På tærsklen til april


Selvom krokus og vintergækker stadigvæk blomstrer, er det tydeligt, at andre forårsblomster banker på. Det gælder ikke mindst lærkespore i forskellige nuancer.  Den hvide  corydalis malkensis har ikke bredt sig i de år, vi har haft den,  i modsætning til de andre, farverige varianter. Faktisk er de næsten blevet til et ukrudt; men det gælder nu også krokus og vintergækker.

På staudefronten er lungeurt/ pulmonaria godt i gang. Den sår sig selv rundt omkring, dog ikke så meget, at det er et problem, og hvis man har forskellige sorter, er mange af de nye frøplanter tydeligvis krydsninger.
 
pulmonaria diane clare

pulmolaria officinalis


Den blå "sø" af lungeurt var utroligt populær hos humlebierne i dag. De fløj frem og tilbage mellem lungeurt og påskeklokker.Selvom det ikke er et godt år for vores påskeklokker, står der alligevel nogle nydelige planter rundt omkring. Det var dog ikke skønheden, der tiltrak bierne, men pollen i lange baner.


Lige en servicemeddelelse: I år har jeg haft spaden i to store helleborusplanter, som ikke har blomstret ret godt de sidste par år, og det forstår jeg udmærket, når jeg ser, hvor træagtige planterne efterhånden er blevet. Det minder allermest om gamle astilbeplanter, som det også kræver gode armmuskler at dele.

Selvfølgelig fik min kobjælde pulsatilla x Budapest ikke de isblå blomster, jeg drømte om.

I spaltebedet varer det heller ikke længe, før vi kan nyde synet af kobjælder i blomst, og der ved jeg, at blomsten bliver gul, ikke at man kan se det på knopperne.

Den første trillium, der springer ud, er altid kurayabashii med de plettede blade. De andre har ikke engang vist livstegn endnu.


Kommentarer

  1. Så mange flotte pulmonaria du har! Diane Claire ble jeg helt betatt av. Jeg liker sølvfarget bladverk. Dine helleborus er jo veldig store, så det var nok smart å dele de. Det var jo synd at din pulsatilla ikke ble isblå, men flott var den uansett.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Diane Clare behøver ikke at springe ud for at pynte. Hvis de store helleborus ikke bliver delt, holder de helt sikkert op med at blomstre. Uanset farven er der noget X-Factor over kobjælder.

      Slet
  2. Jeg har mange lærkesporer, men de forsvinder hurtigt igen. Men jeg har en, jeg har fået foræret fra Stouby Stauder, den er nok mere ligesom dine. Mine Trillium er heller ikke at se endnu, men lungeurten er godt i gang, der er sket så meget, men jeg har "holdt ferie" så der bliver nok at fortælle om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtigt, at lærkesporernes sæson ikke er ret lang. Der er vist lagt op til ekstra mange billeder i dit næste blogindlæg. Det er en lettelse, at der er kommet mere gang i haven.

      Slet
  3. Fine lærkesporer du har - farverne er meget smukke. Jeg har prøvet med en enkelt sort, som forsvandt ret hurtigt. Det må prøves igen. Den "blå sø" er utrolig flot. Mine pulmonaria er kun lige begyndt at vise små skud over jorden. De klarer sig, men spreder sig ikke. De er vist ikke så glad for min let og tør jord. God påske!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak i lige måde, Sydney. Det kan godt være, at du har ret i, at vores lerjord passer lungeurten bedst.

      Slet
  4. De er rigtigt fine, de lærkesporer - dem har jeg slet ikke.
    Lungeurten er slet ikke så langt fremme her, det er sjovt med de regionale forskelle.
    Dejligt at vi nu træder ind i en ny og måske lunere forårsmåned, man har da lov at håbe.

    God påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Disse lærkesporer (de hedder corydalis solida) har en kort, men fin blomstring lige nu, og så visner de væk. Slut prut. Ja, de regionale forskelle forbløffer gang på gang.

      Slet
  5. Jeg har kun den gule lærkespore og kender ellers kun den hvide samt den rosa i skoven, men sikke mange farver de fås i.
    Og så er din kobjælde altså supermegalækker i farven. Men jeg kan godt se, at denne heller ikke er isblå, så du må lede videre, når det nu er den, du VIL ha'.

