Var det sommeren 2015?


I hvert fald ændrede vejret sig i aftes efter 3 perfekte sommer-dage. Skybrud har der dog overhovedet ikke været tale om, snarere 5 små dråber, men det enerverende blæse-vejr er vendt ubønhørligt tilbage.
Martagonliljerne kommer dryssende - denne sartlilla variant hedder Manitoba Fox.               
Det bed, som vi kalder det varme bed, begynder at få farver igen. Jeg holder meget af den energi, det giver, at kombinere de varme farver med deres blå og mørklilla komplementærfarver  - plus et lille stænk af hvidt i hjørnerne.



Rosa mundi og Ferdinand Pichard minder meget om hinanden, men er især formmæssigt klart forskellige.

Rosa mundi breder sig med rodskud og danner en lidt bastant busk, mens F.P. herunder udvikler sig til en ganske nydelig busk.

 Det er svært at undgå at overeksponere billederne her om sommeren; men i dag fandt jeg ud af at kompensere for det i et vist omfang. Her kommer Constance Spry med kompensation. Uden den ville de lyseste blomster simpelthen fremstå som hvide og formløse pletter.


Rosa maxima bliver også en stor plante, hvis den får lov, den har romantiske, sart ferskenfarvede knopper.


Eden rose, St. Swithun og Mme Alfred Carriere gror op ad de 3 ens rosenstativer.


 

                       

Kommentarer

  1. Vi får da endelig håpe at det er mer sommer igjen! Nydelig 'Manitoba Fox'! Den kjøpte jeg i fjor, men er ikke sikker på om den blomstrer i år. Martagonliljer er så flotte, og jeg liker de bedre enn vanlige liljer. Så mange flotte roser du har!

    SvarSlet
    Svar
    1. Martagonliljerne fylder ikke så voldsomt meget som mange af de andre liljer og passer ind overalt. Det giver jeg dig ret i. Roserne fylder meget i havebilledet i disse dage og har masser at byde på.

      Slet
  2. Hej Marie.Flotte martagonliljer du viser......................mine to stiklinger vil jeg prøve at flytte.
    Men dine roser er da bare fantastiske.Din Constance Spry er overdådig.Og Alfred kan da også godt være med......................viser også de to.Men er allerede begyndt at klippe visne roser i dem begge her efter regnen og blæsten.
    Surt at vi kun fik 5 mm regn......................kunne godt bruge noget mere.
    Jeg er bare vild med dine flotte rosenstativer.Er det Søren der har lavet dem?
    God aften Jette

    SvarSlet
  3. Vi kunne også godt have brugt noget mere regn her og langt mindre blæst. Det tager hårdt på roserne, som du skriver. Ja, det er Søren, der har lavet stativerne efter en opskrift, vi fandt på nettet.

    SvarSlet
  4. Åh ja det ser godt ud med de rosenstativer med de smukke roser. Vejret ja det er trist, og blæsten bliver desværre kun værre. Bedet med komplementærfarverne er bare flot.
    Rosa Maxima har jeg ikke set før, den har en smuk farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Stativerne pynter ganske vist i sig selv, men de er bestemt endnu kønnere med roserne.Søren har revet nedfaldne blade sammen under frugttræerne i dag - det tror jeg ikke, vi har gjort før i juli måned.

      Slet
  5. Hej Marie

    Flot martagonlilje - Mine heroppe er noget frostskadede.
    Spændende at se de 2 spraglede "broken" roser ved siden af hinanden, jeg får selv en nyere type til blomstring senere - du har da nok ikke Rosa mundi podet så:)

    Ha en dejlig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten, Du har sikkert ret i, at vores rosa mundi ikke er podet. Du kan jo håbe, at dine liljer i Danmark er i en bedre stand, vi havde i hvert fald ikke ret meget frost.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?