så gik glansen af Sankt Gertrud

- eller så blev Constance Spry beskåret.

Mindst tre fjerdedele af busken blev fjernet, måske mere.

Før- og efterbillederne afslører tydeligt, at busken blev kraftigt tyndet ud - det skal til engang imellem.


Set fra en anden vinkel er det nu snarere det udgåede blommetræ end rosen, der dominerer.

Constance Spry er en rigtig primadonna og bedst som solitærplante, mens sweet pretty og rhapsody in blue sagtens kan integreres i et staudebed.


Stauden i baggrunden er sommerfugleblomst / gillenia, som trives gevaldigt i 2015.

Japansk mjødurt/ filipendula purpurea er en typisk juli-august plante, mens jeg synes, der er en majtypisk friskhed over den hvide meconopsis.


Kommentarer

  1. Smart å beskjære Constance Spry. Jeg har min i et lerketre, og den har blitt to meter på tre år. Kutter du den helt ned til bakken, eller lar du noen greiner fortsatt være lange? Sweet Pretty er så fin, men jeg har aldri sett den til salgs her. Fin farge på din mjødurt!

    SvarSlet
    Svar
    1. De ældste grene bliver skåret over ved jorden og de nyere længere op, alt efter hvordan de har udviklet sig. Vi lader en del grene forblive lange for ikke at amputere busken helt og aldeles. Sweet pretty købte jeg hos Helga Hald i Ålborg, men ved ikke, om hun stadigvæk har den i sortimentet.
      Her er et link http://www.123hjemmeside.dk/helgahald/7262621

      Slet
  2. Ja det var noget af en amputering af stakkels Constance Spry, men en gang imellem må man bare gøre det, de kan hurtigt tage overhånd.
    Fin farve på den japanske mjødurt. Den hvide meconopsis er meget sød.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mjødurten er vel nærmest shocking pink. Rosen er lige så "træls" efter blomstringen, som den er smuk under den. De gamle blade bliver så triste, derfor er det ikke svært at vælge at beskære den.

      Slet
  3. Hej Marie.Tænk at nænner det......................venter jo på at min bliver rigtig stor og flot.
    Men af en førsteårs blomst har jeg nu være godt tilfreds med min Constance Spry.
    Lige nu er der kun to blomster tilbage.
    Smuk mjødurt.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var blevet for høj, og næste år ville den jo lægge en meter mere til væksten, så der var ingen vej udenom. Mjødurten kommer snart til at ligne en Tivoli candyfloss.

      Slet
  4. Min Constance har ikke været så fin i år, men det skyldes at vi klippede den hårdt i efteråret fordi den skulle flyttes.... jeg håber på flere blomster næste år...... og da den normalt vokser voldsomt, og blomstrer overdådigt, så tror jeg at jeg får mit ønske opfyldt :-)

    SvarSlet
  5. Hej Marie

    Ja indimellem må man gå lidt drastisk til værks - Og der kommerr jo hurtigt nyvækst - roser er oftest temmelig robuste!
    Ja, det var da en sen Meconopsis - men den er bestemt velkommen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Med de engelske roser nøjes jeg normalt her om sommeren med at tage noget af stilken, når jeg deadheader; men CS skulle have med grovfilen.

      Slet
  6. Jeg troede, man skulle beskære roser om foråret? Constance Spry er meget smuk!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den er smuk. Jeg tager det ikke altid så tungt med reglerne, nogle af dem er ikke så vigtige. I hvert fald har vi flere gange beskåret CS lige efter blomstringen, hvor de friske blade er på vej.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?