frøstande m. m.

I formiddags på min veje ud med frøbakker kom jeg flere gange forbi dette fyrretræ med nogle visne ranker.

I august så den visne plante sådan her ud.
Og når man går tæt på sådan her. Dens fulde navn er aconitum helmslayanum red wine, og jeg synes, den er sååå lækker.

Omme i haven står en søjletaks i selskab med en slægtning til red wine. Nogle synes, den nærmest er et kuriosum. Personligt finder jeg den dekorativ.
 I dag er der dog ikke meget pynt ved den; men måske har den sået sig selv. 

Pynt synes jeg derimod der er ved denne frøstand af svalerodsensian.


Om efteråret er den mørkeblå staude også rigtig fin. Det er sjovt at se, at blomsteraksene tvinges ned af blomsternes vægt, mens frøstandene står så strunk. Billedet kunne godt have været bedre.


Jeg vil slutte med et billede af parasoltræet med en guirlande af tropaeolum speciosum. På dansk hedder den vist nok jasmin-natskygge  og er i familie med tallerkensmækker. Den er svær at få i gang; men når den først følersig hjemme og har fået rødder dybt ned i jorden, breder den sig meget.




Kommentarer

  1. Smukke frøstande og den der red wine har da en skøn farve. Din parasolgran er fantastisk stor og flot. Jeg har først lige anskaffet mig en sidste år, så den er lille bitte endnu, og da den er langsomtvoksende varer det mange år inden den bliver så flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er et dejligt træ. Faktisk var det lidt længe om at komme i gang og havde en tendens til, at nålene blev en anelse gullige. Det hjalp, da den blev plantet om i noget mere sur jord.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?