småt og rødt

Klematis findes i alle mulige afskygninger, store og små, enkelte og fyldte, skinnende og behårede. I dag viser jeg nogle lækre eksempler på små klematis, først viorna og roguchi.


                  Petit faucon
 

Lady Diana mangler at åbne sig helt op.

Fusca dwarf,  og viticella violacea venosa
                                          

  
Lisbeth synes ikke, hendes Munstead Wood leverer varen, ærgerligt, men vores er formidabel, intet mindre.


Tre til at hvile øjnene med: anemone levellei, campanula takesimana og dianthus elizabethan pink






Kommentarer

  1. Wauw, for en flot Munstead Wood - det glæder mig at den lykkes hos dig, så kan jeg nyde dine billeder af smuksakken imens mit nyindkøbte eksemplar blot står med en enkelt blomst og venter på at blive stor.

    De yndige små clematis skal man nu heller ikke underkende :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Munstead Wood er på sin 3. sommer her, så vidt jeg husker, så lidt tålmodighed må man jo væbne sig med. Jeg nyder at hilse på de små klematis på min runde.

      Slet
  2. Ja din leverer da varen skal jeg love for, Ulla og jeg må have tålmodighed :)
    Dine fine klematis er godt nok fine, jeg har købt nye i efteråret, de vokser fint, men ingen knopper endnu, så også der skal der tålmodighed til. De tre sidste billeder er gode til øjnene.

    SvarSlet
  3. Tålmodighed tålmodighed!! Godt der så meget andet at glædes over i mellemtiden. Ja, det er ikke kun divaerne, som behager øjet.

    SvarSlet
  4. Så flott din 'Munstead Wood' er! Mine ser ut som noen små dverger i forhold til din, men tålmodighet må til ja... ;))
    Nydelige clematid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, de fleste roser skal lige have gang i rodsystemet, før de bliver, som vi drømmer om.

      Slet
  5. Hej Marie

    De naturnære små Clematis er bare så lækre!
    Munstead har skuffet mange steder ja, Din er i super vækst, men her den samme dybbrune tone som vi så sidste efterår?
    Jeg må lige finde billeder og sammenligne.
    De blå pollen hos Anemone levellei gør den til et hit!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske forandrer rosens farve sig en smule med årstiden, men ligefrem dybbrun vil jeg nu ikke kalde farven, for der er altid, i hvert fald så vidt jeg husker, et blåt/lilla islæt. Det er også hyggeligt med en anemone i juli - efter forårsanemonerne og før høstanemonerne.

      Slet
  6. Dine klokkeformede clematis er med fed på min ønskeliste, så smukke. Jeg har dog Lady Diana men den vender klokken opad og er slet ikke sprunget ud endnu. Mundstead Wood har sin mørke purpur farve hos mig og har i sit andet år også sat en pæn del flere blomster, så jeg er ikke skuffet. Campus og dianthus har flotte mørke aftegninger, meget skønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er vi da i det mindste to, som ikke er skuffede over Munstead Wood. De små klematis var også på min ønskeseddel et godt stykke tid.

      Slet
  7. Jeg er helt vild med de små klokkeformede clematis, de er så fine. Desværre vil Princess Diana ikke bo hos mig, hun er gået bort ikke mindre end to gange. Til gengæld har jeg lidt mere held med Princess Kate, - når nu man skal være lidt royal. ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Diana blev flyttet for nogle år siden, og det tog hun også meget ilde op, hun er nok lidt besværlig. Kate kom til sidste år, så jeg er spændt på, om hendes fine klokker dukker op i år.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?