Sommertid slut


I morgen kan vi stille uret en time tilbage, og for en kort stund vil det være lysere om morgenen. Det sværeste er at vænne sig til, at det bliver tidligt mørkt, og at dagene med et slag bliver korte. 
I haven er der nogle træer, der allerede har smidt bladene, andre har endnu ikke skiftet farve eller er midt i processen, og atter andre står med det flotteste efterårsløv, man kan forestille sig.  Til de sidste hører kinesertræet/ koelreuteria paniculata med de store, fligede blade. 

sinocalycanthus/ kinesisk voksbus

Det mest farvestrålende motiv lige nu er dog glasbærbusken med den lille troldel/ fothergilla i baggrunden. 

Nærmest midt imellem står bregnen blechnum spicant. Den udmærker sig ikke ved efterårsfarver, men ved sin skulpturelle fom.

Oktobersølvlys kan let forsvinde i alt det efterårsagtige i staudebedet og reddes synsmæssigt af at have stammen på kirsebærtræet som baggrund.

Norske og svenske havebloggere har for længst tømt krukkerne med frostsarte planter eller flyttet dem indendørs.  Med de milde vintre, vi efterhånden oplever, tænker jeg hvert efterår, om jeg i grunden ikke godt kan lade vores agapanthus overvintre ude, og ender alligevel altid med at tage dem ind. Det gør jeg også i år.
Der var en lille, næsten usynlig revne i krukken med Midnight Cascade, da den kom frem fra sit vinterskjul. Nu må jeg finde en større krukke, men spørgsmålet er, om den ikke burde deles i samme ombæring, selvom det godt kan forsinke blomstringen med mindst et år.



Rhododendron yakushimanum og pinus contorta Chief Joseph står ude året rundt. Fyrretræet har stået med grønne nåle hele sommerhalvåret og er nu godt på vej til at antage sin gule vinterfarve.


Disse to sedum forestiller jeg mig skal være en del af julepynten, når den tid kommer, og det kan hurtigt blive aktuelt.

Til sidst lidt flere efterårsmotiver 


Kommentarer

  1. Ja, du har observert riktig 😊
    Mine planter kunne fortsatt stått i drivhuset, men det er bare det at når været først skifter her så kan det fort være vinter. Enn så lenge er det varmt nå med hele 13 grader og sol. Indian Summer må jo dette kalles, for i neste uke er det november. Ikke nevn klokkeskruingen er du snill, for er det noe som irriterer meg er det nettopp det. Myndighetene får bare bestemme seg for en av delene, og ikke skru denne klokken frem og tilbake. Jeg misliker at sommertiden blir borte, for da blir det så veldig tidlig mørkt.
    Flotte farger på trær og busker hos deg, og spesielt dine glassbær er så fine. Så synd med krukken din. Ja, det er nok like greit å dele den når den likevel må ut av den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er bestemt noget indian summer over vejret for tiden. Sidste gang vi skiftede fra normal tid til sommertid, kostede det mig en parkeringsbøde, fordi jeg ikke havde bemærket, at parkeringsuret var i udu. Ja, dagen bliver kort og aftenen lang fra i morgen.

      Slet
  2. Hvor er det smukke billeder du viser Marie! der er virkelig knald på farverne i denne tid, men nu føler jeg også at det kan gå vældig hurtigt lige med et, selv om vi næsten har sommervejr lige for tiden. Jeg er ret vild med dit kinesertræ som minder mig lidt om hjortetak i farver og bladstruktur, men også græsserne og de mange fine krukkevækster er smukke. Nu skal vi jo til at have normaltid, så for min skyld måtte de gerne bevare den fremover. Det er jo hystreisk med disse skiftende klokkeslet, og når du ligefrem får en p-bøde... Tsk-tsk!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, Ulla. Det er da virkelig irriterende at få en parkeringsbøde på den måde, og efterhånden er de fleste mennesker vel også parate til at afskaffe det.

