Småtterier og truede Austin roser


I denne sommerhede kan man ikke have for mange havebænke. Der skal være mulighed for lynhurtigt at kunne sætte sig ned, hvis eller snarere når man bliver overvældet af varmen. Vores gamle, hvide bænk er imidlertid optaget, i hvert fald delvist, idet anemonopsis White Swan bruger den som støtte. Det kan nok ses bedre fra siden. Blomsten er af den nikkende type, som vender nedad.




 Denne rodebutik bestående af gamle og nye blade og nogle få blomster og frøstande er jeg formentlig den eneste, der kan se noget kønt i. Det er den lille staudeklematis coactilis, der er i gang med en form for remontering.


Clematis Princess Kate var jeg sikker på, der var gået ud; men i dag fik jeg øje på nogle få blomster lidt væk fra det sted, hvor den er plantet. Måske bør jeg forkæle den med ekstra vand og noget kompost.

Cistus/soløje er en middelhavsplante, som jeg efterhånden har vænnet mig til  absolut at skulle have som krukkeplante, der blomstrer i drivhuset tidligt forår. Silver Pink har jeg dog plantet ud i år, da den har vokset sig så stor, at den skal vandes i en uendelighed. Nu er den begyndt at remontere, og blomsterne ser grangiveligt ud, som om de er lavet af silkepapir.


Forleden læste jeg et britisk indlæg fra 2020 om Austin roser (her), hvor det blev hævdet, at en del af de velkendte roser ikke længere er i produktion, og en af de skrottede skulle være Munstead Wood; men da jeg tjekkede deres online katalog, figurerede de pågældende roser der nu stadigvæk, så måske er der tale om en storm i et glas vand. 

I mine øjne er MW en af de smukkeste roser, der findes, og desuden dufter den skønt. Løvet er derimod en helt anden historie.  Hvert eneste år bliver det angrebet af rust og ender med at blive skiftet ud 100%, og det sker, uanset hvor godt jeg behandler den. Hvis de kan skabe en lige så smuk mørkerød rose med perfekt løv, melder jeg mig fluks som køber. 


Graham Thomas, Geoff Hamilton og Abraham Darby blev også nævnt i artiklen. De to første får stråleplet i et vist omfang; men hvilke roser gør ikke det? Abraham Darby får oven i købet rust ligesom MW, så selvom blomsten er smuk, forstår jeg godt, at den er i farezonen. Jeg har selv været tæt på at smide den ud; men så leverer den pludselig den smukkeste blomstring, man kan forestille sig.


Kommentarer

  1. Uh - jeg har også hørt det med at roserne udgår ... og jeg som ellers har været på jagt efter Jude the Obscure og Lady Emma Hamilton .... da jeg var forbi rosenposten i foråret havde de stadig enkelte af de 'truede' roser ....

    SvarSlet
    Svar
    1. Pludselig sker der sådan en omvæltning, og man skal vænne sig til, at udbuddet af roser ser anderledes ud, end man er vant til.

      Slet
  2. Clematis synes jeg ofte dør og så viser det sig alligevel, at de kommer igen, men der er desværre også nogle, der ikke kommer igen. Jeg har haft det flotteste løv på mine roser, men det er ved at gå over. stråleplet sniger sig ind i løvet. Det kan ikke være på grund af for meget vand, snarere for lidt. Men sådan ser de altid ud om efteråret, synes jeg. Vi må huske at nyde løv og blomster om foråret, om efteråret må vi nøjes med blomsterne, som heldigvis er fine alligevel trods stråleplet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da rigtigt, at klematis godt kan være ret uberegnelige. Ved vandmangel er roserne nok mere modtagelige for stråleplet, vil jeg mene, men de er jo ikke de første planter, vi vander, når der er tørke.

