Et juliindslag


skal vise roser, så her kommer en håndfuld.
Jeg blev lidt fornærmet på Graham Thomases vegne, da jeg sidste år læste et udsagn, der gik på, at den er en af de Austinroser, som er blevet forældet. Jeg holder meget af den, både farvespillet, blomsterrigdommen og vækstformen og synes ikke, den er mere usund end alle andre Austinroser.

Burgundy ice var et impulskøb sidste år, som jeg ikke har fortrudt,

Lykkefund i solen og skyggen


Raubritter og Fritz Nobis


Munstead Wood - fløjl

Red  Eden - silke


Et par allium, den blå har jeg glemt navnet på, måske cyaneum,
den anden hedder cernuum.

      Iris ensata

 Patrinia, to salvier og en grå mandstro

Hula dancer er fin og enkel, men desværre visner stilken lige under nogle af knopperne.


Dianthus knappii er en diminutiv gul nellike.

 Blomsten i sinocalycanthus chinensis/kinesisk  voksbusk  er mere rosa, end jeg havde regnet med.




Kommentarer

  1. Hej Marie

    "Forældede roser" er da også et besynderligt udsagn, og så åbenbart brugt om en rose der vandt James Mason Award fra RNRS i 2000.
    Ikke så mærkeligt at du ikke har navnet på den ene "Allium", den driller ofte, og er jo Triteleia laxa:)

    Tjekkede lige Calycanthus, det er da en superspændede slægt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, forældelse synes jeg også er et mærkeligt begreb at bruge om roser, men måske nogle gamle storblomstrede roser, som døjede med meldug og stråleplet, kan kaldes forældede. Tusind tak for triteleia - nu husker jeg navnet, er jeg sikker på. Ja, calycanthus er jeg lettere hooked på.

      Slet
  2. Nej, jeg DÅNER over din Lykkefund! Satte selv en for nogle år siden, men den står for skyggefuldt, tror jeg, for den bliver ved med at være bittelille.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen, sidste år havde vores Lykkefund pludselig den størrelse, vi gik og drømte om, og da var der gået 3-4 år, så vær tålmodig, vores står nu også lettere skyggefuldt.

      Slet
  3. Fantastisk 'Lykkefund' :-) Men nu vil jeg ikke fornærme de andre roser som er smukke hver isør. Jeg har haft Burgundi Ice i fem år, men den er ikke næe så flot som din - hvad gør jeg galt?
    Har du sået Patrina eller købt som plante?

    SvarSlet
    Svar
    1. Burgundy Ice overvintrede i drivhuset i sin potte, og så plantede jeg den ud i foråret, og den står i grunden ret skyggefuldt på nordsiden af stuehuset. Patrinia købte jeg for i hvert fald 20 år siden, og hvis du er interesseret i den, kan jeg nemt sende dig et par småplanter senere på sæsonen, for den sår gerne sig selv.

      Slet
    2. Det er jeg bestemt interesseret i :-) Det kan være jeg skal flytte Burgundy Ice, for den står i sol det meste af dagen.

      Slet
    3. Ja, måske - patrinia vender vi tilbage til, jeg skal nok huske det.

      Slet
  4. Hej Marie,
    Flot Graham Thomas - jeg kan også virkelig godt lide netop den rose.
    Austin roser kan som alt andet være en udfordring. Jeg har sat nogle i krukker fordi de ikke rigtig ville trives ellers..Lykkefund er bedårende. Hulda dancer er fin sneglene har været slemme og jeg har ikke set så meget til mine solhatte. God fredag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så har Graham Thomas da 2 fans. Austinroserne er bestemt ikke de sundeste roser i vores klima, det vil jeg give dig ret i. Vi er så heldige ikke at have snegle i haven - endnu, så vi kan have solhattene i fred.

      Slet
  5. Nej jeg har nu heller ikke noget dårligt at sige om Graham Thomas, den gør det godt, forældet synes jeg ikke den. Munstead Wood er jeg også ved at tage til mig, den er groet godt den sidste tid, og der er mange blomster. Burgundy Ice har jeg også, men den er ikke favorit, jeg synes, den holder for kort tid i blomst.

