måned med masser af forskellige blomster både store og små.
    Vi har haft Agapanthus, men sidste år fik vi sat dem ud for tidligt, så de blev grimme. De skød godt nok igen, men vi blev enige om, at tiden var inde til at de kom væk :-)
    Jeg tror ikke, at I er i tvivl, hvis der kommer dådyr i haven, de er altædende. Vi har altid haft både rådyr og krondyr, som kom i haven og de kunne da også tage lidt hist og her, men da der kom dådyr blev alt spist, de er grunden til, at vi fik hegnet haven ind.
    Painters Palet er så fin, jeg tror faktisk ikke jeg har set den andre steder før. Jeg fik min i den botaniske have på Lolland.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Agapanthus giver da en del arbejde, så jeg har også overvejet at skrotte nogle af dem, især i den periode, hvor der skulle vandes meget. Det er interessant at læse om jeres erfaringer med dådyr. Vi kommer ikke til at sætte hegn op, så vi må lære at leve med skaderne. I år er det også gået ud over køkkenhaven.

      Slet
  3. Jeg er helt enig ned deg angående agapanthus, for når de ikke blomstrer er de ganske kjedelige. Jeg likte veldig godt fargene på de to siste du viser.
    Fargen på din hortensia er også helt utrolig flott. Har du gitt den noe spesiell gjødning?

    SvarSlet
    Svar
    1. De fine og ret forskellige agapanthusblomster er så fristende, men en plante uden blomster er der ikke meget ved. Nej, hortensiaen har kun fået et drys npk gødning i foråret sammen med resten af haven.

      Slet
  4. Nå ja, 22 mm regn er vel stort set hvad vi også har fået, og selvom det giver lindring er det jo ikke helt hvad man havde drømt om. Og I har jo mange potter der også skal vandes...
    Men dit opsamlings-heat er som vanlig fyldt med - for mig - ukendte planter, og jeg synes den sene Allium er noget så køn. Din lille japaner er også dejlig, men den kunne meget nemt blive væk i vildnisset her hos mig:)
    Det er jo fint at nogle vækster overrasker positivt og kommer igen med mange skud nedefra trods en hård start, og du skal nok få noget fint ud af din nye "hjertebusk", uanset hvad du vælger. Til gengæld lyder det som om I får jeres sag for med dådyr i haven!
    Pileurt hører til de planter jeg gerne vil have flere af, for de fylder godt og er meget dekorative. En tæppepileurt er indført i år og har ikke skuffet. 2 små potter dækker nu en kvadratmeter, og Painters Palette er en af havens stjerner. Din Blackfield er meget smuk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. De 22mm har da i det mindste frisket op, ingen tvivl om det. Det er nu ikke ordet vildnis, der falder mig ind, når jeg tænker på billederne fra din have.😊 Det er lige præcis det, pileurt er så god til, og blomsterne findes jo efterhånden i mange forskellige farver. Tæppepileurt er dog ikke blandt mine favoritter, for i vores lerjord kommer den nærmest til at ligne et ukrudt. Men plantet det rigtige er den jo nydelig.

      Slet
  5. Hej Marie

    Ja, den var da umanerlig stærkt blå - det er der mange der ville ønske deres også var:)
    det ser så voldsomt som hjortene har fejet på koreagranen - men mon ikke den klarer sig - slægten Abies er generelt temmelig robust mod svampe og den slags.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er ikke så underligt, at Marit spørger, om den blå farve har fået noget hjælp. Lisbeths koreagran overlevede i hvert fald en lignende behandling, så jeg er optimist.

      Slet
  6. Søde små yndigheder du starter med. Den allium er jeg da blevet lidt smålun på.
    Pileurt er ikke så vild hos mig. De breder sig ret langsomt. Den er flot den mørke du viser, Painters Palet er sjov og dekorativ,.
    22mm, så har I da været ret heldige. Vi har ikke fået mere end myggene kunne skræve over .
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ok, så skal jeg nok lade være med at klage over 22mm🤫 Det er sådan set rart nok, at dine pileurt ikke har travlt med at brede sig.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Flotte agapanthus du viser. Her har de vært et bedrøvelig syn i år. En nydelig blå farge på hortensiaen. Vi er plaget med rådyr her også. Heldigvis har vi flere porter slik at vi ikke får de inn i hagen. Ved drivhuset står det flere baljer med grønnsaker. Merkelig nok har de fått stå i fred.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. De rådyr, vi får besøg af, har spist både ærter og rødbeder og jordbærplanter i starten af sæsonen, så de har tilsyneladende en anden smag end jeres 'gæster'.

      Slet
  8. Det var nogle meget fine luftige blomster du viser os. Det er dejligt med noget modspil til de kraftigere planter og lækkert at man skal lidt tæt på for at nyde dem. Men din Painter's Palette og den blå hortensia er også meget flotte. Har jeg ikke læst at paletten er lidt invasiv?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Sydney. Det er slet ikke min erfaring, at Panters palette er invasiv, men det er der bestemt mange andre pileurt, der er.

      Slet
  9. Hver gang jeg ser billeder af pileurt, vil jeg have dem. De er noget så elegante med de lange spir og flotte farver og dejlige blomstringstid, og din er ingen undtagelse. Hver gang jeg læser om dem, lader jeg være. En dag må jeg prøve, og hvis de overtager hele haven, der jo nærmest svarer til et af dine store bede, må jeg grave det hele op igen. Den proces har jeg lavet med andre voldsomt rodskydende planter.
    Vi har lige været på tur i nordjylland og så så mange blå hortensiaer, at det var bemærkelsesværdigt. Jeg tænkte, om det var helt nye sorter, men måske der har været noget med vejret - jeg ved godt, det siges, at det er jorden, men det var altså påfaldende.
    Vi håber stadig på regn i Ebeltoft :-) (Den ene B&B vi boede på (Børglum) havde haft hele gårdspladsen (hvor gæsternes biler holder) oversvømmet, aftenen før vi kom, og havde haft et firma ude for at grave akutte kanaler. Stakkels dem.)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg krydser fingre for, at I også snart får noget regn. Det er klart, at I må vælge jeres planter med omhu med den lille have, I har. Den hvide kertepileurt, persicaria amplexicaulis alba, bliver beskrevet som wellbehaved, men den gløder jo ikke på samme måde som de forskellige røde varianter. Jeg kunne godt vise den i mit næste indlæg. Den er rigtig køn, synes jeg.

      Slet
    2. Jeg ser gerne din hvide kertepileurt, for jeg har andre hvide her i sensommeren, men de mørkerøde-lilla osv er da klart mere iøjnefaldende.

      Slet
    3. Det er de bestemt. Jeg prøver at tage et billede, der viser, hvad den hvide pileurt kan.

      Slet
  10. Din Allium er utrolig smuk. Skifter den farve, eller har du både røde og hvide i det samme bed? Du skriver, den breder sig en lille smule. Vil det sige, at den ikke sår sig selv? Jeg hader allium, der sår sig, for de er næsten ikke til at udrydde.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var både røde og hvide løg i den oprindelige pose løg. Faktisk formerer de sig på begge måder; men såningen går på ingen måde over gevind som hos de store forårsblomstrende allium.

      Slet
  11. Den blå hortensian var läcker och jag gillar att den stoppar upp blicken som den är nu. Det skapar nyfikenhet kring vad som finns bakom. Sen tycker jag jättemycket om den lilla planteringen på gårdsplanen så snygg.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Carina. Sådan kan man også anskue hortensiaens effekt. Det faldt mig slet ikke ind i første omgang.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring