synd for festivalfolket, men godt for haven

35 mm regn har vi fået i dag - den gjorde godt, men væltede også nogle af de langbenede planter.
Deinanthe caerulea/staudehortensia er en af de juliblomster, som jeg har gået og og ventet på, og som trængte til regnen.

Oreganum  kent beauty er mere tørketålende

Lobelia hadspen purple er ikke vinterhårdfør og overvintrede i drivhuset. Den er taknemlig at lave stiklinger af, når man skærer den tilbage efter den første blomstring.

Min staudefascination går tilbage et godt stykke tid, før man kunne handle over nettet, og i lang tid stod de fyldte storkenæb højt på min ønskeseddel.



Dragon heart er derimod et temmelig nyt bekendtskab - blomsten er usædvanlig stor, og planten opfører sig nærmest ligesom Rozanne og er desuden tørketålende.


Aconitum er også en stor og spændende planteslægt - her er  napellus album og pink sensation.
                

Den gode, gamle mørkeblå er nu også fin og den tofarvede ligeså.
                                    
De første dahlier er sprunget ud - karma choc og david howard


Saxifraga sugar plum fairy blomstrer også - lidt tidligt, synes jeg, mens de fleste planter ellers er forsinkede i forhold til sidste år.

Vores dagliljer er ret hårdt angrebet af galmyg, dog ikke american revolution og ed murray.


David Kirchhoff  er hårdere angrebet, men producerer alligevel også en del store og flotte blomster.

Clematis perle d'azur plantede jeg op ad en pagodebusk i skovhaven, hvor der ikke er meget dagslys på denne tid af året. Den har selv fundet op i toppen af busken og op i lyset.

Søren morer sig, hver gang han går forbi denne alpemandstro, som jeg selv har sået. Årsagen er den, at jeg for en måneds tid siden udtrykte stor bekymring for, om den nu også ville blive blå, for når man sår frø indsamlet af amatører, kan man ikke være sikker på, at posens indhold svarer til etiketten.


  

Kommentarer

  1. Altså ikke for at mase mig på ( jo det er! ) , men holder du nogensinde åben have?? du har fantastisk mange spændende planter.... Hilsner!

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må endelig mase løs :-) Nej, det har vi hidtil ikke haft. For ca 20 år siden var vi i en årrække en halv snes lokale haveinteresserede, som besøgte hinanden på skift, hvilket var rigtig spændende.

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Vi bor 10 km nord for Skive, og hvis du kommer på disse kanter, er du naturligvis velkommen

      Slet
  2. Blå er den i hvert fald din Alpemandstro og flot. Dine Aconitum er nået langt, hos mig er det kun de hvide, der blomstrer endnu.
    Min Lobelia hadspen purple er ikke begyndt at blomstre endnu, den har også overvintret i pavillionen og står fint nu. Staudehortensiaen som jeg købte Grundlovsdag er skjult af almindelige hortensiaer, det er ikke helt heldigt, jeg må vist have grave den frem. Galmyg er jeg også generet af, det er næsten værre end liljebillerne i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lobeliaen er så flot, synes jeg, og værd at bruge lidt tid på at beskytte. Staudehortensiaen skal i hvert fald have vand nok for at se rimelig ud. Blomsterne er smukke, men gemmer sig ved at kigge ned. Jeg har brugt at smide de inficerede knopper ad H. til, men de skal nok samles ind og destrueres.

      Slet
  3. Det regner her også nå og det skikkelig. Hagen var så tørr som en ørken, så jeg håper å få like mye regn som deg. Flotte Aconitum du har!

    God lørdag.

    SvarSlet
    Svar
    1. God lørdag til dig, Marit. Haven suger regnen til sig.

      Slet
  4. Marie den mandstro er da fin blå...ang. Eges Have siger jeg ok...mvh. Grethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for dit ok, Grethe. Ja, mandstroen viste sig at blive meget blå.

      Slet
  5. Hej Marie'

    Tror det er den hvide Deinanthe jeg har bifida tror jeg den hed.
    Flotte Aconitum - jeg har kun en gammel sort der nok står for lyst og ikke rigtig har fået farve i blomsterne endnu.
    Irriterende med disse parasit skadedyr på dagliljerne - jeg kasserer dem så snart jeg opdager det!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  6. Hej Marie'

    Tror det er den hvide Deinanthe jeg har bifida tror jeg den hed.
    Flotte Aconitum - jeg har kun en gammel sort der nok står for lyst og ikke rigtig har fået farve i blomsterne endnu.
    Irriterende med disse parasit skadedyr på dagliljerne - jeg kasserer dem så snart jeg opdager det!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Festligt med en dobbelt kommentar - blogger har da vist problemmer rundt omkring i aften;)

      Slet
    2. Så får man da fat i budskabet, selvom der er gledet et par glas rødvin ned. Måske skulle man gå hårdt til værks og simpelthen kassere alle de aks, hvor der sidder angrebne knopper, med friske knopper og det hele.

      Slet
  7. Hej Marie.
    Skønne blomster du viser. Flot Dragon Heart - er den sund? Hvor høj er den? Jeg er på udkig efter denne type. har købt en Patricia, men den vil ikke rigtig gro..Så måske jeg skal se efter en anden type i stedet. Dejlige Dahlia - de er også først ved at komme igang her.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, Dragon Heart er sund. Ligesom Roxanne væver den sig ud og ind og op i naboplanterne. Patricia er nu også en utrolig sund planter her i haven, gad vidst hvad der er gået galt med din.

      Slet
  8. Hej Marie.Rigtig mange dejlige planter du viser.Har jo også en rigtig smuk blå mandstro som jeg købte i London for to år siden.Er der forskel på en alpe og en alm.
    Har kun aconitum i blå....................men har lige købt en der blomstre om efteråret.
    Smukke dahlia du viser.Her blomstre alle mine også.
    Rigtig god søndag........................håber ikke i er druknet i regn over hos jer.Her fik vi kun 5 mm i nat.
    Hilsen Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Der findes rigtig mange forskellige slags mandstro, og jeg synes, de er flotte alle dem, jeg har set. Hvilken der er mest almindelig, skal jeg ikke kunne sige. Alpemandstro bilder jeg mig ind altid er meget blå, men om det passer, ved jeg ikke. Vi fik lige tilpas med regn, men desværre blæser det en del igen.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?