Stewartia, podophyllum, the President, itoh



Sådan en overskrift kan muligvis få potentielle læsere til at løbe skrigende væk fra bloggen,  men det var nu engang det, der sagde mig mest i  dag 😊
Stewartia blomstrede næsten ikke sidste år, så jeg blev helt bekymret for, om der var noget galt med træet. Så meget desto større er min glæde ved at se, hvor overdådigt det blomstrer i år.

Stewartia serrata



Er den ikke lækker, denne podophyllum aurantiocaule? Den dukker hvert år op så sent, at jeg når at frygte, at den er gået ud. I mine øjne udstråler den i den grad, at den stammer fra Asien, nærmere bestemt Tibet og Kina, hvor den vokser under gran- og fyrretræer.


Spotty Dotty er med afstand vores mest livskraftige fodblad, som vi har flere kvadratmeter af forskellige steder i den skyggefulde del af haven. Den mørkerøde blomst er nemlig ikke kun til pynt, men leverer masser af spiredygtige frø.


Podophyllum versipelle har haft en hård vintersæson, ser det ud til, for den er ikke nær så stor og flot, som den plejer.

The President har det derimod fantastisk på østgavlen af stuehuset.

Vores to itoh hybrider har megastore blomster. Det skulle også bare mangle i betragtning af, hvor få blomster de sætter an. Som bladplanter er de fine, men af en pæon forventer man nu engang en smuk blomstring. Efterhånden  er det dog også blevet fuldt ud  acceptabelt det, Cora Louise leverer.
Garden Treasure

Cora Louise

Kommentarer

  1. Sånne overskrifter liker jeg, for jeg har ofte sånne jeg også 😊
    Det er spennende podophyllum du viser. Min Spotty Dotty overlevde dessverre ikke den kalde vinteren her i år. Det er så synd, for jeg har hatt den i fem år. Jeg får bare håpe at roten kan ha overlevd. Nydelige ITOH pioner. Her står mine med store knopper, og jeg gleder meg til de blomstrer. Cora Louise er virkelig fin!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne nu hellere ikke forestille mig, at overskriften kunne skræmme dig væk, Marit. Latinske navne har du det jo fint med. Måske skyder roden på din Spotty Dotty til næste år. Det er da slet ikke usandsynligt.

      Slet
  2. Godt jeg kan se din Stewartia i blomst, min blev efterladt, jeg når nok ikke at finde en ny. Jeg har godt nok her i weekenden fundet en god plantepusher, men jeg så nu ingen stewartia. Spotty Dotty lever i bedste velgående her, men stor er den ikke, det bliver den forhåbentlig.

    SvarSlet
  3. På Fyn er der sikkert et pænt udvalg af plantepushere, men stewartia er der ikke mange, der har. For et par år siden lagde jeg mærke til, at Kridtvejen ligefrem havde et lille udvalg.

    SvarSlet
  4. Hej Marie!
    Kan förstå att du oroat dig för din fina Stewartia , en så fin blomning vill man inte gå miste om. Klematisen är vacker. Har fått för mig att Itoh pioner är svåra, men det kanske inte alls är så, den är otroligt vacker, Cora Louise.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika. Min erfaring er, at Itoh pæonerne trives på samme måde som staudepæoner. Derimod synes jeg desværre ikke, de er specielt blomsterrige, eller i alt fald er de længe om a blive det.

      Slet
  5. hihi, den fik nu mig til at trække på smilebåndet. Første tanke, det lyder spændende....
    Billedet med blomsterne i græsset er så fint, holder stewartia blomsterne sig så fine selv nedfaldne??
    Og Spotty Dotty er osse en flot grøn plante, dekorativ lidt lige som de brogede hostaer kan være . Grønne bladplanter kan noget, selv uden blomster. Hvor tørketolerant er den?
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var da en ønskereaktion. Mange af træets blomster holder faconen efter at være faldet ned, men slet ikke dem allesammen. Spotty Dotty står selvfølgelig bedst et skyggefuldt sted; men noget sol og tørke slår den nu ikke ihjel. Nogle af bladene bliver solbrændte, hvis den får meget sol, og det pynter naturligvis ikke.

      Slet
  6. Det er et meget smukt træ - din Stewartia - og sjovt den smider hele blomsten som den gør. Godt den kom igen i år! Jeg har en følelse af at planterne forsøger at få deres blomstring hurtigt overstået inden tørken sætter alt i stå, og det kan godt gå hen og blive en trist juli-august hvis ikke der viser sig noget regn på vores breddegrader. Vi må nyde det så længe det varer.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomstringen har en tydelig tendens til at være ekstremt kort i år, og det kan jo ikke undre i betragtning af, hvor tørt det er. I de seneste dage er tørken virkelig begyndt at sætte sit præg på haven. Selvom vi fik en byge i maj, er virkningen for længst fordampet.

      Slet
  7. Mange dejlige billeder du viser, jeg har blomstringen til gode da min stewartia endnu ikke er begyndt at blomstre, jeg ved ikke hvor gamle de skal være inden de starter blomstring, der hvor den står er der sol nok, den vokser godt og ser fin ud.
    Heller ingen af mine clematis er begyndt at blomstre endnu, måske kommer det, hvis de ikke visner væk. Dagen i dag er frygtelig lummer, håber vi får regn, nær Holstebro kom der 7 dråber, det hjælper ikke meget.
    Kh
    Dorte










    SvarSlet
    Svar
    1. Faktisk kan jeg heller ikke huske, hvor gammelt vores træ var, da det begyndte at blomstre, men det var helt sikkert yngre end duetræet . Der er efterhånden en del planter, som lider under tørken, men det ser stadigvæk ud, som om det har lange udsigter med regn. Det er slet ikke sjovt.

      Slet
  8. Vi glade havefolk har vores bekymringer hvert år: blomstrer træet endnu mindre i år, dukker podophyllum dog aldrig op. Dejligt når bekymringerne forsvinder og de gamle kendinge alligevel glæder os. Jeg kan godt forstå at du glæder dig til disse fine vækster viser sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvor har du ret, og lige nu er det tørken, der bekymrer os. Hvor længe varer den, hvad er vi nødt til at vande, er der planter, som går ud, etc, etc.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

plantetid