      Slet
  3. Så hyggelig at du fikk blomstring på din Princess Kate. Jeg kjøpte en i fjor, og den har blomstret lenge her i år. Den er helt annerledes i blomsten enn mange andre clematis. Ja, MW har jeg ikke mindre enn tre stykker av. Jeg kjøpte de som barrotroser, men de lever i beste velgående her. Jeg synes den er en av de vakreste Austinrosene. Det er synd at den blir angrepet av rosestråleflekk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Princess Kate er virkelig køn, så jeg håber, der kommer mere gang i den til næste år. Søren sværger til barrodsplanter, når det handler om roser og hækplanter.

      Slet
  4. Hej Marie!
    Riktigt vackra rosor, färgen på din Austinros är mycket vacker, förargligt med bladen. I år har mina rosor sett riktigt välmående ut, de blommar bara en kort period. Hittills är det Louise Bugnét som blommar igen. Princess Kate har en vacker klockform, köpte en Queen Mother förra året, den har börjat slå ut med sina första blommor . De är också klockformade, men mycket mindre än jag trodde. Vacker ros och ställning på sista bilden. De passar bra ihop.
    Hälsningar Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, roserne er kønne, selvom de måske er ved at udgå af produktionen. Jeg måtte lige google Queen Mother. Den må være køn, også selvom blomsterne er små.

      Slet
  5. Roser vil jeg ikke gøre mig klog på, men de blomster du viser er i hvert fald skønne! Måske er det nødvendigt at tilpasse udvalget til vores nye klima, eller også har man bare fundet nye veje til avling af sundere roser?
    Bænke er helt nødvendige her i varmen - åbenbart også som støtte til 'trætte' blomster:) Jeg bemærker nu særligt den flotte ahorn i baggrunden!
    Dine egne små yndlinge skal selvfølgelig have en plads, selvom andre måske ikke får øje på deres skønhed, og lidt vildskab er sikkert bare godt for diversiteten. Krukkevæksten, Cistus, er fin, og jeg tænker på om det er den englænderne kalder rock rose. Hos dem kan den vist overleve udendørs hele året, og er en rigtig darling!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Der bliver jo fremædlet nye roser hele tiden, og de skal selvfølgelig også sælges, og forhåbentligt er de sundere end de gamle. Ja , cistus og rock rose er den samme plante. Hvis bare vinteren var mindre våd, end den typisk er her, ville jeg ikke være bange for at overvintre den ude, hvor den står; men med vores lerjord er det virkeligt svært at skabe tilstrækkeligt med dræn.

      Slet
  6. Da jeg skulle købe roser for første gang gik jeg meget efter sundhed og remontering, men så missede jeg alle de utrolige smukke og duftende roser. Synd hvis de gode gamle sorter forsvinder for at fremavle nogle, som ser godt ud men er ikke rigtige roser mere med alle deres fordele og ulemper.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man må håbe, at de nye roser scorer højt på alle de vigtige parametre så som skønhed, duft, sundhed og remontering. Der er unægteligt nogle af de gamle smukke roser, som scorer lavt i sundhed.

      Slet
  7. Ja det er skygge sidde pladser der er blevet mest brugt i år. ikke så meget øvrige redskaber.
    Det ender med de "gamle" austin roser bliver samlerplanter. Lidt lige som de rigtig gamle roser.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er godt at sidde og vegetere i skyggen. I dag ryddede jeg dog op i nogle bede og dryssede kompost ud over jorden til sidst. Det gav varmen, skal jeg hilse og sige. Ja, det kan godt vise sig, at du har ret i, at de gamle Austin roser ender med at blive samlerobjekter.

      Slet
  8. De jag brukar köpa av, Flora Linnea, har skrivit att flera av de du nämner har Austin dragit tillbaka licensen för och de får inte lov att föröka dem längre. De upplevdes som för dåliga sorter av Austin. Munstead Wood var bland dem. Jag älskade blomman hos MW men vill gärna ha fina blad också :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Man forstår godt, at nogle af dem ikke skal produceres mere pga deres dårlige sundhed. Blomsten på MW er bare svær at undvære.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?