      Slet
  3. Åh ja det er smukt i vores haver nu, dejligt at du deler de smukke farver, jeg kom nemlig i tanke om, at jeg også skal have en fothergilla i min nye have, den fylder ikke så meget. Det er godt, for skal jeg have glæde af det, jeg vil plante, skal det være halvstore træer og ikke bare de små fra Lønbæk eller andre steder, så må jeg til lommerne :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gælder om at tage billederne, lige så snart man ser motivet her om efteråret, for dagen efter kan det flotte løv ligge på jorden. Fothergilla passer ind i alle haver, vil jeg også mene.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Är imponerad över alla fina färger och att så mycket blommar fortfarande. Det är stor skillnad mot hur det är här uppe i "norr". Det är ett fantastiskt soligt och fint väder idag men bara några grader varmt. Kan inte tänka mig att ha några växter i kruka utomhus över vintern, men tvivlar inte på att det skulle fungera bra hos dig. Din agapanthus har en vacker färg, det är en växt som jag klarade av att övervintra i växthuset ett år, men året efter fungerade det inte. Det beror givetvis på hur kalla vintrarna blir. Jag får begränsa mig till växter som kan klara av vintern.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt, at det er forår og efterår, at vi for alvor kan se, hvilken forskel der er på vores respektive klimaer. Det er en stor fornøjelse, synes jeg, at følge med I svenske og norske blogs og opleve ligheder og forskelle. De mere sarte planter kan være fristende, men så må man også være parat til at acceptere, at man nok vil miste nogle af ens anskaffelser.

      Slet
  5. Wow er flot glasbær, dejlige efterårsbilleder du har fanget. Er det en fasanbusk på et af de sidste billeder? den holder længe på blomsterne?
    Og den lille fyrrebonsai er da bare nuttet. Øh jamen hov normalt plejer jeg ikke at kunne lide gult løv-nåle? Den må have sin egen magi.hihi
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har set rigtigt. Det er en fasanbusk; de mørkerøde 'blomster' er dækblade, mens de rigtige blomster er små og hvide. Chief Joseph er da nuttet 🙂 Jeg har valgt at plante den i en krukke, fordi jeg simpelthen ikke har kunnet finde en placering, hvor den passer naturligt ind.

      Slet
  6. Det er et flot efterår. Jeg var lidt bekymret for efterårsfarverne, da vi havde den tørre sommer. Men mine bekymringer gik heldigvis ikke i opfyldelse.
    Sjovt nok er det ikke efterårsfarverne, men derimod den grønne bregne, jeg falder mest for. Ja den har virkelig en smuk vækst. Jeg kan huske, du før har vist 'Midnight Cascade'. Dens mørke blomster er så fine. Jeg har plantet mine Agapanthus ved en sydmur, det klarer de fint. Men dine kan jo være mere sarte. Jeg har fået mine af en haveveninde, så jeg kender ikke sorten.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Bregnen virker ekstra mørkegrøn og statelig, tror jeg, på baggrund af alle efterårsfarverne og strå og løv, som er ved at forfalde. Vi har prøvet at plante agapanthus ud, og den ene forsvandt med det samme, og den anden overlever med nød og næppe, men blomstrer overhovedet ikke, så hvis vi vil have dem, må det være som krukkeplanter.

      Slet
  7. Smukke smukke efterårsfarver i din have. Ja milde vintre det ene år efter det andet, men kan vi regne med det?? Jeg ender også altid med at flytte og beskytte. Chief Joseph er en favorit - som en fin skulptur som ovenikøbet får vinterfarver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Præcis, vi ved ikke, hvordan vinteren bliver. Ja, fyrretræet har en fin form. Jeg halverer de nye skud hvert år. Ellers ville den sikkert have været højere og mindre tæt.

      Slet
  8. Det var dejligt, at der igen er lidt lys om morgenen, selvom det er en kort frist. Men snart er det december og så venter foråret igen lige om hjørnet :-) Din Troldel står så fine med bladene, min har smidt dem for længe siden. Flot bregne. Dejlige efterårsbilleder. Fasanbusken står længe i år, jeg synes faktisk at den bliver ved med, at sætte nye blomster.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt, at du har en positiv indstilling til den mørke tid, vi er godt på vej ind i. Den kan jeg desværre ikke matche. Løvfaldet ser ud til at arte sig forskelligt rundt omkring i landet i år. Fasanbusken såede jeg for sjovs skyld for mange år siden, og den blevet helt uundværlig.

      Slet
  9. Vackra efterårsbilder, busken i sista bilden odlar jag här också uppdragen från frö. Den blev en överraskning eftersom jag trodde jag plockade något annat.

    Har märkt de mörkare eftermiddagarna när jag planterat den här veckan och det har känts konstigt att komma in redan innan 5 på eftermiddagen. Men jag älskar den där söndagmorgonen när jag 'får' en hel timma extra :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring