en rigtig efterårsdag


Rusk og regn og nedfaldne blade, med andre ord typisk efterårsvejr, er det, der præger denne onsdag. På en måde kan jeg godt lide det. Der er ikke unaturlig tørke og høje temperaturer. Nej, vejret er simpelthen, som det altid har været om efteråret. Med andre ord behøver man, for en stund i det mindste, ikke at bekymre sig om klimaændringer og den slags problemer.


Da jeg ville tage et billede af svampen herover, blev jeg  til min glæde distraheret  af motivet på de efterfølgende 2 billeder. Det er friske rodskud af rispapirplanten tetrapanax papyrifer, som jeg ellers regnede med var gået tabt. I så fald havde det været min egen skyld,  idet jeg glemte at vinterdække den.                                        


Sidste år skød den også fra roden, men tidligere på året, og nåede op på denne størrelse i august. Sådan en størrelse kan vi ikke tilnærmelsesvis forvente i år, men har aftalt, at den skal vinterdækkes samtidig med gunneraen. Så glemmer vi det ikke.

Buskrosen Mozart har stået klemt i en række år, og da den blev gravet op i søndags for at blive flyttet, åbenbarede der sig en stor træagtig klump i stedet for friske rødder.  Den blev hakket af, og tilbage var fire små planter, som blev plantet samlet i et hul i det bed, hvor de andre rosenbuske står.


I 2017 såede jeg blå kløver/ parochetus communis, og den har vist sig som et stabilt og dekorativt bunddække  der, hvor den er plantet ud i et par bede. Blomstringen er mildest talt spredt, men den enkelte blomst en lille skønhed.


Skægbusk/ caryopteris/ og efterårskrokus/ crocus speciosus

Til slut et billede af den brogede etagekornel/ cornus controversa variegata, også kendt som wedding cake tree. Heldigvis får den ikke høstfarver, det ville nok blive en værre rodebutik, men nøjes med at udvikle rød bark på nye kviste og grene.

Kommentarer

  1. Her er vejret mildt og lunt for årstiden, men jeg glæder mig, ligesom dig, over det mere normale vejr vi har fået med blæst og regn ind imellem. Sjovt du finder din rispapirplante her på falderebet! Den kunne nok være blevet til mere med lidt opmærksomhed tidligere(:-) - men det får den så nu. Man bliver helt glad for planter der overlever trods alt!
    Også rosen fik en foryngelseskur, hvilket den nok kvitterer for næste år. I det hele taget en god tid til en slags 'status-opgørelse'.
    Fine sager i blåt du viser frem, og den brogede kornel kan sikkert ikke klare flere farver end den allerede har - men det er også nok til at gøre den meget interessant!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, rettidig omhu kan jeg ikke prale med over for rispapirplanten. Mozart skulle egentlig bare flyttes, men endte så med en foryngelseskur oven i flytningen. Det skal den nok reagere positivt på. Det er ikke første gang, at der har åbenbaret sig en stor træagtig rod, når vi har flyttet en halvgammel rose.

      Slet
  2. Ja, endelig kan vi kalle været for normalt igjen...
    Regn, vind og grått vær er bare godt å oppleve nå.
    Det blir spennende å følge dine roser. Flotte blå blomster hos deg. Wedding cake tree er bare så vakkert. Det overlevde ikke vinteren her hos meg, men jeg får glede meg over ditt tre 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu skal regnen så bare ikke vare i flere uger, for så bliver det for deprimerende. Ærgerligt, at kornellen ikke overlevede hos dig. Du har ellers tit held med forholdsvis sarte planter.

      Slet
  3. Goddag!

    Jeg arbejder ved SkiltDirect, som er et svensk/danskbaseret skilte- og etiketfirma, der fremstiller skræddersyede skilte til professionelle. Vi er interesserede af din blog, og jeg vil så forhøre mig om du ville være interesseret i et potentielt samarbejde. Jeg glæder mig til at høre fra dig, og få mulighed til at præsentere samarbejdet nærmere.

    De bedste hilsner,
    Elin Adler.
    SkiltDirect ApS
    e-mail: order@skiltdirect.dk

    SvarSlet
  4. Hej Marie!
    Också i mellan Sverige är det grått och disigt idag , ett väder som gör att man trivs bra inomhus. Det ser ut som en enorm äppelskörd. Söta små blå blomster. Etagekornellen är mycket dekorativ.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marika. Ja, hvis man vil ud og gå eller arbejde i haven, skal man have regntøj på i dag.

      Slet
  5. Ja nu er det rigtigt efterårsvejr, selvom det ikke er koldt, men det blæser da noget. Godt at din rispapirsplante har overlevet. Cornus controversa variegata er flot, men du har ret efterårsfarver havde nok ikke været godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føles lidt som dagen efter festen, og det er egentlig en rar fornemmelse. Kornellen holder fast på sine blade længe, men der er andre træer, som nærmest taber alle deres på en enkelt dag.

      Slet
  6. Ja regn og rusk hører til oktober måned. Det er dejligt med overraskelser. At opdage nye skud på en plante, man troede var væk, er herlig. De planter vil bare overleve til trods for vores forglemmelser! Din blå kløver er meget fin. Kan den sprede sig meget som hvid kløver?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den slags overraskelser er virkelig velkomne. Den blå kløver er anderledes end hvid kløver og danner udløbere i stedet for tuer.

      Slet
  7. Flot svamp og en spændene overraskelse, Rispapirplante kender jeg ikke. Den lyder drilsk.
    Rosenrødder kan være flotte osse at bruge dem i dekorationer.
    Den er da flot som den står, den etagekornel. Den behøver ikke efteråesdragt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå ja. Jeg tænkte overhovedet ikke på dekorationer, da vi gravede roden op. Men jeg kan godt se, at det er en mulighed.

      Slet
  8. Ja oktobervejret kender vi, det er som i gamle dage, og man bliver både tryg og nostalgisk. Men jeg vil nu alligevel gerne være blæsten foruden.
    Den blå kløver er fin og yndig. Selvom blomsterne er små, må de tiltrække sig opmærksomhed. Bladene er også smukke, er de vintergrønne?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Blæsten slipper du garanteret ikke for, selvom den kan være enerverende. Tjaa, kløveren er grøn et stykke tid, men visner ned til sidst.

      Slet
  9. Så vacker din Cornus är och jag drömmer om kommande år när min är lika stor. Blåklöver står på önskelistan - den är så vacker. Det har blåst otroligt här också i slutet av veckan och kommit rejäla regnskurar. Jag är tacksam för regnet men jag skulle också vilja få avslutat några projekt så det kan få bli lite bättre väder igen.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina. Jeg kan huske, at jeg i starten var bekymret, fordi etagekornellen voksede uhyre langsomt. Det kan godt blive et forhindringsløb i kamp mod regnen på denne årstid at få ens projekter gjort færdige.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?