    SvarSlet
    Svar
    1. Som jeg skriver til Ulla, hedder disse forårsblomstrende lærkesporer corydalis solida. I modsætning til dem, du nævner, ser man dem ikke resten af året. Jeg er begyndt at spekulere på, hvordan jeg evt. kan skaffe nye frø af den isblå drøm 🤔

      Slet
    2. Åh, og tak... så vil jeg ikke drømme om dem. Jeg har ikke tilstrækkeligt med kvm til at de kan tillade sig at forsvinde, og de ligner ikke nogen, der kan komme op i et lille bunddække.

      Slet
    3. Jo, de er sådan set et lille bunddække, men visner jo helt væk lige efter blomstringen, så det er ikke en god idé at bruge dem som et permanent bunddække i stil med f.eks. hasselurt. Det egner de sig ikke til.

      Slet
  6. Hej Marie!
    Humlorna kommer fram så fort de första blommorna slagit ut. De är extra stora i år, eller så ser det bara så ut. Din Pulsatilla har en vacker färg, trots att det inte blev en ljusblå. De är fina och ulliga. Har en ny ljust rosa, som jag hoppas skall vakna under lövtäcket. Tänkte städa undan det nu i Påsk. Du har corydalis i många vackra färger, och fina helleborus.
    Önskar dig en riktigt God Påsk!
    /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så hyggeligt at høre på humlernes summen i disse dage, hvor haven endnu ikke er kommet helt op i omdrejninger. Du finder nok de første små skud af din lyserøde pulsatilla her i påsken. God påske.

      Slet
  7. hej Marie

    Alletiders med sådan nogen bimagneter! De alsidige haver bliver stadig vigtigere...
    At det også ser flot ud er en super sidegevinst:)
    T. kurabayashii er på ingen måde den mest velduftende og jeg har da vist heller ikke set bier i den. Men det er under alle omstændigheder en imponerende fridighed den viser hos dig!
    Sikken en massiv rod på de Helleborus du har delt. mon ikke det i sig selv forynger dem?

    Ha en dejlig påske

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, jeg tror bestemt heller ikke, at kurayabasii tiltrækker bier, sådan er den nu engang skruet sammen. Jeg forventer da, at helleborusrodskiverne vil skyde lystigt, når jeg får dem skåret til med en passende mængde rod.

      Slet
  8. Tak for servicemeddelelsen om, at kobjælderne bliver gule. Jeg synes mest af alt de ligner druknede fugleunger 😉.
    Dine påskeklokker ser ud til at være kommet godt igennem vinteren. Både blomster og blade ser friske ud. Jeg troede, mine var blevet helt væk i vinter, men nu begynder de også at komme sig.

    Påskehilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores påskeklokker er en blandet landhandel. Nogle er ganske nydelige, mens mange andre ser gebrækkelige ud.

      Slet
  9. Forædlede lærkesporer er åbenbart noget troløse? jeg har de "vilde" i yderkanterne og de kommer fint, og kommer med lidt nye en gang imellem. Og så har et par pink-rosa, købt på et udsalg for flere år siden. De kommer fint hvert år, men desværre breder de sig ikke . De matcher ellers perfekt de sorte påskeklokker der har sneget sig ind imellem. Naturens eget match.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så sjovt, når man læser haveblogs, at se, hvor forskelligt diverse planter arter sig i vores haver alt efter de forhold, vi kan tilbyde dem. Lærkesporerne kan tydeligvis godt lide vores lerjord.

      Slet
  10. C. malkensis blommar även här och den är så fantastiskt fin. Hos mig har den frösått sig. Det är många fina växter som står på tur att ta över efter krokus och snödroppar. Och även här så behöver några julrosor delas. Jag har en vit dubbel som är helt tom i mitten.

    Glad Påsk! Carina

    SvarSlet
  11. Her har vi bare den gule lærkespore som er kommet med i en krukke fra en gammel have, men den er jeg så glad for. Den fylder huller ud og har det fineste bladværk hele sommeren.
    Selvfølgelig blev din kobjælde ikke isblå:) - men skøn er den nu alligevel! - Og alt det andet der blomstrer i din have.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

Hvad er du for en fætter?

gårdspladsen og blomster hist og pist

Med en uge til sommertid