juletræets endeligt

Herligt at stå op nytårsmorgen uden tømmermænd!
På trods af det milde vejr, har vi besluttet, at juletræet skal lade livet i dag for at ende som vinterdække på de mest frostsarte planter, heriblandt rhododendron temple belle.Dvs at vi ikke kan se dens kønne knopper mere.



I øvrigt kræver det også lidt snilde, da busken efterhånden er blevet temmelig stor.

Også de tidligste rhododendron bliver dækket. Et af vinterens gøremål er at smugkigge, om der er blomster på vej. Det er dauricum først og så P. J. Mezzit - de har også det til fælles, at bladene skifter farve over i det rødlige og kobberagtige om vinteren.



Everred, som den næste rhododendron hedder, har derimod røde blade året rundt. Den får også en gren.


Til sidst et billede, der demonstrerer, at julen uigenkaldeligt er forbi: De fleste taksgrene er blæst bort, tulipanerne er næsten visne, Evas vandkande står ubenyttet hen og lyset er brændt ned.

Kommentarer

  1. Jeg har rigtig mange rhododendron (184) men dækker ikke ret mange af dem, selvom der er en del 3 ere imellem, vores klimar herovre er jo også mildere. Jeg har mange forskellige, men det ser det ud til, at du også har, jeg kender ikke Temple Belle og Everred, men de to andre kender jeg godt.
    Jeg har også lige sat billeder ind af mine juleroser, jeg har dog ikke så mange som du har.

    SvarSlet
  2. Ja, jeg har også fået indtryk af, at du er lidt af en rhodoman. Sidste år blev en stor gren af p J Mezzit, som stak uden for grandækningen, totalt svedet af frosten, så vi har god grund til at dække de sarteste. Temple Belle tror jeg ikke, vi ville have i dag, hvis vi ikke dækkede den.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed