haveweekend

Denne weekend startede i fredags, hvor jeg kørte til idehaven.dk og købte 2 roser, black baccara og sweet pretty, og derefter til thyboesmindestauder.dk, hvor jeg købte forskellige stauder, bl.a. en sumpkalla og brogetbladet fredløs, og en enkelt bregne, nærmere betegnet dryopteris wallichiana.
I går var det så Sørens ønskeseddel, der lagde programmet. Han købte en opal blomme og en tyrkisk hassel. Det hele er nu plantet ud, og i dag har vi plantet clematis viorna ud i sit fine stativ. Den har stået i drivhuset indtil nu og kræver nok noget beskyttelse om natten i den første tid. Derfor har den fået sin egen interimistiske tipi.


Sideløbende med indkøbene har jeg været rundt med mit yndlingsredskab, den lille kultivator, fjernet ahornfrøplanter og lærkesporer og holdt et vågent øje med, hvad der sker med planterne.

Alpeklokken er nu  helt udsprunget.

Den hvide lungeurt troede jeg var gået ud; men det viste sig, at jeg bare havde glemt, at den var blevet flyttet.

Primula lilian harvey er stadigvæk til stor fornøjelse.


Denne fyldte primula har jeg desværre ikke navnet på. Den changerer mellem ferskenfarvet og sart gult.



De orange tulipaner lyser op selv på en gråvejrsdag.



På anemonefronten er robinsoniana begyndt at blomstre.


Også den hvide anemone blanda blomstrer i solen.


Denne lave pileurt, persicaria tenuicaulis; lægger jeg kun mærke til i den korte periode om foråret, hvor den blomstrer.


Og se så lige her, i nederste venstre og højre hjørne: 3 trilliumfrøplanter. Hvor heldig kan man være!!!
Jeg har læst et sted, at de først får de rigtige blade det tredje år, så jeg har vist været temmelig nærsynet.

Sort foldblad er smuk med sine specielle blade.


Det samme er paeonia mlokosevitchii.


I hjørnet af det gamle surbundsbed stødte jeg på denne påskelilje. Den har jeg ikke lagt mærke til før. Påskeliljer er for mig normalt bare noget, der er fast tilbehør i haven på denne tid.


 Juleroserne er jeg så småt færdig med at tage billeder af, selvom de blomstrer lystigt endnu, men jeg faldt alligevel lige for denne gruppe, som blev flyttet i efteråret pga manglende lys. Billedet viser det måske ikke så tydeligt; men de spiller godt sammen med alunroden øverst til venstre.


Den hvide lærkespore ved soklen er sprunget ud og vil blomstre, indtil frosten sætter ind. Fantastisk!!


Ved fuglebadet uden for køkkenvinduet er der et bunddække af hasselurt, hvor jeg fjernede de triste gamle blade. Derved kom de sjove små blomster til syne. 


Kommentarer

  1. Hvor er det mange dejlige forårsplanter du har i haven. Jeg har stort set kun forårsløgplanter, der blomstrer lige med, men her er jo masser af inspiration at hente :-) Trillum må jeg altså have indført i haven - den er jeg blevet lidt forelsket i :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, så er det bare med at få pungen op jo før jo hellere, for de er lidt tid om at komme rigtig godt i gang.

      Slet
  2. En herlig week-end lyder det til. Clematis-tipi er da en smart idé, hvad gør man ikke for at passe på dem derude :o)
    Jeg satte også en triliumknold i efteråret og kigger og kigger efter et eller andet som jeg ikke ved hvad er, håber da det lykkedes.
    Ellers er det rigtig skønne billeder du viser, de orange tulipaner er meget flotte og statelige.
    Jeg grinede lidt over at du fjerner ahornfrø og lærkesporer. Ahorn bander jeg slemt over men lærkesporen er først lige kommet ind i min have (af sig selv) så nu er det spændende hvornår jeg begynder at nedlægge den igen :o)
    Fortsat god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sådan er det bare. Den enes yndlingsplante er den andens ukrudt. F.eks. fører jeg en indædt kamp mod de aggressive høstanemoner, som mange andre havebloggere indkøber med julelys i øjnene.

      Slet
  3. Ja du har mange af de spændende planter og nu har du indført lidt flere. Black Baccara kunne jeg også tænke mig, men det er mange penge for en enkelt rose.
    Jeg har aldrig se blomster i hasselurten, jeg må nok også prøve at fjerne de visne blade.
    Den hvide lærkespore var overalt i mine forældres have, jeg har hjemført en enkelt, som jeg håber vil brede sig her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret, det er en dyr rose. Forhåbentligt kommer den til at trives godt - planten ser i alt fald stærk og solid ud. Så er den hvide lærkespore noget mere uanselig og billig i drift, men bestemt også en dejlig plante.

      Slet
  4. Hi hi, jeg kender godt det med at tro noget er gået ud, fordi man har flyttet det :-) Jeg gik også og spejdede og spejdede sidste forår, og var så ked af at min lyserøde Veronicastrum ikke viste tegn på at komme op. Efter flere uger opdagede jeg at den stod og groede ligeså flot i et andet bed, og jeg kom i tanke om at jeg havde flyttet den om efteråret. Min have er ikke særligt stor, men måske er det tegn på at man har rigeligt planter :-)
    Jeg har heller aldrig set blomster i min hasselurt, så jeg skal da også ud og skubbe de visne blade til side imorgen.
    Dejlige planter du ellers viser også :-)

    SvarSlet
  5. Rart med en lidelsesfælle; men kan man virkelig have rigeligt med planter? Veronicastrum er i øvrigt en rigtig god staude, synes jeg.

    SvarSlet
  6. Sikke dejligt at starte weekenden med at besøge dejlige steder og købe planter til haven :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid