første juliindlæg

Juli har indtil nu vist sig fra sin bedste side. Det nyder vi sammen med børnebørnene, som er på forsommerferie.

Claude Shride er den første martagonlilje, der er sprunget ud - den står også både lunt og lyst

Canadense ligner også en martagonlilje, men tilhører sin egen art.


Kalmia carousel - både blomster og knopper er yderst raffinerede.

De mørkerøde valmuer er også raffinerede efter min mening.

Og kæmpehavren som drær.

Constance Spry er uden sammenligning vores største rose. Den idelige blæst har været hård ved de højeste grene, så vi har haft gang i saksen ad flere omgange.


Aruncus kneiffii har noget fint, fliget løv, men plejer at vælte. I år har den produceret en dværgagtig plante som indtil videre står pænt opret.

De ældgamle silkepæoner har nogle gigantiske blomsterhoveder i år.

Nogle blå stauder





Kommentarer

  1. Jeg synes også, at pæonhovederne er ekstra store i år. Constace Spry er godt nok stor og flot hos dig, min havre ser ud som din. Jeg skal til at klippe min fjerbusk ned, den er færdig nu.
    Nå du passer børnebørn, jeg synes nok, du har været væk et par dage. Ja men det er det jo fint vejr til, men rigeligt varmt for min smag, vi må ikke klage, nu vi endelig har fået sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pæonhovederne er store, og roserne har masser af knopper, så selvom vi klager over det kølige forår, lader det til, at en del planter trives med det. Vores fjerbuske er ikke specielt tidlige i år.

      Slet
  2. Claude Shride begynte blomstringen her også i går, så nå har jeg nesten tatt deg igjen i blomstringen :)

    Ja, peonene og det meste annet er så stort og kraftig i år, og det tilskriver jeg den forrige flotte sommer. Det kommer ikke av den kjølige vår tror jeg, selv om det faktisk er mange som tror det...
    Vi får nyte de store blomstene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har sikkert ret, nu jeg tænker mig om. Det er nok snarere forrige sommer end det kølige forår, der er årsagen.

      Slet
  3. Nej, hvor sjovt! Jeg var lige i dag i en have hvor jeg så nogle blomster jeg ikke kendte navnet på, og nu kan jeg se at det var martagonliljer. Tak for det :-) Hvor ER jeres Constance Spry flot!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var et sjovt sammentræf. Jeg tror egentlig, den slags liljer er ved at være temmelig populære rundt omkring i haverne. Tak - CS tager vi også lige turen forbi mindst et par gange om dagen.

      Slet
  4. Jeg har også knopper i nogle martagonliljer i år. Glæder mig til at se farven. Constance Spry er bare fantastisk. Din kalmia har meget specielle og flotte blomster.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, udvendig fra røber knopperne ikke, hvilken farve der dukker op. Det bliver da spændende at se. CS er jo ikke remonterende, men det gør heller ikke noget når den blomstrer så overdådigt.

      Slet
  5. Jeg har altid blandede følelser for juli, på den ene side er det ferie og tomater og agurker kan høstes og nydes, roserne er på deres højeste, men nogle stauder er allerede kedelige og nogle lader vente lidt på sig og ofte er det lidt halvvissent hvis det er tørke - men igen det er ferie...... og sådan kan jeg vejre for og imod:-)) Men det ser skønt ud i dine blomsterbede. Jeg er misundelig på dine martagonliljer, hvor er de skønne og Constance Spry er utrolig flot!
    Forsat god ferie med børnebørnene:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kan godt følge dig i ambivalensen. Der er visne blade i nogle få stauder, men det har før været meget værre end i år. De friske bær og frugter kan for mig mere end opveje de ufikse stauder.

      Slet
  6. Godmorgen Marie

    Flot martagon den "Claude Shride"!
    Og canadense er da noget af det mere elegante med sine enkle og meget spredte blomster!

    Godt at se en lækker Kalmia - Underligt at de ikke er mere udbredte!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej i det svenske. Kalmia er nu lidt frostfølsom hos os og skal helst vinterdækkes, så det gør den jo lidt besværlig. Både canadense og martagon er så lette og elegante.

      Slet
  7. Hej Marie.Hvor er det et flot eksemplar af Constance Spry du har....................glæder mig til min vokser til.Men den har da en del blomster i sit tårn...............der kan den vist ikke stå til næste år hvis den vokser så meget.
    Har to martagonliljer der står inde bag vores store syren.Ved ikke om jeg tør flytte dem?
    Nu er mine mørke valmuer i gang......................og det er dejligt for alle mine store pæoner er ved at være slut.
    Har brugt en del af dagen til at klippe storkenæb ned.
    Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. God aften til dig, Jette. Jeg truer også til at klippe storkenæb og andre stauer ned, så der kan komme en genblomstring. Bedene ser bare så triste ud, indtil de gror til igen. Constance Spry kan man selvfølgelig holde inden for rammerne med klipning; men det er bestemt en dame, der fylder en del.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?