seniorbedet

er jeg begyndt at kalde vores nyeste del af haven  i stedet for gyllebedet efter de to tanke, som stod der indtil maj 2014. Højsæsonen er tænkt som august-september; men der er allerede meget at holde øje med her i juli.






Nærbilleder
                           




Sally Holmes

Vild kinin / parthenium integrifolium



Bag raftehegnet gemmer sig min formerings- og rodeafdeling. Ingen stillleben her, kun aktiv leben.



                                        Meconopsis villosas blade er ikke meconopsisagtige.

Stjernemagnolia sået i efteråret 2013

Kommentarer

  1. Hvor ser det nye bed dog skønt frodigt ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er da godt gået på et enkelt år.

      Slet
  2. Årh hvor er der gang i det hele! Ser dejligt ud! Må jeg spørge dig, på billede 4.... Hvad er det for mørke blade i midten? Er virkeligt flot!! Hilsner

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, den mørke plante er en ligularia, jeg mener, den hedder 'Britt Marie Crawford'.

      Slet
    2. mange tak - håber at jeg kan finde den ! vil være rigtig flot sammen med andre bladplanter :-) hilsner

      Slet
  3. Hvor ser det bare godt ud, jeg venter også spændt på at høre, hvad den mørkbladede er for en.
    Flot med stjernemagnolie såningen. De er jo langt efter to år.
    Rosen kender jeg ikke, den ser fin ud. Vild kinin har jeg heller ikke hørt om før.
    Cleopatras nål har en fin farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Lisbeth, det er også næsten blevet vores yndlingsplet i haven. Rosen og vild kinin faldt jeg for på The High Line, da vi besøgte Peter i New York sidste år. Til al held kunne stauden fås hos Thyboesminde og rosen hos Rosenposten.

      Slet
  4. Så flott ditt nye bed er! Dine frøplanter av stjerne magnolia ser godt ut. Høster du de av egne frø?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, i 2013 satte vores egen gamle stjernemagnolia for første gang masser af frø. Jeg såede måske 25, og nu er der 4 små træer. Det er rigtig sjov tidsfordriv.

      Slet
  5. Tak for navnet på den mørkløvede plante - hele bedet ser virkeligt godt ud - det er da en triumf efter kun et år. "Seniorbedet" - he-he :)
    De høje spir fangede også min opmærksomhed, kan se at Lisbeth har skrevet at det er Kleopatras nål - så fik jeg det bekræftet. Flot ser det ud.
    Tænk at kunne så stjernemagnolie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er gået hurtigt - det skal lige siges, at det er store stauder og græsser, vi har plantet for det meste. Der mangler nogle selskabsplanter til "nålene", som visner væk efter blomstringen, så vi undgår en bar plet i bedet. Jeg må til at lægge hovedet i blød. Det bliver sjovt at følge udviklingen af de små magnoliaer.

      Slet
  6. Godaften Marie.Dejligt med billeder fra jeres seniorbed................det ser bare rigtig godt ud.
    Er det stenmelsgange i har ?
    Og et rode og plantested skal man bare ha.
    Spændende med din stjernemagnolie..................fik en opstammet hvid til min fødselsdag.
    God aften Jette
    .

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, stierne er lavet af stenmel oven på vejgrus. Det fungerer faktisk godt - der kommer kun ganske lidt ukrudt. Rodestedet må også gerne være lidt afskærmet fra resten af haven både for synets og hyggens skyld.

      Slet
  7. Hej Marie

    Jeg giver også mine bed navne - det gør det hele lidt mere personligt!
    Ville heller ikke have gættet på at nogen Meconopsis havde blade som dem du viser!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Mere personligt og meget praktisk. Denne meconopsis gik oprindeligt under betegnelsen cathcartia villosa, blev så omdøbt til meconopsis villosa, men er muligvis blevet flyttet tilbage til cathcartia igen. Jeg har også set den beskrevet som egebladet meconopsis.

      Slet
  8. Det lyder altså også noget mere tiltalende med seniorbedet:-) og utroligt så hurtigt og flot/godt det er groet til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Njaa, der er vist ingen, der har lyst til at skilte med, at de er seniorer, så det...
      Men vi er glade for resultatet.

      Slet
  9. Flot bed :-)
    Det er ikke til at se, at det er så nyt, men stauder tager jo også hurtig fat :-)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?