Høstanemoner og 3 slyngplanter




Anemoner vil jeg helt sikkert betegne som en af mine favoritblomster, og det gælder, uanset om vi taler om de lave, tæppedannende  forårsanemoner eller de noget højere høstanemoner. Den mindst lige så kønne sommeranemone,  som ligger i midten, både hvad angår højde og blomstringstid, var en fast ingrediens i min mors have, mens jeg har svært ved at få den til at trives. 



Høstanemoner trives derimod rigtig godt, når først de har brugt et par år eller tre til at etablere sig. De to hvide anemoner hedder Whirlwind og Honorine Jobert, mens jeg ikke kender navnene på de to med pink blomster. Den fyldte er kun 50 cm høj, mens den enkle er over en meter høj og står i en bundløs murerbalje. Ellers ville den indtage hele staudebedet. De enkeltblomstrende er nok mine favoritterne, idet jeg synes, de har noget elegance, som de lavere og mere kompakte typer ikke har i samme omfang.



Når jeg er gået lidt billedamok, skyldes det, at høstanemonerne i mine øjne har utroligt meget at byde på. Forside og bagside er næsten lige kønne, og knopper og frøstande er også utroligt dekorative, og for at det ikke skal være løgn, så er planterne jo gode som bunddække. Det eneste minus er røddernes tendens til at brede sig.


Op ad dette stativ voksede oprindeligt en klematis (Mrs Cholmondeley), som stik imod  anbefalinger fra flere haveejere skrantede mere og mere. Sidste år gravede jeg den op og erstattede den med en af mine frøsåede snerleklokker (codonopsis  tangshen).  Den gør ikke så meget opmærksom på sig selv som en farverig klematis,  men har en diskret udstråling, som jeg er rigtig glad for. 


Det næste stativ har to beboere. Den mest iøjnefaldende er clematis x Alionushka. Den er ikke klatrende, men foretrækker i stedet for at kravle henover sine naboer. Når den gør det, synes jeg bare, at man ser for lidt til dens smukke blomster. Derfor flyttede jeg den over til dette stativ, hvor der i forvejen stod en klatrende stormhat (aconitum hemsleyanum), og det har vist sig at være et lykkeligt tvangsægteskab. Stormhattens lianer er nemlig så stive, at det er lykkedes for  klematissen at klatre i vejret ved at læne sig op ad dem.

Kommentarer

  1. Hej Marie!
    Höstanemonen har jag försökt få att trivas hos mig ett flertal gånger. Det har inte lyckats. Förra året fick jag en planta som har överlevt, men den blommar inte. Får kanske ha lite tålamod, men hoppas givetvis på att den skall blomma. Känns som en delseger att den lever. De är riktigt vackra. Alionushka har riktigt vackra blommor.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu du skriver det, kan jeg faktisk godt huske, at du før har fortalt, at de ikke kan gro hos dig, og det undrer mig igen, for den virker umiddelbart så robust. Måske blomstrer den til næste år.

      Slet
  2. Akkurat som Marika så har jeg også prøvd å få til høstanemonene uten å lykkes. Ikke bare en gang, men de vil ikke trives her. De er så vakre, så jeg forstår godt at du viser mange bilder av de. Jeg har gitt de opp her, så jeg får nyte dine 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare øv. De ville passe fint sammen med dine mange helenium.

      Slet
  3. Hvide anemoner vil ikke gro hos mig, men de almindelige breder sig lystigt. Fyldte ejer jeg ikke mere, de vil heller ikke her. Men kønne er de både forfra og bagfra. Min Cholmondeley vil heller ikke mere, en gang var den flot, men herude i den forreste del af haven, gror de ikke godt længere. Mange af mine cl. er plaget af tørken.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så må jeg vel efterhånden konkludere, at jeg er heldig med høstanemonerne, mens jeg har bildt mig ind, at de trives overalt. Forhåbentligt starter dine klematis på en frisk til næste år, selvom de står og visner nu.

      Slet
  4. Jeg er helt enig med dig i din begejstring for anemoner - små som store. Om foråret er det jo en fest når skovbunden dækkes med de små hvide, mens sommeranemonen er en dejlig plante, som jeg har arvet med haven her. Jeg forsøger at få flere ved at klippe de modne frø med vattotter, og smide dem rundt i bedene. En høstanemone med lyserøde blomster har nu indfundet sig i haven af sig selv, og den vil jeg flytte da den står midt i en montbretia. Der er noget meget elegant over høstanemonernes vækst med blomsterne og de dekorative runde knopper - og afblomstrede hoveder - højt hævet over bladene. De hvide høstanemoner har jeg desværre ikke haft held med, men det skal måske bare prøves igen...
    Jeg kender ikke de klatreplanter du skriver om, men forstår du holder af dem. Sjovt at læse om dine overvejelser og afprøvninger af forskellige voksesteder og makkere!
    Dejlige billeder Marie!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, hvor giver anemonerne os masser af haveglæde. Måske bliver sommeranemonen mere grovillig, hvis jeg sår den. Det tror jeg, jeg vil gøre. Vi er tilbøjelige til at købe stauder, når de står og blomstrer, men jeg har en teori om, at de bliver bedre akklimatiseret i haven hvis man køber dem om foråret. Men da står de måske ikke fremme i plantecentrene.

      Slet
  5. Anemoner er bare dejlige, af alle slags. Jeg har en gammeldaws høstanemone, der er meget grovillig. Derfor har jeg forsøgt med andre, men de vil ikke. Nogen siger de skal plantes i foråret for at kunne overvintre. Så nu har jeg prøvet igen i år. Vil den ikke nøjes jeg med den gamle.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvorfor kan de ikke bare tage sig sammen og begynde at gro, de pokkers planter. Sommetider er det en gåde, hvorfor diverse planter ikke vil trives.

      Slet
  6. Jeg har ikke anemoner i haven, men de er så fine at jeg bliver nødt til at finde plads. At plante i murbaljen for at undgå spredning er en god ide. Smart ide at blande klematis og stormhat så alle (også haveejeren!) drager fordel.

    SvarSlet
    Svar
    1. Om ikke andet så er du da nødt til at have nogle forårsanemoner. Ja, murbaljen er en nødvendighed, når høstanemonerne står midt i et bed.

      Slet
  7. Det er favorittblomster, ja. Høstanemoner er så attraktive, men i likhet med erfaringen til mange andre så vil de heller ikke hos meg. Har igjen plantet et par i vår, så får vi se...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare ærgerligt, at de er så besværlige at få til at trives på jeres breddegrader.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed

Aprilblomstring