beskæring

I dag beskar jeg med hård hånd et bed, vi har på gårdspladsen, med rosen  new dawn og 3 clematis, nemlig koreana, betty corming og romantika. Rosen sætter nogle enormt lange grene op under taget og ind på det tidligere høloft. Jeg får associationer til en langfingret heks, når de kommer frem i lyset, ikke mindst fordi de har en tendens til ustandseligt at rive strikhuen af én.


Jeg har lavet en collage af de planter, der hører hjemme i bedet; men det er jo lidt snyd, for den pinke clematis koreana blomstrer før de andre planter, og når de to andre clematis blomstrer, har new dawn haft sit hovedflor.


I eftermiddag har jeg tænkt mig at flytte en bispehue, frohnleiten, fra staudebedet og om i dette bed som en slags fodpose. Den blomstrer med gule blomster i foråret og står resten af året med læderagtige, stedsegrønne blade. På billedet herunder kan man se både blomster og gammelt og nyt løv.


Bispehuen vokser lige nu under stjernemagnoliaen og møver sig ret kraftigt ind på en mørk påskeklokke, som egentligt har førsteret på pladsen.



Kommentarer

  1. Sikke et dejlig og langvarigt blomsterflor du har der i bedet i gårdspladsen.......og sikke en gro kraft - lige så huen letter ;o)

    SvarSlet
  2. Jeg smilte over dit 'billede' med den langfingrede heks :-) Det er vist kun havetosser som os, som kan finde på at personificere planter på den måde :-)
    Og så fik jeg lige skrevet en lille seddel til mig selv. Jeg har nemlig sådan en sød lysegul bispehue også. Men den står og kommer ikke til sin ret bag i et bed op ad en mur. Så nu vil jeg da flytte en bid hen hvor jeg kan nyde de søde lysegule blomster mere. Tak for idéen.
    Og hvor er det skønne Clematis du har der. Dem glæder jeg mig til at se igen på bloggen til forår og sommer. Jeg elsker Clematis :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Herligt, når vi får gode ideer fra hinaden, og, ja, jeg synes også rigtig godt om clematis.

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

blomsteramok

Maj måneds kulde, gør laderne fulde

Med en uge til sommertid

Påskeblomster til påske

Forventning og utålmodighed