På tærsklen til sommeren og rosensæsonen


I tilbageblik husker jeg maj som en af de smukkeste måneder i mange år.  Samtidig har det  jo desværre været bekymrende tørt; 14 mm regn er det blevet til, så vi har vandet en enkelt gang i nogle af bedene og frem for alt i køkkenhaven. Her har Søren desuden sat et elhegn op for at kunne have sine lækre, friske grønsagsplanter i fred. Det vil dog sige, at toppen af ærterækken nåede at forsvinde en nat, inden hegnet kom op.

Fra nu af byder roserne sig til, hver gang der skal tages billeder. De tidligste er som sædvanligt hybenrosen Louise Bugnet og alperosen pendulina pyrenaica. Den sidste har selskab af en tidselblomst.


Før pinse solgte Føtex nogle forskellige roser, heriblandt slyngrosen Our Last  Summer,  og da den efter pinse blev sat ned til under halv pris, slog jeg til. Den er dansk produceret, og det er en tanke, jeg godt kan lide. For en kort bemærkning har den selskab af en anemoneblomstrende pæon.


Our Last Summer står nogle få meter fra havedøren, og  hvis man ikke gider bevæge sig  ud i haven, står der også lige for næsen af en en lav klematis, man kan hygge sig med. Kigger man til højre, er der to blandede bede, man kan udforske.

Clematis integrifolia Hanajima


Hvis man ser til venstre, er det i rækkefølge de næste fire stauder, man kan nyde synet af.
Lærkespore/ corydalis elata spinners

Anemone obtusiloba

Plettet gøgeurt/ dactylorhiza maculata

Valmuesøster/ meconopsis


I går havde vi besøg af et ægtepar, hvor manden  desværre er blevet ramt af Parkinson. Alligevel kunne vi gå rundt i haven og nyde det suveræne, danske sommervejr omend i et adstadigt tempo. Noget af det,  vi standsede op ved, var åkandemagnoliaens smukke, nedadvendte blomster, kanelbusken og ikke mindst duetræet, som nu har blomstret mere eller mindre i en hel måned. Man føler sig ret så lille, når man står inde under kronen.
Calycanthus Hartlage Wine


Kommentarer

  1. Så vakre roser du viser. Ja, det er tørt overalt nå, og jeg må vanne her jeg også. Det er jo veldig smart med elhegn. Det er fryktelig kjedelig med ubudne gjester i hagen. Fantastisk blomstring på ditt duetre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en køkkenhave, som er tør, får man ikke meget glæde af. Det er lige nu, planterne skal til at tage fat for alvor.

      Slet
  2. Så tidligt er mine roser ikke i år, men der er knopper i, det bliver nok ikke så rig en blomstring. Vi har allerede vandet to gange i denne uge, der vist ikke kommet så meget regn her. Duetræet husker jeg fra sidste år, jeg har også et lille et, men det gror rimeligt. Jeg har også en calycanthus med meget mørke blomster, men den er ikke i blomst endnu. En af vores venner er netop død af Parkinson, han blev kun 72 år og har været syg siden han var 55, det er en af de mange trælse sygdomme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Roserne skal sikkert have en vis alder, før blomstringen virkelig tager fat. Det var en lang periode med Parkinson, jeres ven fik. Det er en hård sygdom både for den syge og de pårørende.

      Slet
  3. Sjovt du nævner maj i år som en dejlig måned, jeg synes sjældent maj måned har været så kold og blæsende nogensinde. Din clematis er virkelig skøn. Jeg har netop investeret i en pletttet gøgeurt og en fruesko, har du gode erfaringer med at få fruesko til at gro?
    Min calycanthus Hartlage Wine er døden nær?? bare jeg vidste hvorfor, den mangler ikke vand.
    Mine ærter var lige kommet fint op, da fuglene besluttede at hive dem alle sammen op, det
    er ret frustrerende, vi er ikke glade for når dyrene stjæler vores grøntsager.
    Our Last Summer er en dejlig rose, så der var du heldig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nætterne har i hvert fald generelt været kølige, men det har til gengæld fastholdt blomstringen rundt omkring. Fruesko har jeg haft mange nederlag med, så gode råd er jeg bestemt ikke den rette til at give. Lige nu har jeg dog held med den hybrid, der hedder Gisela. Vores kanelbusk står i fuld sol i lerjord i et bed med rosenbuske, og der trives den særdeles godt. Dejligt, at du kan anbefale rosen.

      Slet
  4. Det er nogle flotte træer du viser, men jeg har hæftet mig ved de helt små planter. Sikke fin den lille staude clematis er - hvor høj bliver den? Min favorit er dog plettet gøgeurt. Helt forrygende med det løv og de blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret; man skal både huske at kigge op og kigge ned. Staudeklematissen bliver 50-60 cm høj og skal behandles som en staude. Gøgeurten er også en af mine favoritter.

      Slet
  5. Ja det er urtehaven der skal holdes med vand nu. Men dog osse de nyplantede. Det er så osse rigeligt at holde. Jeres have ser så frisk og grøn ud. Kan I vande den hele?
    Tidsler og roser ser så fine ud sammen. Ligesom roser og skvalderkål, den sammensætning er dog kun i vasen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores tunge lerjord kommer os til gode i sådan en tid med tørke, som vi har nu, så vi vander bestemt ikke alt. Som du skriver, er man nødt til at vande de nyplantede planter og køkkenhaven, og surbundsbedene tåler heller ikke at tørre ud. Godt, at man også kan have glæde af skvalderkålen.

      Slet
  6. Det er de dejligste billeder af frodige maj-planter, så jeg forstår du har nydt denne maj måned! Måske har I haft det lidt varmere og mere fugtigt end vi har her i det yderste østlige hjørne, og det vil jo også forklare din haves trivsel. Her vander jeg her og der og allevegne, og alligevel er der meget der ser lidende ud, og stauderne er ikke langt fremme med deres blomstring.
    Men så meget des bedre jeg kan få lov at kigge ind i din have!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kunne godt lyde, som om vi har været bedre stille, end I har været, hvad vejret angår. Græsset begynder ganske vist at blive brunt rundt omkring, men det er jo det mindste problem, man kan have med tørke. At løbe rundt og vande er hårdt arbejde, som man gerne vil undvære.

      Slet
  7. Du visar så mycket vacker blomning och visst är försommaren fin. Men jag har samma oro för torkan för det har regnat lika lite här. Det började synas redan i maj när till och med syrsorna började låta.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
  8. Hej Marie!
    Det ser helt fantastiskt ut i din trädgård. Det finns gott om hungriga besökare. Mina små minipenséer blev uppätna en natt. Trodde att faran var över, då jag såg de första tulpanerna uppätna, och det har varit lugnt sedan dess. Har en gammaldags ros som är full i blommor och Louise Bugnét har några knoppar. Kryddbusken är vacker.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed