marts i have og drivhus

En væsentlig fordel ved en haveblog er, som vi alle ved, at man kan gå tilbage i tiden, hvad enten man skal identificere en given plante eller sammenligne haven fra det ene år til det andet. Når jeg skal finde den marts måned, der mest ligner den, vi har nu, skal jeg tilbage til 2018.  Dengang gik vi også og ventede på, at foråret for alvor ville bide sig fast, og den hvide peberbusk var forsinket i sin blomstring. I år så det en overgang ud, som om blomstringen var blevet ødelagt i den hårde frostperiode, vi havde; men heldigvis er den vendt stærkt tilbage.


Også hestehov dukkede op, lige så snart frosten forsvandt, og en smule nattefrost generer den tilsyneladende ikke.

I drivhuset er der ved at være trængsel, og den helleborus, jeg købte i starten af december, er kommet ud under tagudhænget igen. Hvordan den har kunnet drives frem til at have så mange knopper og blomster, fatter jeg ikke.

Det kølige vejr har bevirket at galanthus South Hayes og cyclamen alpinum har blomstret næsten en måned.


I bunden af drivhuset står den flade krukke med ypsilandra. Hvis jeg kunne komme til det, ville jeg have fjernet grimme blade, før jeg tog et billede; men pladsen er simpelthen for trang.


Primula farinosa er en nyanskaffelse, som skal plantes i spaltebedet. Farinosa betyder melet, og at det er et passende navn, ses jo tydeligt.

Krinolinenarcisser er blevet lidt af en dille, og lige nu har vi stor fornøjelse af denne hybrid, som hedder Arctic Bells. Den roses af løgeksperter som værende mere frodig end sine forældre og kan ligefrem finde på at danne to blomster pr løg. Jeg har undersøgt sagen og kan bekræfte, at det er rigtigt.Lige så snart nattefrosten er overstået, kommer den også udenfor at stå.



Jeg vil slutte i det grønne med en flot rhododendron, hvis navneskilt er forsvundet. Alligevel er jeg ret sikker på, at det må være bureavi.

Kommentarer

  1. Uh... bare sommeren ikke også bliver som i 2018. Men ellers er det rart i år, at det hele ikke blomstrer af på en uge som i 2020.
    Bliver dine krinolinenarcisser i krukken hele året? Og hvor står krukken så om sommeren? Sol? Skygge?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var nu alligevel ganske fedt i sommeren 18, at der var solskin flere uger i træk. De bliver stående i potten, ja, og skal have det tørt henover sommeren. Så kigger jeg nok til løgene og giver dem noget frisk kompost.

      Slet
    2. :-)
      PS din påskeklokke slår vist alle rekorder i knopper.

      Slet
    3. Ja, der er unaturligt mange knopper, synes jeg.

      Slet
  2. Det må være en fryd å være i ditt drivhus nå! Din helleborus har virkelig mange knopper og blomster, og så mange har jeg ikke sett før på en plante før tror jeg 😊
    Flott cyclamen også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er hyggeligt i drivhuset, ja, men også meget trangt. Det varer ikke længe, før de fleste planter bliver sat på porten:-)

      Slet
  3. Jeg har været ret glad for det kølige vejr fordi jeg synes løgplanterne fortsætter blomstringen lidt længere. Når jeg nu har ventet flere måneder på blomstringen, må det gerne holde længe! Vedr. din primula farinosa: Sikke flot løv. Jeg troede generelt at primula trivedes bedst i lidt fugtige sumpagtig steder. Er der ikke tørt i jeres spaltebed?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det kan du have ret i. Sidste år drønede forårsblomstringen derudad i raketfart, og sker jo ikke i år. De alpine primulaer tåler ikke at stå sumpet, men skal have masser af dræn. Selvfølgelig er det alligevel vigtigt, at de ikke tørrer ud.

      Slet
  4. Den slår da alle rekorder, den påskeklokke!!
    Mine peber buske er da heller ikke begyndt endnu, men de er osse de alm røde. Den er smuk den hvide, den ser så sart ud..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Den hvide peberbusk er slet ikke sart, og den blomstrer altid et stykke tid før den røde.

