spaltebed

Det er ikke mit indtryk, at der er ret mange alpint interesserede bloggere i dette forum. Personligt er jeg lidt ambivalent: de små alpine planter har ofte de mest forrygende blomster og et skønt løv, og man løber ikke så let tør for plads, når man som jeg ikke kan lade være med at så dem selv; men en have totalt domineret af alpine bede er på den anden side heller ikke lige mit ideal, selvom jeg har besøgt mange fantastiske haver af den art.


I oktober besluttede vi, at dette højbed med krydderurter skulle omdannes til et alpint bed med et lille indbygget spaltebed. Vi har i forvejen et del stenbelægning i denne del af haven, så vi vurderede, at det ikke ville se helt umotiveret ud. Det lykkedes at finde tilstrækkeligt mange pandekageformede sten hist og pist uden at skulle købe forarbejdede sten, og her er resultatet.





 Et minus er det, at planteskilte er en absolut nødvendighed, hvilket ikke just pynter i en have, som man sikkert kan se. Efter meget søgen har jeg dog fundet nogle metalskilte, som jeg finder acceptable.


Til foråret skulle vi gerne kunne opleve de fleste af disse blomster:






Kommentarer

  1. Der findes som du skriver rigtig mange fine planter til de alpine bede :-)

    Tror bare ikke helt mit temperament er til alle de helt små planter.
    Det kræver da vist også, at man sætter sig godt og grundigt ind i planternes behov, hvis man begiver sig ud de lidt mere specille af slagsen. For nogle planters vedkommende er det jo ikke ligegyldigt om de står på nord eller sydsiden af en sten.
    Har haft overvejelser om et sådant bed pga. pladsmangel, men det problem er løst nu, så der går vist mange år inden jeg kommer på de tanker igen, men stor respekt for dem der vælger at arbejde med alle de fine små planter :-)

    SvarSlet
  2. Et lille tip til planteskilte. Find en lille, glat sten og skriv navnet med en vandfast sort tusch. Du kan jo evt. bare vende skriften nedad.

    SvarSlet
  3. Det bliver spændende at se dit bed til sommer.
    God ide´ Lene med at skrive på sten. Jeg er nemlig heller ikke så vild med planteskilte.
    Havehilsner fra Marianne.

    SvarSlet
  4. Jeg har godt nok skævet lidt til spaltebed men er ikke klar endnu - det kommer nok, ligesom så meget andet.

    Det lille tip med stenene var da smart Lene, jeg vil nemlig have navne på mine roser, hvis jeg nogensinde skal lære deres navne, men er heller ikke så pjattet med skiltene.

    SvarSlet
  5. Jeg vil tænke over din idé, Lene. Den er jo dejlig nem at afprøve.

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

En nødtvungen pause

gårdspladsen og blomster hist og pist

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Hvad er du for en fætter?