tågeslør og sneglevarsel

Tågeslør har i helt bogstavelig forstand indhyllet os i de seneste dag. Normalt bliver farverne vel mere eller mindre udvisket i tåge og diset vejr; men jeg oplever i dag, at de mættede farver tværtimod træder mere frem. Fra skrivebordet kan jeg f.eks. kigge ud på surbundsbedet, hvor rhododendron schlippenbachii stadigvæk danner kontrast til de stedsegrønne buske, men nu med en gylden bøgehæk som baggrund.

I nabobedet, som også kan ses indefra, blomstrer en sartgul marguerit/ leucanthemum banana cream i forgrunden. Det er nu kun knopper og friske blomster, som er gule, med alderen blegner de og bliver hvide. Det er sædvanligvis svært at fange den gule nuance; men i dag i den bløde belysning lykkedes det dog.


 Hele sensommeren har clematis viticella alba luxurians blomstret i den hvide peberbusk, præcis ligesom det var meningen, dog ikke i store mængder. Dertil fik den nok for lidt vand. Nu har den så fået selskab af den første "rigtige" blomst i peberbusken. Det er tidligere, end den plejer, og varsler vinter; men alligevel er jeg glad for at se den, for busken mistede mange blade under tørken og kom til at se lidt trist og nøgen ud på nogle af grenene.



Det varierer temmelig meget, hvordan de sentblomstrende stauder har reageret på sommerens tørke; men aster tataricus Jindai har tydeligvis haft gavn af de mange solskinstimer. Normalt kan den have svært ved at nå at springe helt ud; men det  gør den i år. Jeg må dog tilstå, at jeg personligt foretrækker de tidligste stadier af blomsten.


Aster ericoides snow flurry er en god mulighed, hvis man skal have fat i en plante til at dække en kant  (Lisbeth:-)). Den skal klippes tilbage om foråret, så der er en kort periode, hvor den ser ret så bar ud; men hele sommeren er den et neutralt, grønt bunddække, og så pludseligt kommer de små snefnuglignende blomster, som jeg er helt vild med. Der er kun en enkelt plante på billedet, og den fylder nok en kvadratmeter, vil jeg gætte på.


Sally Holmes kører sit eget separate forløb og udmærker sig ved lige at have startet på en stor genblomstring og stå med flot, friskt løv, hvor de fleste andre har smidt bladene. Den dildlignende busk i baggrunden er en tamarisk.


Som alle andre har vi stort set ingen dræbersnegle haft i år. Da regnen kom, var der et par dage, hvor der kunne ses en del ved deres "yndlingsvandhuller", men ellers har det virkelig været sporadisk. Den sidste uges tid har jeg imidlertid fundet temmelig mange små snegle under nogle gummimåtter, som vi har lagt strategiske steder netop for at lokke snegle til. Alt i alt har jeg smadret omkring 40 af de små bæster, som jeg ikke kan forestille mig, at man overhovedet er i stand til at spotte på fri felt.


Kedeligt billede og kedeligt emne! Så er det hyggeligere at se på en lille klynge mariehøns i en vortemælk.

Kommentarer

  1. Sjovt med billedet af mariehønsene, man skal trykke på billedet for at se, at det er mariehøns :) sneglene er knap så sjove, jeg har ikke set nogle, men de er der uden tvivl gemt under forskelligt.
    Tak for tippet til den asters, ja den ser ud til at ville noget og fylder godt.
    Du har helt ret i, at farverne træder tydeligt frem i dis og tåge. Vi har det samme vejr her i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min første indskydelse var, at det røde var noget løv, der havde lagt sig i blomsten, så jeg måtte også kigge en ekstra gang. Ja, sneglene har sikkert lagt æg i jorden, og så har vi jo ikke en chance for at finde dem.

      Slet
  2. Hej Marie

    Flot billede af mariehønerne!
    I Sverige smed mange af mine peberbuske bladene totalt under ekstremtørken, de står med store knopper nu alligevel.
    Du har jo først fået sneglene for nylig, det vi ser hvor de har været længere er at de har fået naturlige fjender, herunder snyltehvepse. Så jeg kunne forestille mig at du slet ikke kommer til at opleve de problemer vi andre har haft.

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har nok ret i, at peberbuskene ikke har taget skade, selvom de så triste ud. Gid du får ret i din spådom om sneglene.

      Slet
  3. Hei Marie.
    Flott bilde med marihøner. Snegler. Fra august frem til nå har jeg ikke tall på hvor mange jeg har tatt livet av. Så har vi nesten også bare hatt regn. Imponert over hvor mye som blomstrer hos deg i november.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi foretrækker langt mariehøne frem for snegle, og jeg er chokeret over at høre, at sneglene har været sådan en plage i din have.

      Slet
  4. Herligt foto af mariehønerne i bad.
    Astersen (til den anden Lisbeth) er fantastisk. Tæt og lækker.
    God weekend.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må også gerne kigge på den lille asters😊

      Slet
  5. Så flott bilde av marihønene, og av Banana Cream! Jeg har den selv, og gulfargen er så fin før den blir hvit.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det. Ja, det er lidt ærgerligt at margueritter ikke beholder den gule farve.

      Slet
  6. urgg tak for advarslen, jeg må ud og tjekke slimede bæster i weekenden..Jeg har ellers ikke fundet nogen hidtil.....
    Men de små mariehøns er nu søde, der har været ret mange i år syntes jeg.
    "lisbeths asters" er osse sød, har skrevet den op i min ønske-huske bog. Jeg tror jeg ved hvor den vil passe ind, når jeg er færdig med et nyt omlægningsprocekt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber ikke, du finder nogle af de slimede bæster; men jeg skal i hvert fald tjekke gummimåtterne igen i morgen. Ja, den krybende asters er simpelthen så nuttet.

      Slet
  7. Jeg er da helt vild med den bunddækkende asters. Den skal komme på min ønskeseddel.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er altså også god. Den minder mig lidt om romersk kamille, men fylder noget mere i bedet.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?