    SvarSlet
    Svar
    1. De to første er vi så rimelig enige om. Jeg synes ikke, det gør noget, at blomsterne på Burgundy Ice ikke holder så længe, for den har sat utrolig mange knopper, og det er et fascinerende farvespil med blomsternes mørke farve, deres sølvskinnende bagside og så de mere blege gamle blomster. Vores plante står ret skygget, så måske holder dens blomster forholdsvis længe.

      Slet
  6. Sidder her og tænker er austinroser er usunde, eller er det bare et fornærmet udsagn? for Graham Thomas er flot! Er først blevet bidt af rosenfeberen for nylig, bare som en undskyldning for spørgsmålet;-) Din lykkefund er forrygende, min er plantet for et par måneder siden, men den blomstre og skyder.

    Ps.så fik jeg jo svaret på austin herover men det må blive ved det skrevne

    SvarSlet
    Svar
    1. Austinroserne er jo så flotte, og så dufter mange af dem noget så lifligt, hvilket godt kan få én til at glemme, at de ikke allesammen er så robuste, at det gør noget, og også kan have en tendens til at blive ret så ranglede. Heldigvis har vi internettet, så vi kan høste gavn af andres erfaringer.

      Slet
  7. Geaham Thomas er jo veldig fin, så hvorfor den er foreldet er ikke godt å si. Men mange av de Austinroser som er i handelen nå (i alle fall her) er i rosa nyanser. Munstead Wood er en av de få jeg har sett som har en annen farge. Litt kjedelig hvis alle roser har lik farge.

    Nydelig Lykkefund du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at det er godt med variation. Jeg synes nu også, der kommer nye i kobber/orange/ fersken farver. Jeg må tilstå, at jeg ikke længere er så optaget af Austinroserne, som jeg var engang.

      Slet
  8. Fantastisk Lykkefund.... jeg må ha' den ind i haven! Og så er jeg vild med billedet med den grå mandstro m.m. - skøn sammensætning. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var Søren, der ønskede en Lykkefund; men det er jeg ham taknemlig for. Staudebilledet viser, hvad patrinia er så god til, nemlig at flette tingene sammen til en helhed.

      Slet
  9. Hej marie.Jeg kan da kun tilslutte mig alle de smukke ord om den flotte Lykkefund.....................må se hvor vi kan bygge endnu en pergola hvor den kan gro.
    Og skulle jeg have en lys gul rose så er jeg da varm på den smukke Graham Thomas.
    Har vist for mange lyserøde roser.
    Jeg er også rigtig glad for min mandstro.....................den har en pragtfuld farve.
    Alle mine iris er da for længst forbi.Er det en speciel art?
    God weekend Jette

    SvarSlet
  10. Ja, Lykkefund kan nok ikke nøjes med et plantestativ, der må et større arrangement til. Lyserødt kan jo være mange nuancer, lige fra sart æblerosa til mørk pink, så det kan hurtigt blive til mange roser. Iris ensata / japanske iris hedder irisserne.

    SvarSlet
  11. Dejlige roser :-)
    Jeg vil forsøge mig med Lykkefund, når jeg engang får bygget en pergola. Jeg er helt vild med den frodighed den rose har.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, man er nødt til at tage højde for frodigheden - ellers bliver den nok for overvældende.

      Slet
  12. Graham Thomas er bare en super god rose! Mit eksemplar er ca. 10 år gammelt og den er så sund som aldrig før og så bare en lækker gul farve og smukke blomster. Lykkefund er også meget smuk, den har jeg nok desværre ikke plads til - men jeg så nogle fantastiske eksemplarer i haver vi kørte forbi i Sverige - så smuk en klatrerose skal man da lede længe efter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med pladsen kan godt blive et problem. Nu har vi forelsket os i arvensis splendens, som er lige så grovillig som Lykkefund, så vi skal vist have udset et frugttræ mere som stativ.

      Slet
  13. Dejlig have du har, kan godt se din frodighed håber min have går i den retning, men det tager jo år....at komme så langt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Grethe, frodigheden er vel også ekstra stor i år - det opleves i hvert fald sådan.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?