overvejende drivhusbilleder





Mørkt, blæsende og regnfuldt - sådan er det vejr, vi har haft i dag ligesom mange andre dage her i februar. Derfor brugte jeg lidt tid i drivhuset i dag, hvorfra jeg allerede har vist et billede af ypsilandra thibetica. Nu er en mindre variant også sprunget ud. Den hedder cavaleriei  og er mere farverig end storebroderen uden på nogen måde at være prangende.


I stedet for at smide den på komposten satte jeg sølvbusk/ sølvsnerle/ convolvulus cleorum i drivhuset i efteråret. Hvis jeg støder på den i plantecentre først på sommeren, køber jeg den altid og bruger den som krukkeplante, hvilket den er velegnet til med de skinnende, sølvgrå blade. 


Det har tilsyneladende bekommet den vel, for den har allerede dannet mange af de behårede og bløde blomsterknopper. Nu har jeg pottet den om og håber på masser af blomster. I 2019 kneb det derimod med blomstringen - for lidt sol, gætter jeg på - så jeg har lånt et billede på nettet. 
https://www.dutchbulbs.co.uk/csp/parkers/products/medium/0005736.jpg

I tirsdags kom der en pakke med planter fra Wales med først og fremmest 5 klatrende stormhatte, et emne, som jeg skrev om i dette indlæg. De to planter, som er godt i gang, er hemsleyanum og episcopale. Derudover drejer det sig om austroyunnanense, laciniatum og aff. vilmorinianum. Foruden stormhatte havde jeg bestilt en ranzania, en libertia (planten med de græsagtige blade) og en violfrøstjerne med specielt store blomster, som jeg har haft før - thalictrum diffusiflorum.


Ude i haven er jeg sikker på, at planterne ville ønske, at regnen snart ville holde op.  Corydalis malkensis bør nu ikke få problemer, idet den står i spaltebedet med masser af dræn; men krokus hører nu engang sammen med solskin. Det havde vi i går formiddag, men da fik jeg ikke taget billeder.



Kommentarer

  1. Ja men crocus kan jo slet ikke springe ud i dette her fæle blæsende regnfulde vejr, i hvert fald ikke hos mig. Godt der er noget i drivhuset, du kan tage billeder af, det er ikke nemt at tage billeder uden for i denne tid.
    Januar var slem, men februar er nærmest værre :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, sådan er det med krokus. Regn er der for meget af, og lys er der for lidt af . Februar er virkelig nederdel.

      Slet
  2. Hej Marie

    Der var da en hurtig leverance fra Crug!
    Og hvilket spændende indhold! Bliver morsomt at følge!
    Noget af en samling du er igang med af de klatrende Aconitum:)

    Hele slægten Ypsilandra lader til at være interessant - den nye ser godt ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver spændende at få stormhatte plantet, men de får nu lov til at komme godt i gang i drivhuset, inden de bliver plantet ud. Efterhånden har jeg kunnet nyde ypsilandra i omkring seks år. Det er flot, synes jeg.

      Slet
  3. Så vakker helleborus du viser! Her har vi akkurat samme vær. Det har kommet nøyaktig 100 mm med regn så langt denne måneden. Det nlir ikkevtørje med det første denne våren. Så deilig å kunne arbeide i drivhuset ditt på sånne dager.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vildt deprimerende for os allesammen, at det regner og regner. Drivhuset beskytter planterne Merrild tegnene mod frost i år.

      Slet
  4. Det må være dejligt at komme ind i drivhuset på en våd og blæsende februardag og blive mødt af så mange skønne blomster. Jeg har forelsket mig i sølvbusken. Den kunne jeg godt tænke mig at støde på i et plantecenter til foråret. Jeg regner med, det er udendørs, du anvender den som krukkeplante?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige præcis. Og selvom sølvbusken ikke blomstrede ret meget sidste år, pyntede den alligevel med sit sølvgrå løv.

      Slet
  5. I sådan et vejr kommer drivhuset virkelig til sin ret. Fantastisk blomstring, du kan vise.
    Tillykke med de spændende nyankaffelser.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Drivhuset er guld værd for mig om foråret, når de forskellige planter derinde begynder at blomstre. For Søren er højsæsonen, når tomaterne begynder at blive røde

      Slet
  6. Hej Marie!

    Riktiga skönheter du har i drivhuset, det måste vara en härlig känsla att få börja våren med blommande plantor i skydd av det eviga regnandet. Här är också blött men inte alls lika mycket vatten som ni har fått.
    Idag skiner solen, sällsynt får jag säga under denna vinter som ännu inte har blivit någon vinter.

    Ha det gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, drivhuset er en hyggelig lille helle fra regnvejret. Måske når vi slet ikke at få vinter i år.

      Slet
  7. Hei Marie.
    Dette været er til å bli sprø av. I morgen er det meldt storm og regn. Jeg sier ikke mer.
    Heldig er du som har så mange fine blomster i drivhuset. Vi har ikke varme så om vinteren blir det brukt til oppbevaring. Sølvbusken skal jeg være på jakt etter.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det blæser allerede kraftigt her til aften. Ja,hvad skal man næsten sige. Det er. Virkelig deprimerende. Sølvbusken ville passe fint ind i dit hvide tema.

      Slet
  8. Hej Marie!
    Så mycket fint du har i ditt växthus. Har några krukor i mitt som verkar överleva, på grund av den milda vintern. Fina inköp du gjort, de klättrande stormhattarna skulle jag gärna ha i trädgården. Såg Red Wine förra året på ett trädgårdsbesök, så fin färg och vacker form. Ute är det regn och rusk.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren, Marika. Vi hygger os i ruskvejret med at besøge datteren, som har fødselsdag i dag.

      Slet
  9. Efter jag läste sist så tittade jag på Crûgs hemsida - fantastiskt sortiment men det blev ingen beställning. Men A austroyunnanense står på önskelistan liksom Ypsilandra och Heliopsis :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan kan det gå🙂 Det er sjældent, at ens ønskeseddel når at blive tømt for emner.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Hvad er du for en fætter?

Med en uge til sommertid