      Slet
  5. Ja du har noget mere held med dine krinoline narcisser, mine bliver ikke til noget. Jeg tænkte, at det er fordi, jeg har taget dem ud af potterne, men kom så i tanke om, at det gjorde jeg ikke de stod i en gammel trillebør med sand, blomster får jeg desværre ikke i år men døde er de ikke. Da jeg så blomsten på primulaen, forstod jeg ikke det med det melede, men så kom jeg til næste billeder, så forstår jeg det bedre. Din rhododendron minder slet ikke om min R. bureavii. Jeg synes ikke, at den har indument, det har min rigtig meget af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mærkeligt, at der ikke kommer blomster i dine krinolinenarcissen; men når de ikke er døde, kan du da håbe på mere held til næste år. Der er skam et tykt lag indument på bagsiden af bureavis blade.

      Slet
  6. Hej Marie

    Morsomt med din Primula farinosa, den har jeg kun set blomstrende hvor den er langt mere "normal", altså ikke så melet. Den er fredet, der hvor den er i de nordlige Karpater, en elegant sag!

    Flot bureavii - en meget variabel art, din ser ud til at trives!

    Spændende Ypsilandra, den præsenterer sig flot, ved du hvilken art er det?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er vist rigtigt, at melet til dels forsvinder, når primulaen springer ud. Den skulle også vokse i det nordlige England. Det er ypsilandra cavaleriei, jeg viser.

      Slet
  7. Håber sandelig ikke vi får en marts som i -18, og navnlig ikke en sommer der ligner. Dengang var det hele ret ekstremt og det kan jeg godt undvære:) Men kulden giver mere tid til at nyde løgvæksterne i år - og det er godt.
    Du viser altid så mange fine planter, som jeg slet ikke kender, så jeg lærer altid lidt (det der nu sætter sig fast :) af din blog. Jo, blogs kan bruges til meget!
    Peberbusken er velnok fin - og din krinolinenarcis - og de melede primula... Så meget dejligt at glædes over. Men den der påskeklokke er da vist på steroider. Jeg har aldrig set noget lignende.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, du rammer helt plet, når du foreslår, at påskeklokken er på steroider. Det virker decideret unaturligt med så voldsom en vækst.
      Ingen tvivl om, at blogs kan bruges til mange ting og inspiration er en vigtig del af det.

      Slet
  8. Jeg synes, hestehov er en meget smuk plante. Jeg forbinder den mest med slotte og herregårde, hvor den ofte vokser ved voldgrave. Hvor har du din stående? Man kan vel ikke plante den i et staudebed, for er den ikke nærmest invasiv?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores hestehov står i grøftekanten under nogle lætræer i selskab med skvalderkål. Ikke ligefrem en voldgrav, men dog vand.

      Slet
  9. Hej Marie!
    Ditt växthus är som en oas, full av vackra blommor. Hästhov är något helt annat hos oss, den lilla Tussilago Farfara som tittar upp tidigt på våren. Fantastisk Helleborus, dina växter ser ut att trivas.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Marika. Oase er et godt udtryk at bruge om vores drivhus i denne tid. Ja, den plante, du nævner, er noget helt andet end den, vi kalder hestehov.

      Slet
  10. Du har så mange fine ting i drivhuset. Den Påskeklokke har da godt nok mange knopper, der er stor forskel på Påskeklokkerne synes jeg, nogle har kun få blomster og nogle mange, men så mange som din har, er da vist ikke helt almindeligt :-)
    Det er helt ok, at der ikke er så varmt endnu, vi får en meget længere blomstring i vores forårsblomster/løg, men nattefrosten må nu godt forsvinde.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Den måde, vi udnytter drivhuset på om vinteren, kickstarter ligesom foråret uanset vejret, og i år har det bestemt været en fordel. Når blomstringen er overstået, vil jeg omplante påskeklokken og er spændt på, om den overhovedet vil overleve oven på sådan en blomstring. Ja, nattefrosten må gerne forsvinde og temperaturen stige, men med måde.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring